Upaństwowienie Wojewódzkiej Orkiestry Symfonicznej nastąpiło w 1958 roku, rok później powołano do życia chór mieszany, w 1960 roku rozpoczęto - kontynuowany do dziś - cykl audycji dla szkół i przedszkoli (obecnie ok. 100 audycji w miesiącu), stale powiększano orkiestrę, dokupywano instrumenty.
Z inicjatywy Janusza Ambrosa w 1961 roku zorganizowano w pięknym Zamku w Łańcucie cykl koncertów kameralnych pod nazwą "Dni Muzyki Kameralnej", które po 20 latach przerodziły się w Festiwal Muzyki (którego kierownictwo powierzono Bogusławowi Kaczyńskiemu), a od 1991 roku w Muzyczny Festiwal w Łańcucie – imprezę ściągającą corocznie w maju setki melomanów nie tylko z Rzeszowa i całej Polski, ale i z różnych stron świata.
W 1967 roku orkiestrę przemianowano na Państwową Filharmonię, która od stycznia 1974 roku egzystuje w nowym, funkcjonalnym budynku z najlepszą akustycznie salą koncertową na 800 miejsc, w której z powodzeniem mogły wystąpić zespoły z innych miast i krajów (Orkiestra Kameralna Gewandhaus, Orkiestra Kameralna z Hanoweru, Thomanerchor).
Ponad 50-letnia działalność orkiestry, należącej obecnie do czołowych w kraju, zaowocowała wieloma osiągnięciami: występami w ważnych polskich ośrodkach muzycznych i na festiwalach ("Wratislavia Cantans", Międzynarodowy Festiwal w Busku), za granicą (dawna Czechosłowacja, Rumunia, Węgry, Rosja, Francja), nagraniami dla radia i telewizji, 6 płytami CD (w tym drugie nagranie w historii światowej fonografii "Messa di Gloria" Rossiniego).
Bardzo zróżnicowany, ambitny program, obejmujący też wiele prawykonań, występy najlepszych polskich artystów, stale rosnący poziom 84-osobowej orkiestry, stałe audycje i koncerty dla młodzieży, spowodowały niezwykłe umuzykalnienie rzeszowskiej (pozbawionej tej tradycji) społeczności i w efekcie – jedną z największych widowni filharmonicznych (ok. 600 osób na koncercie) w Polsce.
Szefami artystycznymi w historii Filharmonii byli: Janusz Ambros, Stanisław Michalek, Andrzej Rozmarynowicz, Bogdan Olędzki, Józef Radwan, Adam Natanek, Tadeusz Wojciechowski, Jerzy Kosek. Obecnie funkcję dyrektora naczelnego i artystycznego sprawuje Marek Stefański, a konsultacje artystyczne prowadzi Marek Pijarowski.
Źródło: Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, styczeń 2002; aktualizacja: wrzesień 2007