Warsztaty I, CULTURE Puzzle, fot. Studio PANATO
Japońska odsłona projektu I, CULTURE Puzzle będzie mieć wyjątkowy charakter: w Tokio odbędą się nie tylko warsztaty krawieckie i wyszywanie kolejnego elementu wielkoformatowej układanki, ale również wystawa prezentująca prace studentów kierunków artystycznych, którzy podejmują w nich dyskusję o roli rzemiosła i artysty we współczesnym świecie.
Głównymi działaniami będą warsztaty nowoczesnego rzemiosła prowadzone przez artystkę i pomysłodawczynię projektu, Monikę Jakubiak. Warsztaty dla wolontariuszy odbędą się między 8 i 9 października (sobota i niedziela), a poniedziałek będzie dniem otwartym dla mieszkańców Tokio. Całość odbędzie się w galerii Art Space 1&2 na terenie kampusu Uniwersytetu GEIDAI. Projekt jest realizowany we współpracy ze stowarzyszeniem I, CULTURE in TOKYO, założonym przez profesor Kazue Kobata, silnie zaangażowaną w I, CULTURE Puzzle i zainspirowaną jego ideą. Profesor prowadzi Wydział Inter-media Art na Uniwersytecie Sztuk Pięknych GEIDAI.
I, CULTURE Puzzle w Tokio wykracza jednak poza dotychczasowe ramy projektu. Profesor Kazue Kobata zaangażowała dodatkowo swoich doktorantów do przygotowania instalacji, które byłby wizualizacją ich refleksji na tematy będące osią I, CULTURE Puzzle. W wyniku jej spotkań z doktorantami zagadnienie relacji między podmiotami "ja" i "kultura" nabrało szerszego znaczenia. Działania profesor i doktorantów mają wyraźny wydźwięk społeczny. Obecnie w Japonii, w czasie, gdy większość mieszkańców tego kraju wciąż silnie odczuwa skutki – czy to fizyczne, czy psychologiczne – marcowego tsunami, dyskusja na temat tego doświadczenia pojawia się we wszystkich dziedzinach życia. Wobec katastrofy takich rozmiarów, kolejnej konfrontacji człowieka i natury oraz efektu psychologicznego, jaki zostawiło po sobie tsunami, artyści czują się w obowiązku zajęcia stanowiska w prowadzonej dyskusji. Rozważają, jaką rolę powinien przyjąć artysta w czasie takiej próby, jak może pomagać, dla kogo powinien tworzyć oraz czy to, co tworzy ma znaczenie i jakie.
Szczególna forma japońskiej edycji I, CULTURE Puzzle wynika także z tego, że odbywa się w kilku miejscach i w różnych odsłonach. Październikowe spotkania z Moniką Jakubiak poprzedziły warsztaty poświęcone tematyce projektu, które między 17 a 23 sierpnia dla studentów Wydziału Inter-media Art poprowadził absolwent profesor Kazue Kobata, Yoshinari Nishio.
Momentem, w którym spotkają się wszystkie japońskiej odsłony I, CULTURE Puzzle jest 10 października, czyli dzień otwarty. Wolontariusze zaprezentują wówczas swoje prace, a studenci z grupy prowadzonej przez Nishio zorganizują w sąsiedniej sali wystawienniczej wystawę zainspirowaną tematyką projektu. Doktoranci profesor Kazue Kobata połączą swoje instalacje z warsztatem I, CULTURE: przykładem takiej instalacji będzie rower, który napędzany siłą ludzkich mięśni zasili prąd do maszyn.
W tym dniu powstanie także kolejny element wielkoformatowej układanki z napisem "I, CULTURE", będącym hasłem Zagranicznego Programu Kulturalnego Polskiej Prezydencji 2011. W Tokio powstanie kwadrat zawierający górną część "T" i fragment litery "U".
Jako reprezentacja tych części projektu, które odbywają się poza Tokio w rejonach najsilniej dotkniętych tsunami, zaproszeni zostali tamtejsi rzemieślnicy, posiadający charakterystyczne dla tych regionów umiejętności: saki-ori, czyli tradycyjne tkanie ze ścinków starych ubrań charakterystyczne dla północno-wschodniego regionu Tōhoku oraz urushi – ręczne lakierowanie drewnianych przedmiotów użytku codziennego z prefektury Fukushima.
Zespół osób zaangażowanych w japońską odsłonę I, CULTURE Puzzle planuje ponadto przeprowadzenie części projektu w Sendai – jednym z bardziej zniszczonych przez tsunami miasteczek. Realizacja tego etapu nastąpi na początku listopada i będzie inicjatywną stowarzyszenia I, CULTURE in TOKYO.
Czas: 8-10 października 2011, dzień otwarty: 10 października, godz. 13:00-18:00.
Miejsce: galeria Art Space 1&2, kampus Uniwersytetu GEIDAI.
Organizatorzy: Instytut Adama Mickiewicza, Uniwersytet Sztuk Pięknych GEIDAI.