Kadr z filmu "Political Dress", reż. Judyta Fibiger, fot. A. Wojciechowski
Wydarzeniem towarzyszącym wystawie "Dizajn dla wolności – wolność w dizajnie. Polskie projektowanie graficzne 1981-2011" są pokazy dwóch filmów tworzących cykl "Przewodnik do Polaków": "Political Dress" Judyty Fibiger oraz "Beats of Freedom – Zew wolności" Wojtka Słoty i Leszka Gnoińskiego.
"Przewodnik do Polaków" zabiera widzów w dokumentalną podróż do źródeł fenomenu współczesnej polskiej wolności i kreatywności. Czas realnego socjalizmu w Polsce to nie tylko lata ucisku, biedy i zniewolenia, ale również okres zdobywania wolności w nieoczekiwanych sferach życia.
"Political Dress" ukazuje różne etapy socrealizmu i zmiany w modzie w Polsce od lat 60. aż po późne lata 80. W filmie wypowiadają się m.in. fotograf Tadeusz Rolke, projektantka Barbara Hoff, pisarz Janusz Głowacki, kreatorka marki "Biba" Barbara Hulanicki, muzyk Tomek Lipiński.
"Beats of Freedom – Zew wolności" analizuje, jak rozwijała się muzyka rockowa w Polsce ery komunizmu. Wówczas alternatywna muzyka rockowa w Polsce wymknęła się spod kontroli i wybuchła z siłą niespotykaną nigdzie indziej w bloku komunistycznym, stając się niebywałym fenomenem europejskiej kultury lat 80. Rock zbudował swój niezależny świat, którego władza i cenzura nie umiały kontrolować. Muzyka powstała przeciw wszystkim i wszystkiemu – ideologii partii komunistycznej, kościoła katolickiego i starszych pokoleń Polaków.
Program pokazów:
- 16 października, godz. 18:00 "Political Dress", reż. Judyta Fibiger,
- 19 października, godz. 19:00 "Political Dress", reż. Judyta Fibiger oraz "Beats of Freedom – Zew wolności", reż. Wojtek Słota i Leszek Gnoiński,
- 23 października, godz. 18:00 "Beats of Freedom – Zew wolności", reż. Wojtek Słota i Leszek Gnoiński oraz "Political Dress", reż. Judyta Fibiger.
Wystawa "Dizajn dla wolności – wolność w dizajnie. Polskie projektowanie graficzne 1981-2011" prezentuje prace polskich grafików powstałe w ciągu ostatnich 30 lat, w okresie od późnego socjalizmu do postkapitalizmu.
Projekt ukazuje dizajn jako formę organizacji podświadomości narodowej w wizualny przekaz polityczny, ekonomiczny, artystyczny. Grafika realizuje symboliczne znaczenia i ukryte emocje społeczne za pomocą języka obrazów, znaków i różnych estetyk. Staje się nieświadomym lub celowym wyrazem walki politycznej manipulacji ideologicznej, przymusu gospodarczego lub jedną z niewielu form ucieczki i ekspresji twórczej. Rola polskiego grafika i obywatela wobec przemian historycznych jest niejednoznaczna. Cechują ją paradoksy: anarchizm i konformizm, indywidualizm i uleganie trendom, rygoryzm i poczucie autonomii, racjonalizm i romantyzm. Reagując na dynamicznie zmieniające się i niestabilne normy różnych systemów polityczno-ekonomicznych ostatnich 30 lat w Polsce, dizajnerzy wypracowali całe spektrum twórczych postaw i adekwatnych stylistyk.
Na ekspozycję składają się rzadko prezentowane plakaty, gazety, książki, opakowania, znaki i działania graficzne z lat 1981-2011.
Czas: 16-23 października 2011 (wystawa czynna między 7 a 23 października).
Miejsce: CLASKA, Meguro 152-0001, Tokio.
Organizator: Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej.