Z wykształcenia filozof, Zawada znany jest przede wszystkim z fotograficznych cykli poświęconych tematyce społecznej, obyczajowej i życiu codziennemu. Do najbardziej znanych serii zdjęć należą tzw. "migawki z Polski" (2005–2006), czarno-białe fotografie wykonane w podziemiach warszawskiego Dworca Centralnego („Magnes”, 2006–2008), czy lekko ironiczne, nawiązujące do twórczości brytyjskiego fotografa Martina Parra zdjęcia z cykli „Jezioro Firlej” (2007), „Cars” (2009) i „Giewont” (2010). Kiedy w 2007 roku dokumentował wypoczynek Polaków nad jeziorem Firlej, zafascynował się Polską, jakiej nie znajdziemy w reklamach telewizyjnych czy na billboardach. Zawada od lat pracuje nad projektem ukazującym życie prowincjonalne w Polsce. Fotografuje bywalców wiejskich dyskotek, miłośników tuningowanych samochodów, uczestników masowej turystyki oraz amatorów spędzania czasu wolnego przed telewizorem. Interesują go festyny w niewielkich miejscowościach i zapomniane PRL-owskie obiekty architektoniczne. Zawada zajmuje się także tematyką migracji („Dziś przypłyną tu dwa trupy”, 2009).
Zdjęcia Zawady nagradzane były zarówno w konkursach fotografii prasowej (BZ WBK 2006, 2007; Newsreportaż 2007, 2009), jak i w konkursach artystycznych (Henkel Art Award, 2006). Swoje zdjęcia publikował w prasie polskiej i zagranicznej (m.in.: „Gazeta Wyborcza”, „Polityka”, „Tygodnik Powszechny”, „Newsweek”, „Przekrój”, „Rzeczpospolita”, „Sukces”, „Twój Styl”, „Playboy”, „Logo”, „Elle”, „Glamour”, „Zwierciadło”, „National Geographic”, „L’Express”, „Liberation”, „Die Zeit”, „New York Times”, „Le Monde”). Jednocześnie jego prace prezentowane były na wystawach sztuki współczesnej (Prague Biennale w Czechach, 2011) oraz w ramach dużych imprez fotograficznych (m.in. Fotofestiwal w Łodzi, 2007, Miesiąc Fotografii w Krakowie, 2008). Zawada mniej znany jest ze swoich fotografii komercyjnych oraz sesji fotografii mody.