Studio Ortografika istnieje od 2006 roku, ma swoją siedzibę w Łodzi i ta lokalizacja nie jest bez znaczenia. Choć większość klientów pracowni pochodzi z innych miast, członkowie zespołu odczuwają swoisty patriotyzm lokalny i chętnie pracują np. dla łódzkich instytucji kultury. Opracowali oprawę graficzną Fotofestiwalu, Regionalnego Kongresu Kultury, tworzą identyfikację wizualną kawiarni Owoce i Warzywa. Marcin Dąbrowski relację ze swoim miastem określa jako "miłość-nienawiść", dodając jednocześnie, że "powstaje tu coraz więcej ciekawych inicjatyw i myślę, że to jest bardzo dobre miejsce do prowadzenia takiej działalności jak nasza".
W wypowiedziach grafików często przewija się hasło "kreatywność". Ta cecha, tak samo jako indywidualne podejście do każdego zlecenia oraz bycie "na bieżąco" z najnowszymi trendami mają pomóc Ortografice nie dać się zaszufladkować. Zespołowi bardzo zależy na tym, aby nie zamykać się w żadnej niszy czy specjalizacji. Gama zrealizowanych przez studio projektów jest rzeczywiście szeroka: od identyfikacji wizualnej składów kolejowych dla województwa łódzkiego, przez katalogi i ulotki dla producenta wózków dziecięcych czy projekty opakowań na wina i nalewki po plakaty anonsujące koncerty jazzowe i muzyki klasycznej, system identyfikacji wizualnej kulinarnego Festiwalu Dobrego Smaku czy centrum biznesowego Textorial Park. Ortografika tworzy systemy CMS (zarządzania treścią na stronie internetowej) i logotypy, kalendarze, plakaty i gadżety reklamowe.
Autorski CMS, oparty na technologii AJAX stworzyli dla serwisu internetowego Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej (STGU), dostosowany specjalnie do wymogów tego portal i z myślą o jak najbardziej efektywnej prezentacjiduzych rozmiarów portfolio kazdego z twórców pokazywanych w ramach strony.
Jednym z ciekawszych i niezwykle kompleksowych ich projektów jest identyfikacja wizualna przygotowana dla Lodz Design Festival w 2012 roku. Połączenie czarno-białej sylwetki goryla z plamami różu i turkusu składa się na świeże, przykuwające uwagę rozwiązanie graficzne. W jego skład wchodzi tak projekt strony internetowej, publikacji towarzyszących festiwalowi, programów, tablic z opisami kuratorskimi po papier, w który pakowane sa imprezowe gadżety. W bardziej stonowanej estetyce utrzymany jest z kolei projekt dla studia zielonej architektury Metuia. Ortografika zestawia tutaj czarno-białe fotografie z zakakującym kolorem przewodnim: seledynem, tworząc spójną, poważną w wyrazie, ale i bardzo nowoczesną wypowiedź. Ciekawym pomysłem jest użycie stempla z logiem firmy, używanego, jak za dawnych czasów do odciskania wzoru na laku zamykającym koperty.
Styl pracowni trudno ująć jednym zdaniem, bo różnorodność zleceń wymusza wielorakie rozwiązania i pomysły. Nie ma tu jednak nigdy szafowania efektami, ozdobnikami, feerii kolorów i kształtów. Ortografika stawia na wyrazistość osiągniętą prostymi, czytelnymi formami i klarownym układem znaków.
Marcin Dąbrowski, Bartosz Urbańczyk, Joanna Namyślak i Magdalena Lauk są zgodni co do tego, że dla powodzenia projektu bardzo ważny jest bezpośredni kontakt z klientem. Warto też, by zleceniodawca znał cel i sens tego przedsięwzięcia: przed przystąpieniem do projektowania graficy nierzadko edukują klientów w kwestii standardów, dotyczących funkcjonowania marki na rynku. Wszystko po to, aby zaprojektowane grafiki, plakaty czy logotypy jak najlepiej spełniły swoje zadanie.
Wybrane wystawy:
2011
- “Overdesigned”, Lodz Design Festival
- “Wektor/Pixel”, Łódź
Autorka: Anna Cymer, sierpień 2013, aktualizacja marzec 2016, AM.