Agnieszka Osiecka, fot. Lucjan Fogiel/East News
O wielu innych piosenkach, które wszyscy dobrze znamy, nie wiemy nawet, że ich teksty napisała Osiecka. Tak jest np. z piosenką z serialu "Czterej pancerni i pies" czy znaną wszystkim dzieciom "A ja wolę moją mamę".
Kariera Osieckiej jako autorki tekstów zaczęła się w roku 1954, związała się wtedy ze Studenckim Teatrem Satyryków (STS), dla którego napisała ponad 160 tekstów, m.in. "Widzisz mała", "Kochanków z ulicy Kamiennej", "Piosenkę o okularnikach".
Z tą ostatnią wiązał się pierwszy sukces Osieckiej jako autorki tekstówna Festiwalu Polskiej Piosenki w Opolu w 1963 roku. "Piosenkę o okularnikach" w wykonaniu Kazimiery Utraty uhonorowano nagrodą indywidualną i wkrótce "Okularników" śpiewała cała Polska.
Swoistym hołdem dla Agnieszki Osieckiej - a także dwóch innych wybitnych tekściarzy Wojciecha Młynarskiego i Jonasza Kofty - był pamiętny Festiwal w Opolu w 1977 roku.
Przez siedem lat (1963-68) Osiecka prowadziła w Polskim Radiu Radiowe Studio Piosenki, które wydało ponad 500 piosenek i wypromowało wiele gwiazd polskiej estrady, m.in. Ewę Demarczyk, Marylę Rodowicz, Wojciecha Młynarskiego, Łucję Prus.
Równolegle Osiecka tworzyła sztuki i spektakle muzyczne dla teatru i telewizji. Jej pierwszą sztuką, przygotowaną z myślą o zawodowej scenie, była "Niech no tylko zakwitną jabłonie". Muzykę do piosenek Osieckiej komponowali m.in. Seweryn Krajewski, Krzysztof Komeda, Zygmunt Konieczny, do ulubionych wykonawców zaliczała Marylę Rodowicz, Magdę Umer, Seweryna Krajewskiego, Skaldów. W sumie Agnieszka Osiecka napisała około 2 tys. piosenek.
Osiecka pozostawiła po sobie nie tylko piosenki, ale też legendę towarzyską. Na temat jej życia - niechęci do ustabilizowania się, "nieudomowienia" - jak sama mawiała - dwóch małżeństw, licznych romansów m.in. z Markiem Hłasko, problemów z alkoholem napisano tomy. Po latach z niektórymi aspektami bogatego życia uczuciowego poetki mogła zapoznać się szersza publiczność. Tak było np. z wydaną w 2010 roku korespondencją Osieckiej i Jeremiego Przybory pt. "Listy na wyczerpanym papierze".
Przyjaciółka Osieckiej Magda Umer podejrzewa, że prawie każdy tekst Osieckiej jest w jakimś stopniu autobiograficzny.
- Na przykład piosenka "Oczy tej małej". Tylko że Agnieszka była jednocześnie porzuconą "tą małą z oczami jak dwa błękity" i "niewiernym kochankiem, co nienawidzi poranków". Kochali się w niej mądrzy, kulturalni i wybitnie utalentowani mężczyźni. A ona ich porzucała dla chuliganów, ponieważ sama była czasem trochę chuliganką - wspominała Umer.
Twórczość Osieckiej nie przestaje inspirować kolejnych pokoleń artystów. Płyty z jej tekstami nagrał w ostatnich latach zespół "Raz, dwa, trzy", Kasia Nosowska czy Anna Serafińska. Płyta tej ostatniej pt. "Gadu Gadu" z repertuarem Osieckiej ukazała się jako edycja specjalna 28 lutego 2012.
Od 2000 roku opieką nad spuścizną poetki oraz popularyzacją jej twórczości zajmuje się Fundacja Okularnicy, założona przez córkę poetki Agatę Passent. Fundacja co roku na początku października organizuje festiwal "Pamiętajmy o Osieckiej", w ramach którego rozgrywa się konkurs nainterpretację piosenek z tekstem zmarłej poetki.
Fundacja prowadzi też Cyfrowe Archiwum Agnieszki Osieckiej, gdzie publikowane są cyfrowe wersje zapisków i materiałów związanych z poetką. 7 marca 2012 roku w związku z 15. rocznicą śmierci Osieckiej na stronie Archiwum pojawią się nowe materiały, w tym wersjawarsztatowa "Rozmów w tańcu" czy wydanie introligatorskie "Szpetnych czterdziestoletnich". Czytaj więcej o Archiwum…
7 marca 2012 o godz. 21.00 na antenie radiowej Jedynki w 15. rocznicę śmierci Agnieszki Osieckiej zaprezentowana zostanie skrócona wersja koncertu-słuchowiska Hanny Bakuły - "Ostatni bal - Listy do Agnieszki Osieckiej".
Źródło: PAP, www.archiwumagnieszkiosieckiej.pl, www.okularnicy.org.pl, opr. mg