W latach 1989-94 studiował kompozycję w klasie Mariana Borkowskiego w Akademii Muzycznej w Warszawie. Studia uzupełniał na wielu kursach mistrzowskich, m.in. Międzynarodowych Letnich Kursach dla Młodych Kompozytorów w Kazimierzu Dolnym (1991), Międzynarodowych Wakacyjnych Kursach Nowej Muzyki w Darmstadt (1996) oraz kursach muzyki elektroakustycznej organizowanych przez paryski IRCAM: w Krakowie i Helsinkach (2000) oraz w Paryżu (2001). W 2003 uzyskał stopień naukowy doktora sztuk muzycznych w zakresie kompozycji.
Jest laureatem II nagrody na Konkursie Kompozytorskim "Muzyka ogrodowa" w Krakowie za utwór Siedem pejzaży wiosennych na sopran i orkiestrę kameralną (2001), II nagrody na Konkursie Kompozytorskim im. Tadeusza Bairda w Warszawie za Synapsis na wiolonczelę, fortepian, perkusję i komputer (2001) oraz III nagrody na IV Międzynarodowym Konkursie Młodych Kompozytorów im. Andrzeja Panufnika w Krakowie za Three geometric tales na flet i orkiestrę smyczkową (2002). Ponadto otrzymał stypendium DAAD i wielokrotnie stypendium Centre Acanthes.
Jego utwory wykonywane były na wielu festiwalach muzyki współczesnej, m.in. podczas Laboratorium Muzyki Współczesnej (1991, 1993-96, 2003, 2005), Śląskich Dni Muzyki Współczesnej w Katowicach (1994), Forum im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie (1996), Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień" (1996), Festiwalu Sztuk "Pytanie o metaforę" w Warszawie (1998), Międzynarodowych Dni Harfy w Warszawie (1998), I, II i III Sympozjum Kompozytorskiego Akademii Muzycznej w Warszawie (1999, 2000, 2003), Festiwalu "Audio-Art" w Krakowie (2003), Festiwalu "Musica Polonica Nova" we Wrocławiu (2006), Festiwalu "Synthèse" w Bourges (2001-2006) oraz na wielu koncertach w kraju i za granicą, m.in. we Francji, w Niemczech, Korei Południowej, Kanadzie i Stanach Zjednoczonych.
Specjalizuje się w muzyce elektronicznej. Od kilku lat zajmuje się interaktywnymi systemami muzycznymi oraz poszukiwaniem możliwości zdalnej (bezprzewodowej) komunikacji w działaniach multimedialnych. Owocem tych doświadczeń jest m.in. projekt GPS-Trans realizowany we współpracy z Markiem Chołoniewskim, łączący elementy performance'u z najnowszymi osiągnięciami w dziedzinie interakcji, sztuki multimedialnej oraz internet-artu. Projekt w ciągu 3 lat swojego rozwoju doczekał się sześciu realizacji (m.in. w Krakowie, Warszawie, Luksemburgu, Chicago, a za pośrednictwem internetu - na całym świecie). Jest także twórcą oprogramowania służącego do interaktywnych działań muzycznych. Projektuje zarówno systemy dedykowane określonym utworom lub wykonawcom (korzystają z nich m.in. Marek Chołoniewski, Andrzej Bauer, Anna Zielińska), jak i programy ogólnego zastosowania, wśród których najbardziej rozbudowany, MaWe (dostępny na stronie: www.mawesys.com), jest uniwersalnym instrumentem do zastosowań interaktywnych i multimedialnych przeznaczonym zarówno dla kompozytorów, jak i wykonawców muzyki elektronicznej. Od 2005 MaWe jest częścią międzynarodowego projektu artystyczno-naukowego pod nazwą Integra. W czerwcu 2006 MaWe został zaprezentowany z sukcesem podczas meetingu naukowego Prisma w paryskim IRCAM-ie.
Marcin Wierzbicki prowadzi także działalność pedagogiczną. Od 1994 pracuje w Akademii Muzycznej w Warszawie, początkowo na stanowisku asystenta, a od 2004 adiunkta i prowadzi zajęcia z muzyki elektronicznej w Studiu Muzyki Komputerowej. Wygłasza odczyty, referaty i prowadzi wykłady na innych uczelniach w kraju oraz za granicą w ramach sympozjów, konferencji naukowych czy różnych form wymiany nauczycieli akademickich. W 2004 był wykładowcą na Międzynarodowych Warsztatach „Bridges" w Hanowerze, w 2005 prowadził, jako uczestnik programu Socrates/Erasmus, zajęcia w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie. Był także delegatem warszawskiej Akademii Muzycznej na Międzynarodową Konferencję Muzyki Komputerowej (ICMC) w Berlinie (2000), Göteborgu (2002) i Barcelonie (2005).
Jest jednym z członków założycieli oraz członkiem Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej (PSeME), będącego częścią Międzynarodowej Konfederacji Muzyki Elektroakustycznej (CIME).
Ważniejsze kompozycje:
- Wariacje nie na temat na fortepian (1989)
- Pocztówka z Paranoi na klarnet solo (1991)
- Great Mystery na taśmę (1991)
- Echa z Otchłani na sopran i fortepian (1991)
- Ikebania na sopran i akordeon (1992)
- Krajobraz z połówką pomarańczy, opera kameralna (1992)
- Trio na skrzypce, wiolonczelę i fortepian (1992)
- Electronic Dreams II na sześciu perkusistów, fortepian i media elektroniczne (1992)
- ...lo zefiro torna... na flet i akordeon (1993)
- Music of Silence na flet i media elektroniczne (1993)
- Koncert na trąbkę, media elektroniczne i orkiestrę symfoniczną (1993)
- Continuo na klarnet i komputer (1994)
- ForM na taśmę (1995)
- Quando corpus na chór mieszany (1996)
- Ikebania na sopran i harfę (1998)
- Pierwszy dzień wakacji, utwór fortepianowy dla dzieci na 4 ręce (2000)
- Historia wielkiej śnieżkowej bitwy pod Trzema Dębami, utwór fortepianowy dla dzieci na 4 ręce (2000)
- The World: an Imaginary Place between Creation and Destruction na taśmę (2001)
- Easter Wings na zespół wokalny (2001)
- Siedem pejzaży wiosennych na sopran i orkiestrę kameralną (2001)
- Synapsis na wiolonczelę, fortepian, perkusję i media elektroniczne (2001)
- Spring is icumen in na taśmę (2002)
- Three geometric tales na flet i orkiestrę smyczkową (2002)
- Interferencje retroaktywne na wiolonczelę i komputer (2002)
- Poème électronique na fortepian, perkusję, komputer i orkiestrę symfoniczną (2002)
- Triple sonata na klarnet, kontrabas, perkusję i komputer (2003)
- Improvisary Landscape No. 1 na interaktywny system muzyczny MaWe (2003)
- Thinking... Violin na skrzypce i elektronikę (2005)
- Imaginary Part of Life na taśmę (2005)
- Klucz do wyobraźni na taśmę (2005)
- Reminiscencje na harfę, kontrabas i komputer (2005)
Autor: Małgorzata Kosińska, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, styczeń 2005, aktualizacja: listopad 2008.