"Macbeth", fot. Bartłomiej Sowa/źródło: www.piesnkozla.pl
Wrocławski Teatr Pieśni Kozła we współpracy z Royal Shakespeare Company przygotował "Macbetha".
Spektakl, który powstał we współpracy z Royal Shakespeare Company oraz Irkutsk Ensamble Authentic Music to kolejny eksperyment założonego w 1996 przez Annę Zubrzycki i Grzegorza Brala Teatru Pieśń Kozła. Współtworzą go aktorzy ze Szkocji, Walii, Anglii, Finlandii i Polski.
Spektakl jest próbą odkrycia muzyczności w poezji Szekspira i odnalezienia korzeni tragedii (nazwa grupy - z greckiego "tragon ode" - pieśń kozła). Pierwszy pokaz pracy nad projektem odbył się w 2007 roku w Swan Theatre w Stratfordzie. Spektakl grany jest w języku angielskim.
Media o spektaklu:
"Jakby przyjechał prosto ze Stratfordu. Tak pięknie jest mówiony w języku czasów Szekspira, w rytmie niosącym tajemnicę ludzkiego istnienia. Słysząc przenikliwy rytm tekstu Szekspira, patrzymy na cierpienie, obłęd, lęk zbrodniarzy i ofiar, na pułapkę, jaką zastawia na człowieka życie, pozostawiając go bez pomocy, bez pewności istnienia nieba i moralnego porządku. Dostrzegamy to cudowne szekspirowskie widzialne i niewidzialne. To spektakl zmysłowy, metafizyczny, naładowany tragiczną energią, grany w sposób niezrównany przez cały zespół." (Magdalena Podsiadły, "Gazeta Wyborcza", 14 listopada 2008)
"Poskładanie niezwykle intensywnego spektaklu z trzech pozornie rozbieżnych elementów: przetworzonych przez Szekspira rycerskich legend Albionu, religijnych pieśni surowych ludzi gór oraz kostiumów sugestywnie przywołujących drzeworytnicze postacie samurajów, udało się aktorom Teatru Pieśń Kozła nad podziw. Idzie przy tym nie tylko o przekonujące podanie tekstu, fantastyczną plastykę ruchu i niecodzienną fonię spektaklu (...) Rzecz w niezwykłości skupienia. W zbudowaniu przez Brala rytmicznej całości, wirującej i rozwibrowanej chorei, której konstrukcję wyznaczają muzyka, śpiew, ruch i wymówiona w języku oryginału opowieść o Makbecie, rycerzu, którego do władzy pchają pycha i szaleństwo żony oraz własna chora wyobraźnia." (Leszek Pułka, "Dziennik", listopad 2008)
"W 'Macbethcie' Zubrzycka pokornie powierza siebie Shakespeare’owi. Pozwala, by angielski poeta myślał i mówił przez jej własne ciało. Jego wyrazy nawiedzają ją, opętują, a muzyka, która rodzi się z tego opętania, ma wymiar mistyczny: jest zmysłowa i uduchowiona, wyrazista i ekstatyczna, delikatna i wściekła. Aktorka dopuszcza Shakespeare’a w mroczne strefy swojego umysłu. Odwaga i szczerość Zubrzyckiej w obnażaniu własnego człowieczeństwa poraża i po ludzku dotyka. Trudno pozostać obojętnym świadkiem tych poruszających medytacji na ciało i głos." (Mirosław Kocur, "Teatr", styczeń 2009)
"Efekt, podobnie jak w 'Kronikach', jest hipnotyczny. (...)
Pieśni te wyrażają uczucia uniwersalne: żalu, lęku, rozpaczy i nadziei. Ruch i śpiew tworzą choreę o ogromnej sile. (…) Wielkie przedstawienie." (Jacek Dobrowolski, "Teatr", styczeń 2009)
- William Szekspir, Macbeth, reżyseria: Grzegorz Bral, kostiumy: Cristina Gonzalez, scenografia: Mira Żelechower-Aluksiun, Grzegorz Bral, światła: Robert Baliński, instrumenty: Rafał Habel, muzyka: zaaranżowana na podstawie pieśni zespołu A. Filleta z Korsyki, występują: Gabriel Gawin, Anna Zubrzycki, Ian Morgan, Janusz Andrzejewski, Ewan Downie, Kacper Kuszewski, Anu Salonen. Premiera w Teatrze Pieśni Kozła we Wrocławiu 14 listopada 2008 roku.
Źródło: www.piesnkozla.pl