W latach 1992-1997 studiowała historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim, a następnie, w latach 1999-2005, grafikę na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Od 2004 roku pracuje w krakowskiej Galerii Camelot. Mieszka w Krakowie.
Weronika Łodzińska fotografuje indywidualnie oraz w duecie z Andrzejem Kramarzem. Specjalizuje się w fotografii wnętrz. Z Kramarzem od 2003 roku realizują projekt Dom. Są to swoiste portrety mieszkańców, których postacie nigdy nie występują na samych zdjęciach. Te czasami uzupełniane są o krótkie teksty. Odbiciem i wizerunkiem bohaterów mają być miejsca, w których mieszkają, naznaczone ich osobowościami, charakterem i zwyczajami. Poszczególne cykle przypominać mogą podejście antropologiczne, doszukiwać się w nich można podobieństwa z badaniami materialnych uwarunkowań zachowań społecznych czy stylów życia. Pierwsza seria projektu DOM wykonana została w schronisku dla bezdomnych w Nowej Hucie i nosiła tytuł 1,62 m2 domu (2003). Tytuł ten odnosił się do powierzchni łóżek (przywołujących skojarzenia z celą czy szpitalem), którymi dysponowali podopieczni schroniska. Niektórzy próbowali stworzyć w nich chociaż namiastkę przestrzeni prywatnej. Poszczególne fotografie opatrzone zostały krótkimi tekstami na temat osób, do których należały fotografowane łóżka, jednak jak zauważył Wojciech Wilczyk,
"nawet bez tych dodatkowych informacji, fotografie te przemawiając czysto wizualnym językiem, są w stanie przekazać widzowi sporą część treści, zawartych w słownym opisie".
Podobny charakter namiastki domu czy prywatności miały fotografowane przez Łodzińską i Kramarza kabiny tirów, zaadaptowane na tymczasowy dom przez kierowców (Tiry, 2005). Tematem innych cykli stały się wozy trup cyrkowych czy mieszkania Hobbistów (2005-2007), całkowicie podporządkowane ich pasjom, zapełnione w przytłaczającym horror vacui akwariami czy trofeami myśliwskimi. Na francuskim osiedlu Haud du Lièvre duet fotografował różnorodne podejście do zajmowane przestrzeni przez imigrantów i uchodźców oczekujących na przyznanie im azylu. Jedni przenosili do Francji zwyczaje ze swych ojczystych krajów, inni traktowali swe mieszkania jako tymczasowe, ograniczając ilość posiadanych sprzętów. Na Podhalu artystów zainteresowały z kolei Białe izby (2003-2004), pomieszczenia w domach góralskich, nie wykorzystywane na co dzień, spełniające jedynie funkcje symboliczne i reprezentacyjne. Swe fotograficzno-antropologiczne badania rozszerzają także o inne kultury, a część serii wykonują podczas zagranicznych podróży (Kashi Mumukshu, Bhawan Sabh, 2007). W 2007 roku Łodzińska samodzielnie uzupełniła projekt Dom o Pokoje panieńskie, cykl fotografii wnętrz zamieszkanych przez niezamężne córki, wykonane w biednej, koptyjskiej dzielnicy Kairu. Sama autorka pisała o nich:
"Dopóki nie opuszczą domów, one same i ich pokoje, są jak pąki kwiatów".
Łodzińska indywidualnie stworzyła też cykle Wnętrza (2005-2007) oraz Sale balowe (2005-2007), fotografując puste pomieszczenia, tym razem jednak niezamieszkane, pozbawione swych pierwotnych funkcji, zdegradowane w hierarchii, nierzadko naznaczone piętnem historii.
Wybrane wystawy indywidualne:
- 2004 - Dom, Galeria Camelot, Photomonth 2004, Kraków
- 2005 - 1,62 m2 Domu, Transphotographiques Festival, Lille, Francja
- 2006
- Dom - Yours Gallery, Warszawa
- 1,62 M2 Domu - Galeria Opera, Ostrawa, Czechy - 2007 - Dornov - Prague House of Photography, Praga, Czechy
- 2008 - Dom - Geni Tzami, Saloniki
Wybrane wystawy zbiorowe:
- 2002 - Galeria Lamella, Kraków
- 2003 - Galeria Lamella, Kraków
- 2004 - Foto Festiwal - Łódź
- 2006
- Nowi dokumentaliści - Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa
- Małopolska. Fotografie. To niczego nie wyjaśnia - Rynek Główny, Kraków
- International Photography Biennale - Istambuł
- We Are - Spitz Gallery, Londyn
- Teraz Polska - Yours Gallery, Warszawa - 2007 - VISaVIS - Fabryka Trzciny, Warszawa
- 2008 - Dokumentalistki. Polskie fotografki XX Wieku - Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa
Autor: Karol Sienkiewicz, grudzień 2008