Położony 200 km od Warszawy, świeżo wyremontowany wiejski dom stał się miejscem twórczej pracy piątki młodych choreografów, którzy spotkali się w nim by zgłębić fizyczne aspekty muzyki Witolda Lutosławskiego. Tygodniowa rezydencja zorganizowana została przez Centrum Sztuki Współczesnej i fundację f.o.r.t.e. i odbyła się w sierpniu 2013 w "Przestrzeni Sztuki Performatywnej" w Burdągu na Mazurach.
Pod opieką tancerki i choreografki Marysi Stokłosy młodzi choreografowie przygotowali cykl mini-performansów, w których mogli popisać się także swoim teatralnymi talentami. Artyści próbowali odnaleźć związki muzyki i ruchu, wydobywając całą głębię i zawiłości muzyki mistrza. Powstałe w Burdągu prace to przykład tego, jak młodzi polscy twórcy reinterpretują dorobek jednego z najważniejszych polskich kompozytorów XX wieku - dzięki ich determinacji możemy zobaczyć, jak ruch staje się sposobem słuchania nawet bardzo wymagającego dzieła.
Projekty zostaną zaprezentowane przed publicznością 15 września 2013 w CSW w Warszawie.
Poniżej lista choreografów i utworów Lutosławskiego interpretowanych przez artystów:
- Przemek Kamiński - prolog do "Muzyki żałobnej"
- Magda Przybysz - "Wariacje na temat Paganiniego" w wersji na dwa fortepiany,
- Michał Ratajski - "Concerto na orkiestrę" (3/4) "Passacaglia",
- Paweł Sakowicz - "Preludia taneczne" na klarnet i fortepian,
- Urszula Zerek - "Epitafium" na obój i fortepian.