Studiował na dwóch Akademiach Sztuk Pięknych – najpierw w Warszawie, później w filii krakowskiej ASP w Katowicach. Dyplom z grafiki użytkowej uzyskał w 1961 roku.
Na początku swojej kariery Lenk projektował plakaty, okładki, opracowania książek dla różnych wydawnictw i magazyny – na przykład Polish Machinery News. 1968 rok spędził w Paryżu – najpierw projektując kampanię reklamową dla Societe Nouvelle d’Information at Publicite (SNIP), a potem projektując tygodnik Jeune Afrique i okolicznościowe książki, na przykład album z Olimpiady w Maksyku ("Mexico 68"). Po powrocie do kraju Lenk został zaangażowany do zaprojektowania nowego tygodnika Perspektywy, w którego redakcji pozostał przez parę lat na stanowisku dyrektora artystycznego. W latach siedemdziesiątych projektował także kwartalnik Polish Art Review i miesięczniki Problemy oraz Ilustrowany Magazyn Turystyczny, tygodnik Przegląd Techniczny oraz książki i inne wydawnictwa.
W Polsce wzmożona fala zainteresowania projektowaniem graficznym przypada na lata sześćdziesiąte XX wieku. Jednym z jej skutków było utworzenie w 1973 roku Pracowni Druków Periodycznych w łódzkiej Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych (obecnie Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego). Lenk prowadził ją od momentu jej powstania do czasu, w którym wyemigrował do Stanów (1982). Swój program nauczania oparł na własnych doświadczeniach projektowania periodyków. Czerpał inspiracje z programów szkół na Zachodzie, np. Szkoły w Ulm czy Pratt Institute w Nowym Jorku. Za tę ciągle jeszcze pionierską w Polsce działalność otrzymał Nagrodę Ministra Kultury i Sztuki.
W 1982 roku Lenk został zaproszony do objęcia stanowiska profesora wizytującego w Rhode Island School of Design w Providence w Stanach Zjednoczonych. W 1984 roku został tam na stałe zatrudniony jako profesor. Wykładał do przejścia na emeryturę w 2010 roku.
Projektowaniem informacji Lenk zajął się w Rhode Island niejako przypadkowo. Jako wizytujący profesor został zapytany, czy może dodatkowo, oprócz innych wykładanych przez niego kursów, poprowadzić zajęcia z projektowania diagramów. Lenk bez wahania przystał na tę propozycję. Dziedzina ta stała się jego pasją. Projekty jego studentów – jako interesujące rezultaty jego nauczania – zostały w 1985 roku opublikowane w branżowym piśmie Graphis (Nr 238).
W 1990 wraz z Paulem Kahnem założył w USA studio Dynamic Diagrams, Consultants in Visual Logic, które było jednym z najlepiej wyspecjalizowanych biur zajmujących się wizualizacją i architekturą informacji. Biuro znajdowało się w Providence, później otwarto też filię w Londynie. Studio to, pod kreatywnym kierownictwem Lenka, stało się jedną z najbardziej wyspecjalizowanych w tamtych czasach firm, znaną z odkrywczych metod planowania i wizualizacji wielkich struktur informacyjnych (dla Internetu, ale nie tylko). Klientami Dynamic Diagrams były m.in. IBM, Microsoft, uniwersytety Yale i Harvard, Muzeum Holokaustu w Waszyngtonie, paryskie Musée des Arts et Métiers, American Medical Association, Siemens Nixdorf, wydawnictwa Nature i Science, Netscape oraz koreański Samsung Electronics. Również do spółki z Paulem Kahnem Lenk napisał wydaną w 2001 roku książkę "Mapping Web Sites", która była przetłumaczona na kilka języków.