Ulubionym materiałem wykorzystywanym przez Katarzynę Józefowicz jest papier i tektura, z natury mało trwałe i stosunkowo delikatne. Tworzy z nich duże, złożone z tysięcy elementów, misternie wykonane konstrukcje. Jej dzieła są bardzo pracochłonne, wymagają kilkuletniej, monotonnej pracy. Wszystkie czynności artystka wykonuje własnoręcznie.
W pierwszej połowie lat dziewięćdziesiątych powstały cykle Miasto (1990-1991) oraz Habitat (1993-1996), zbudowane z niezliczonych elementów papierowe obiekty. Miasto za pomocą powiązanych ze sobą drobnych detali odtwarza skomplikowaną strukturę metropolii, która nie rozwija się horyzontalnie, lecz wertykalnie, pnie się w górę. Habitat przypomina ogromne domy dla lalek, jest konstrukcją złożoną z precyzyjnie wykonanych tekturowych mebelków o różnej wielkości. Coraz bardziej miniaturowe wypełniają wnętrza tych nieco większych. Obie prace w mikroskali oddają molekularną budowę siedzib człowieka. Są to jednak miejsca niezamieszkane, przypominają rozrastający się samoczynnie żywy organizm, którego rozwój nie da się ująć za pomocą ścisłych reguł.
Postacie ludzkie pojawiają się w Dywanach (2000), pracy, dzięki której artystka zyskała spory rozgłos. Tworzą je ogromne horyzontalne powierzchnie powstałe przez sklejenie tysięcy wyciętych z kolorowych gazet twarzy i sylwetek. Słynne osobistości mieszają się z bohaterami bulwarówek i przypadkowymi ludźmi, tworząc anonimowy tłum. Dywany oddają informacyjny przesyt świata jako globalnej wioski, a w szczególności nadmiar obrazów, jakimi otoczony jest współczesny człowiek, który mimo otaczających go rzeszy ludzkich czuje się samotny.
W cyklu Gry (2002) Józefowicz wykorzystała różnokolorowe ulotki reklamowe. Okleiła nimi kilkaset papierowych kostek, które "rozrzuca" w salach galerii. Stąd na każdej kolejnej ekspozycji instalacja przybiera inny kształt. Błahe informacje przekazywane na wszechobecnych reklamach rozsypują się w różnokolorowe kopce.
W 2004 roku Józefowicz stworzyła instalację złożoną z kilkuset okrągłych płyt powstałych poprzez zwinięcie wąskich pasków wyciętych z gazet codziennych. Ich struktura przypomina słoje przeciętego pnia drzewa, ale też szpule z taśmą filmową. Użyty przez artystkę materiał nasuwa myśl o przemijalności informacji, ich wymieszaniu, grze mediów, nieuchronnym powrocie materii do stanu pierwotnego.
Swą najnowszą pracę Pokój (2007) artystka również wykonała z pociętych w długie wąskie pasy skrawków gazet. Użyła ich tym razem jak włóczki, robiąc z nich na drutach rodzaj papierowej dzianiny. Tak powstałe płaszczyzny tworzą ściany Pokoju, do wnętrza którego wchodzą widzowie. Zatarte w powtarzalnych gestach artystki informacje zamieniają się w estetyczny ornament. Paulina Zarębska pisała w recenzji z wystawy Józefowicz w lubelskiej Galerii Biała:
"Fakturalne powierzchnie tworzące bezpieczną i intymną przestrzeń stanowią wizualną pułapkę prowadzącą do czystej estetycznej delektacji i złudzenia pozornej gładkości. Dopiero, gdy rozpoznamy medium, widzimy w tej tkaninie, w drobnych paskach gazet cały szum medialny i papkę informacyjną, jaka zalewa nas każdego dnia."
Autor: Karol Sienkiewicz, listopad 2006; aktualizacja: listopad 2009.
Wybrane wystawy indywidualne:
- 1993 - Galeria F.O.S., Gdańsk;
- 1996 - BWA, Bydgoszcz;
- 2000 - Galeria Foksal, Warszawa; "Dywany", Galeria Prowincjonalna, Słubice;
- 2001 - Galeria Foksal, Warszawa;
- 2002 - "Gry", Fundacja Galerii Foksal, Warszawa; Galeria "Koło", Gdańsk;
- 2003 - Galeria Arsenał, Białystok;
- 2005 - Fundacja Galerii Foksal, Warszawa;
- 2006 - Galeria Platán, Budapeszt, Węgry;
- 2008 - "Instalacje", Galeria Biała, Lublin.Wybrane wystawy zbiorowe:
- 1997 - "Artyści Galerii Koło", Galeria Koło, Gdańsk;
- 1999 - "Public Relations - sztuka z Gdańska", Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia, Gdańsk; Papierowa sfera, Miejska Galeria Sztuki, Łódź;
- 2000 - "Na wolności w końcu", Kunsthalle, Baden-Baden; Muzeum Narodowe w Szczecinie (2001); Muzeum im. Xawerego Dunikowskiego Królikarnia, Warszawa (2001);
- 2001 - "Kobieta o kobiecie", Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała; II Berlin Biennale, Berlin, Niemcy; "Big Show", Nicc Gallery, Antwerpia, Belgia; Słubice-Gdańsk, Galeria Prowincjonalna, Słubice;
- 2002 - "Waiting for the Ice Age", Galeria Georg Kargl, Wiedeń, Austria; Biennale of Sydney, Sydney, Australia; "September Horse", Kuenstlerhaus Bethanien, Berlin, Niemcy; "Centre of Attraction". VIII Baltic TriennaL of International Art, Centrum Sztuki Współczesnej, Wilno, Litwa; "Fundamentalisms of the New Order", Charlottenborg Exhibition Hall, Kopenhaga, Dania;
- 2003 - "Dekada", Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa; Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego, Bydgoszcz; "Räume des Alltags", Städtischen Galerie im Buntentor, Brema, Niemcy; "Architectures of Gender", Sculpture Center, Nowy Jork, Stany Zjednoczone; "Anatomia momentów", Grafiken Hus, Mariefred, Szwecja; "Bewitched Bothered Bewildered", Migros Museum, Zurich, Szwajcaria; Centrum Sztuki Współczesnej "Łaźnia", Gdańsk; "Plunder. Culture as Material", Dundee Contemporary Arts, Dundee, Szkocja; "Multiple Exposure", Galerie im Taxispalais, Innsbruck, Austria;
- 2004 - "Prym", Galeria BWA, Zielona Góra; "The New Ten", Museum Kuppersmuhle, Duisburg, Niemcy; "Krzątanina", Galeria BWA, Zielona Góra; Galeria Awangarda, Wrocław; "Pluzzle", Griedervonputtkamer Galerie, Berlin, Niemcy; "Habitat", Arndt und Partner, Berlin, Niemcy; "Palimpsest Muzeum", Biennale Sztuki w Łodzi, Muzeum Historii Miasta Łodzi;
- 2005 - "The Bench", Neue Kunst Halle, St Gallen, XXX; "Absolwent", Instytut Sztuki Wyspa, Gdańsk;
- 2006 - "W Polsce czyli gdzie?", Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa; "Ideal City - Invisible Cities", Zamość; Poczdam, Niemcy;
- 2007 - "Bare Life", Museum on the Seam, Jerozolima; "Model ad hoc", Instytut Sztuki Wyspa, Gdańsk; "Betonowe dziedzictwo", Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa; "10. Triennale Kleinplastik", Fellbach; "Space as the place" - Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia, Gdańsk; Galeria Kronika, Bytom; "A Secret Service" - De La Warr Pavilionj, Bexhill on Sea, Anglia;
- 2008 - "Grannar / Sąsiedzi / Neighbours" - Ronneby, Szwecja; "Dziennik Polki" - Uppsala Konsert & Kongress, Uppsala, Szwecja;
- 2009 - "Wolność od-zysku" - Narodowa Galeria Sztuki Zachęta, Warszawa