Kompozytor, organista, chórmistrz i pedagog. Urodzony 1 sierpnia 1924 w miejscowości Brzózka koło Częstochowy, zmarł 23 maja 1978 w Łodzi.
-
Kompozytor, organista, chórmistrz i pedagog. Urodzony 1 sierpnia 1924 w miejscowości Brzózka koło Częstochowy, zmarł 23 maja 1978 w Łodzi.
Podczas II wojny światowej pracował w odlewni żeliwa w Blachowni oraz pełnił obowiązki organisty w kościele w Brzózce. W 1952 uzyskał dyplom ukończenia studiów w zakresie gry na organach w klasie Tadeusza Paciorkiewicza w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Łodzi, gdzie następnie - od 1952 do 1958 - studiował kompozycję pod kierunkiem Kazimierza Sikorskiego.
Jest laureatem kilku nagród za twórczość kompozytorską, m.in. w 1968 zdobył II nagrodę za Kołysankę włókniarza na 3-głosowy chór żeński (1968) na Konkursie na pieśń chóralną w Łodzi oraz II nagrodę za Al fresco na organy (1968) na Konkursie na utwór organowy Szczecińskiego Towarzystwa Muzycznego.
Od 1950 był organistą i kierownikiem chóru Kościoła św. Anny, od 1951 organistą w Kościele Matki Boskiej Zwycięskiej w Łodzi. W latach 1952-54 sprawował funkcję organisty i kierownika muzycznego w kościele katedralnym w Płocku. Od 1957 do końca życia Bernard Pietrzak związany był jako wykładowca przedmiotów teoretycznych i improwizacji z Państwową Wyższą Szkołą Muzyczną w Łodzi. Ponadto współpracował z Chórem „Harmonia" oraz prowadził Chór „Hosanna" w Kościele Opatrzności Bożej w Łodzi.
Ważniejsze kompozycje:
- Marsz na organy (1945)
- Fuga na organy (1945)
- Marsz triumfalny na organy (1945)
- Pieśni na Tydzień Towarzystwa Burs i Stypendiów na głos solo (lub duet) oraz chór męski i fortepian (1949)
- Pasja według św. Mateusza na chór mieszany a cappella (ok. 1950)
- Z Torunia ja parobecek, melodia kurpiowska opracowana na 4-głosowy chór mieszany a cappella (1952)
- Coś ty, dziwcyno, robziła melodia kurpiowska opracowana na 4-głosowy chór mieszany a cappella (1952)
- Fuga - fantazja na organy (1952)
- Temat z wariacjami na organy (1952)
- Kwartet smyczkowy nr 1 (1955)
- Ave Maria na sopran solo i chór mieszany (ok. 1955-60)
- Allegro symfoniczne na orkiestrę (1956)
- Uwertura na orkiestrę (1956)
- Veni Creator na chór mieszany a cappella (1958)
- Koncert na fortepian i orkiestrę (1959)
- Psalm na sopran, chór mieszany i orkiestrę (1959)
- Cztery kontrasty na organy (1960)
- Kantata na chór mieszany i orkiestrę kameralną (1960)
- Studium I na organy (1960)
- Studium II na organy (1961)
- Studium III na organy (1961)
- Trio fortepianowe (1960)
- Arioso na wiolonczelę i fortepian (1961)
- Utwór na wiolonczelę i fortepian (1961)
- Eufonie na orkiestrę symfoniczną (1962)
- Kwartet smyczkowy nr 2 (1962)
- Miniatury na klarnet i fortepian (1962)
- Utwór na organy i fortepian (1962)
- Dwie improwizacje na organy (1963)
- Trio na obój, klarnet i fagot (1964)
- Do pieśni na chór mieszany a cappella (1964)
- Nowe ulice na chór mieszany a cappella (1964)
- Towarzysze wspólnej doli na chór mieszany a cappella (1964)
- Poliversetti per archi (1965)
- Pamięci chwila na chór żeński i orkiestrę kameralną (1965-66)
- Barwy czasu na orkiestrę symfoniczną (1967)
- Asonans na fortepian i orkiestrę symfoniczną (1968)
- Concerto grosso na organy i orkiestrę smyczkową (1968)
- Al fresco na organy (1968)
- Kołysanka włókniarza na 3-głosowy chór żeński (1968)
- Piosenka o strażaku [wersja I] na głos i fortepian (1968)
- Piosenka o strażaku [wersja II] na głos i orkiestrę (lub zespół kameralny) (1968)
- Dnie i noce na chór mieszany a cappella (1968)
- Ad libitum e cadenza na kwintet dęty (1969)
- Asteroides na organy (1969)
- Miniatury na kontrabas i fortepian (1969)
- Miniatury na wibrafon i fortepian (1969)
- Oczekiwanie na orkiestrę symfoniczną (1970)
- Visions na wiolonczelę solo (1971)
- Lamentatio na klarnet i fortepian (1972)
- Muzyka wieczorem na orkiestrę symfoniczną (1972)
- Sapporo 72 na orkiestrę smyczkową (1972)
- Con dolore na orkiestrę symfoniczną (1972-73)
- Quattro segmenta pro organo (1972-73)
- Duo na fortepian solo (1973)
- Con vigore na orkiestrę symfoniczną (1973-74)
- Wibracja czasu (Cadenza e finale) na obój i fortepian (1973)
- Cantus gregorianus na orkiestrę symfoniczną (1974)
- Con espressione na fortepian dla dwóch wykonawców (1974)
- Graduale na chór mieszany a cappella (1974)
- Świece płonące na orkiestrę (1975)
- Dramat symfoniczny na orkiestrę (1977)
- A piacere, chorale a piacere na organy (1977)
- Symfonia 'Róża cierpień' na orkiestrę (1978)
Autor: Małgorzata Kosińska, Polskie Centrum Informacji Muzyczne, Związek Kompozytorów Polskich, listopad 2007