Kompozytor i pedagog, urodzony 17 sierpnia 1961 w Cieszynie.
Studiował w Akademii Muzycznej w Katowicach teorię muzyki (dyplom w 1987) oraz kompozycję pod kierunkiem Józefa Świdra (dyplom w 1989).
Jest laureatem Konkursu Kompozytorskiego im. Stanisława Wiechowicza w Szczecinie (1984), 22. Konkursu Kompozytorskiego im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach (1988) oraz Nagrody Wojewody Katowickiego dla Młodych Twórców (1991). W 1989 i 1990 był także stypendystą Ministerstwa Kultury i Sztuki.
Jego kompozycje były wykonywane na wielu festiwalach muzyki współczesnej, m.in. podczas Warszawskej Jesieni, Śląskich Dni Muzyki Współczesnej w Katowicach, Śląskiej Trybuny Kompozytorów w Katowicach, Dni Muzyki XX wieku we Wrocławiu, Spotkań Młodych Kompozytorów w Gdańsku, Mikołowskich Dni Muzyki, Panoramy Sztuki Chrześcijańskiej "Musica Sacra" w Skoczowie, Melos-Etos w Bratysławie.
Realizował utwory na zamówienie Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia - Lumber-case na taśmę (1995), miasta Cieszyn - Gratia na chór i orkiestrę smyczkową (1998), Panoramy Sztuki Chrześcijańskiej "Musica Sacra" - Laudate na tenor, wiolonczelę i orkiestrę smyczkową (1999) oraz Filharmonii Śląskiej w Katowicach - Variants nr 5 na orkiestrę kameralną (2000).
Wiesław Cienciała w latach 1999-2002 był organizatorem cyklu koncertów "Muzyka Nowa i Najnowsza" w Cieszynie, od 1993 do 2004 zastępcą przewodniczącego Zarządu Katowickiego Oddziału Związku Kompozytorów Polskich.
Od 1987 pracuje w Instytucie Muzyki Uniwersytetu Śląskiego, w 2008 został wybrany Dziekanem Wydziału Artystycznego na kadencję 2008/2012. Od 2003 jest również profesorem Akademii Muzycznej w Katowicach.
Ważniejsze kompozycje:
- Kwintet dęty (1983-96)
- Muzyka kameralna na zespół kameralny (1983-97)
- Trzy liryki na 12-głosowy chór mieszany a cappella (1984)
- Kwartet smyczkowy (1984)
- Sonatina na skrzypce solo (1985)
- Monolog na wiolonczelę, fortepian, perkusję i recytatora (1986)
- Three-Parts-Music na orkiestrę (1986-89)
- Elegia na wiolonczelę i fortepian (1987)
- From... to... na trzy grupy perkusji (1987)
- Cadenza na akordeon (1987-88)
- Landscape na fortepian, perkusję i orkiestrę smyczkową (1988)
- Short Story na kwintet akordeonowy (1989)
- Epifora (pamięci Andrzeja Krzanowskiego) na organy solo (1990)
- Sola fides, sola scriptura, sola gratia na chór mieszany (1991)
- Piano Music na 2 fortepiany (6 rąk) (1991)
- Cinis na orkiestrę (1991-92)
- CAIMax na fortepian, komputer i orkiestrę smyczkową (1994)
- Anafora na taśmę (1994)
- Sonatina na flet i gitarę/fortepian (1994-96)
- Variants nr 1 na skrzypce i fortepian ad libitum (1995)
- Lumber-case na taśmę (1995)
- Variants nr 2 [wersja I] na trio fortepianowe (1996)
- Variants nr 2 [wersja II] na akordeon i kwartet smyczkowy (1996)
- Suita dziecięca "Piąta pora roku" na taśmę (1996-99)
- Suita dziecięca "Piąta pora roku" na orkiestrę kameralną (1996-99)
- Psalmus CXVII na chór i organy (1997)
- Variants nr 3 na perkusję, fortepian i taśmę (1998)
- Gratia na chór i orkiestrę smyczkową (1998)
- Rondo (Variants nr 4) na fortepian solo (1999)
- Laudate na tenor, wiolonczelę i orkiestrę smyczkową (1999)
- Variants nr 5 na orkiestrę kameralną (2000)
- Preludium-Medytacja BACH na organy (2000)
- XG-Piano Studies na taśmę (2002)
- Beyond (the) CAGE na dźwięki elektroniczne i fortepian zrealizowany wspólnie z Krzysztofem Gawlasem (2002)
- Parlo-Forte na dźwięki elektroniczne (2003)
- Amherst-Music na zespół kameralny, recytujący głos żeński i dźwięki elektroniczne (2006)
- Związki frazeolog_uliczne na taśmę (2007)
- Dist.Bells na fortepian (2008)
- Dwa psalmy dla Cieszyna na chór i zespół kameralny (2008)
Autor: Małgorzata Kosińska, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, grudzień 2005; aktualizacja: październik 2008.