Wystawa "Warmhaus" w Museum Abteiberg w Moenchengladbach została zainspirowana postmodernistyczną architekturą i wnętrzami muzeum zaprojektowanego przez Hansa Holleina. Ale artystkę inspirował nie tyle muzeolologiczny kontekst, ile same formy architektoniczne - doskonale spełniające swoją funkcję eksponowania sztuki i starannie zaprojektowane w każdym szczególe. Właśnie te detale były dla Przezwańskiej punktem wyjścia do prostych interwencji, które przekształciły przestrzeń muzeum, wprowadzając do przybytku muz naturę. W ich wyniku pawilon wejściowy stał się kontemplacyjną, gościnną przestrzenią, w której zadomowiła się natura. W innym miejscu przyroda przedostaje się do wnętrza muzeum przez okno - wdzierając się z pokrytego roślinnością muru.
U źródeł projektu Przezwańskiej leżą wykluczające dyskursy wokół koloru i zachodnia chromofobia. Z jednej strony kolor w kulturze traktowany jest jako coś kobiecego, orientalnego i prymitywnego, z drugiej uznawany jest za coś powierzchownego, zbędnego i wulgarnego. Artystka sprzeciwia się takiemu dyskursowi - marginalizacji koloru przeciwstawia praktykę artystyczną, w której centrum znajduje się kolor jako najbardziej bezpośredni środek artystycznego wyrazu, element i podstawa wszystkich formalnych i tematycznych modyfikacji.
Niektóre z zanurzonych w przyrodzie prac artystki pokazywanych w Abteiberg zostały stworzone w zupełnie innym kontekście i lokalizacji. W jej filmach wideo, a także zaprojektowanych strojach, stworzonych podczas rezydencji w Brazylii, wyczuwalne są te same cechy lokalnego krajobrazu - obfitość i barwność tropików - które inspirowały też brazylijskich architektów.
Owoce wyjazdu Przezwańskiej do Brazylii, w tym rośliny, makiety, obiekty, fotografie postaci, a także dokumentacja ubrań dla kandydatki w miejscowych wyborach na burmistrza inspirowanych motywami z amazońskiej dżungli, będzie można zobaczyć także na wystawie Przezwańskiej w BWA Katowice. Wystawa "Małe rzeczy" to kolejne wydarzenie w ramach projektu Drobnostki, którego celem jest stymulowanie przez artystów potrzeby przekształcenia najbliższego otoczenia i zmiany sposobu myślenia o przestrzeni jako formie modelującej nasze zachowania.
Tu także Przezwańska proponuje swoją wersję wyzwolenia, które może dać natura i kolor. Z rozmysłem zachłystuje się kolorami, które pobiera z rzeczywistości jak z próbnika i przenosi w przestrzeń swoich instalacji. Z pasją antropologa destyluje kolor z otoczenia i wszczepia przy jego pomocy soczystą energię do przedmiotów i miejsc. Jej ingerencje nie wymagają kontekstu, odbierane są na poziomie intuicji nieodmiennie kojarząc się z siłą, zdrowiem i świeżością.
Wystawa "Warmhaus" w Abteiberg Museum w Moenchengladbach to pierwsza wystawa Katarzyny Przezwańskiej w Niemczech. Została zorganizowana we współpracy z Robert Bosch Foundation, Institut für Auslandsbeziehungen (ifa) i Instytutem Adama Mickiewicza w ramach realizowanego w Nadrenii-Westfalii projektu Klopsztanga.
Katarzyna Przezwańska urodziła się w1984 roku w Warszawie, studiowała malarstwona warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, ale zamiast obrazów tworzy malarskie interwencje będące fizyczną obecnością koloru. Swoje działania pełne odważnych kolorów realizuje m.in.w szarych i brzydkich peerelowskich budynkach; autorka interwencji malarskich w ramach 2. odsłony Parku Rzeźby na warszawskim Bródnie
Wystawa "Warmhaus" w Abteiberg Museum w Mönchengladbach otwarta jest od 23 września do 11 listopada 2012.
"Małe rzeczy" w BWA Katowice pokazywane są od 18 października do 18 listopada 2012.
Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach
aleja Wojciecha Korfantego 6
40-004 Katowice
Źródło: www.museum-abteiberg.de, www.bwa.katowice.pl, kolonie