Studiował w Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie śpiewu Włodzimierza Zalewskiego, którą ukończył w 1985.
Jest laureatem I nagrody na Konkursie Moniuszkowskim w Warszawie, I nagrody na Konkursie Wokalnym w Kudowie, III nagrody na Konkursie Wokalistyki Operowej im. Adama Didura w Bytomiu, I nagrody na Konkursie im. Jana Kiepury w Krynicy, Konkursu im. Luciana Pavarottiego w Filadelfii, a także finalistą Międzynarodowego Konkursu Wokalnego "Belvedere" w Wiedniu.
Piotr Nowacki w 1982, jeszcze jako student, został solistą Teatru Wielkiego w Łodzi, gdzie zadebiutował w partii Bonzy z opery Madama Butterfly Giacomo Pucciniego. Z łódzką sceną związany był do 2005. Od 1998 jest solistą Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie, gdzie kreował m.in. takie role, jak Archiereios w Królu Rogerze Karola Szymanowskiego, Zbigniew i Skołuba w Strasznym dworze Stanisława Moniuszki, Lodovico w Otellu Giuseppe Verdiego, Masett w Don Giovannim Wolfganga Amadeusa Mozarta, Brander w Potępieniu Fausta Hectora Berlioza, Cesare Angelotti w Tosce Pucciniego, Surin w Damie pikowej Piotra Czajkowskiego, Klingsor w Parsifalu Richarda Wagnera, Faraon w Aidzie Verdiego, Doktor w Wozzecku Albana Berga, Geronte de Ravoir w Manon Lescaut Pucciniego. Współpracuje także z innymi operami w Polsce, w tym z Operą Bałtycką w Gdańsku - tu śpiewał m.in. w Gwałcie na Lukrecji Benjamina Brittena (Collatinus), Eugeniuszu Onieginie Czajkowskiego (Griemin), Weselu Figara Mozarta (Bartolo), Makbecie Verdiego (Lekarz), Halce Moniuszki (Stolnik), Rigoletcie Verdiego (Monterone).
W 1987 artysta zadebiutował na scenie Teatro alla Scala w Mediolanie tytułową rolą w operze Bajka o carze Sałtanie Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Od tamtej pory występował na scenach operowych całego świata, m.in. w Opera Company of Philadelphia (Luisa Miller Verdiego u boku Luciana Pavarottiego), Théâtre de la Monnaie w Brukseli, Bayerische Staatsoper w Monachium (Borys Godunow Modesta Musorgskiego, Dmitri Antonína Dvořáka), Vlaamse Opera w Antwerpii (Powrót Ulissesa do ojczyzny Claudio Monteverdiego, Tosca Pucciniego, Kawaler srebrnej róży Richarda Straussa), Teatro La Fenice w Wenecji (Purytanie Vincenzo Belliniego, Mazepa Czajkowskiego), wiedeńskiej Volksoper, teatrach w Bolonii i Wiesbaden.
Piotr Nowacki dużo uwagi poświęca również muzyce oratoryjnej - uczestniczył w wykonaniach m.in. utworów Krzysztofa Pendereckiego (Polskie Requiem, Pasja według św. Łukasza, Jutrznia II - Zmartwychwstanie Pańskie), Gustava Mahlera (8. Symfonia). Brał udział w międzynarodowych festiwalach muzycznych w Edynburgu, Granadzie, Festiwalu im. Pablo Casalsa w Puerto Rico (z National Philharmonic Orchestra pod dyrekcją Mścisława Rostropowicza), jak również filmowych realizacjach oper Gioacchino Rossiniego - Weksel małżeński i Dziwaczne nieporozumienie. Ponadto koncertował w Polsce, Hiszpanii, Niemczech, Austrii, na Wyspach Kanaryjskich, w Izraelu, Kanadzie i Stanach Zjednoczonych.
Autor: Małgorzata Kosińska, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, czerwiec 2008, aktualizacja: listopad 2010.