Kadr z filmu Jakuba Stożka "Poza zasięgiem", fot. www.filmpolski.pl
W niedzielę 6 czerwca 2010, podczas uroczystego zakończenia Festiwalu, w Kinie Kijów Centrum rozdano nagrody. W sumie w konkursach 50. Krakowskiego Festiwalu Filmowego oceniano 89 filmów wybranych spośród ponad 2 tys. nadesłanych.
Jury Międzynarodowego Konkursu Filmów Krótkometrażowych pod przewodnictwem Krzysztofa Zanussiego główną nagrodę - Złotego Smoka - dla reżysera najlepszego filmu przyznało Jakubowi Stożkowi za Poza zasięgiem. To opowieść o dwóch dziewczynach, Klaudii i Karolinie, które przez większość swojego życia wychowywały się bez matki. U progu wejścia w dorosłe życie jeszcze raz próbują odbudować relacje rodzinne, które przez lata były zaniedbywane przez dorosłych.
W Konkursie Polskim Złotego Lajkonika jurorzy przyznali Karolinie Bielawskiej i Julii Ruszkiewicz za film Warszawa do wzięcia, a w Międzynarodowym Konkursie Filmów Dokumentalnych Złotym Rogiem nagrodzony został urodzony na Hawajach, a mieszkający obecnie w Szwajcarii filmowiec Kaleo La Belle za obraz Życie jest gdzie indziej.
W kategorii filmów powyżej 60 minut Złotym Rogiem nagrodzono Kaleo La Belle ze Szwajcarii za obraz Życie jest gdzie indziej, który - jak podkreślono w werdykcie - w sposób niezwykle inteligentny konfrontuje wartości dwóch generacji Amerykanów. Srebrny Róg za szczególne walory artystyczne trafił do Roba Lemkina i Theta Sambatha za film Wrogowie publiczni. Jury doceniło upór i determinację autorów w dochodzeniu do prawdy o masowych morderstwach, dokonanych przez Czerwonych Khmerów w Kambodży.
W kategorii dokumentów od 30 do 60 minut Złotym Rogiem nagrodzono Andrey'a Gryazeva za film Sanya i wróbel, ukazujący dramat ofiar wczesnego kapitalizmu w Rosji. Srebrnym Rogiem uhonorowano Marca Isaacsa za film Ludzie z City - za "idealnie skonstruowaną podróż filmową" pokazującą życie czterech Brytyjczyków, ofiar światowego kryzysu finansowego, marzących o wolności osobistej.
Srebrne Smoki zdobyli:
- za najlepszy film dokumentalny - Jay Rosenbaltt z USA za film W mroku,
- za najlepszy film animowany Tim Treves Hawkins z Wielkiej Brytanii za 1000 głosów,
- za najlepszy film fabularny Ruben Oestlund ze Szwecji za Incydent w banku.
Nagroda EFA dla najlepszego filmu europejskiego (nominacja do Europejskiej Nagrody Filmowej w kategorii filmu krótkometrażowego) przyznana została filmowi Tussilago w reżyserii Jonasa Odella.
Jury Międzynarodowej Krytyki Filmowej (FIPRESCI) na 50. Krakowskim Festiwalu Filmowym postanowiło jednogłośnie przyznać swoją nagrodę filmowi czeskiemu Kocham moje nudne życie w reżyserii Jana Gogoli za "twórcze nawiązanie do tradycji czeskiego kina w łączeniu ironicznej obserwacji codzienności z perspektywą poetycką".
Marcina Koszałka, reżyser filmu Deklaracja nieśmiertelności, zdobył podczas festiwalu nagrodę publiczności oraz Nagrodę Prezesa Stowarzyszenia Filmowców Polskich i nagrodę jury studenckiego konkursu polskiego.
Podczas tegorocznego festiwalu nagrodę za całokształt twórczości - Smoka Smoków - odebrał JonasMekas, prekursor amerykańskiej awangardy filmowej.
Źródło: PAP
W dniach 31 maja - 6 czerwca odbędzie się 50. Krakowski Festiwal Filmowy - jeden najstarszych festiwali w Europie poświęconych krótkim formom filmowym - dokumentowi, fabule, animacji i filmowi eksperymentalnemu. Jak co roku widzowie będą mieli okazję obejrzeć około 250 filmów z Polski i z całego świata, prezentowanych w sekcjach konkursowych oraz w pokazach specjalnych. Festiwalowi towarzyszyć będą wystawy, koncerty, pokazy plenerowe oraz spotkania z twórcami.
Festiwal zainauguruje pokaz polsko-niemieckiego filmu Dwa Rembrandty w ogrodzie w reżyserii Jerzego Śladkowskiego. Jest to dokumentalna komedia sensacyjna o wnukach rodziny żydowskiej, która ocalała, uciekła przed wybuchem II wojny światowej z Łodzi, ale zostawiła tam ponoć skarb i młodzi postanowili ten skarb odnaleźć.
Jubileuszowy festiwal to czas wspomnień i podsumowań. Wydarzeniem festiwalu będzie m.in. "Top Ten Kraków" - przegląd najlepszych filmów z bogatego archiwum krakowskiej imprezy i jednocześnie zwieńczenie siedmiomiesięcznego jubileuszowego cyklu pokazów. Od października ubiegłego roku w kinach w Krakowie, Tarnowie i Nowym Sączu odbywały się bowiem comiesięczne jubileuszowe pokazy. Filmy, które wyróżniły się w historii festiwalu zostały pogrupowane tematycznie - łączył je motyw przewodni, osoba twórcy bądź kraj pochodzenia. Organizatorzy rozpoczęli od kontrowersyjnych "Krakowskich skandali", następnie zaprezentowali publiczności pełnych sukcesów "Łowców nagród", kameralne "Opowieści o człowieku", wysmakowane "Kino wyobraźni", nieco zapomniane kino "Made in Yugoslavia" oraz słynnych "Wielkich w Krakowie", a zakończyli dynamicznym pokazem "Idą młodzi!". W Krakowie pokazanych będzie 20 tytułów - najlepsze filmy polskie i zagraniczne zostały wybrane przez siódemkę krytyków blisko związanych z krakowskim festiwalem: Bożenę Janicką, Jadwigę Hućkovą, Marię Malatyńską, Jerzego Armatę, Andrzeja Kołodyńskiego, Tadeusza Lubelskiego i Bogusława Zmudzińskiego. Prezentowane filmy to niekoniecznie zdobywcy festiwalowych laurów, ale utwory, które swego czasu były gorąco oczekiwane, cieszyły się ogromnym zainteresowaniem, wzbudzały kontrowersje bądź zaskoczyły widzów i jurorów.
Oprócz jubileuszowego cyklu "Top Ten Kraków" w ciągu siedmiu festiwalowych dni zaplanowano liczne pokazy konkursowe: Międzynarodowy Konkurs Filmów Dokumentalnych, Międzynarodowy Konkurs Filmów Krótkometrażowych i Konkurs Polski, a także FICC, Studencki Konkurs Dokumentalny, Studencki Konkurs Krótkometrażowy i Studencki Konkurs Polski.
Nie zabraknie wydarzeń towarzyszących i pozakonkursowych. Podczas festiwalu odbędą się m.in. Krakowskie Premiery Dokumentalne, Dźwięki muzyki, warsztaty Dragon Forum, Noc Etiud Studenckich, pokazy filmów dla dzieci, wystawa fotografii Marcina Sautera, Krakowskie Targi Filmowe, spotkania z twórcami, a także wykład ekspercki Marcina Koszałki i jego stałej montażystki Anny Wagner na temat współpracy reżysera/operatora i montażysty. Publiczność festiwalowa będzie również miała możliwość obejrzenia izraelskich i chińskich filmów dokumentalnych. Pokazom filmowym towarzyszyć będą koncerty Tomasza Stańki i Motion Trio.
Wśród polskich tytułów na festiwalu pojawią się nowe filmy Pawła Łozińskiego i Marcina Koszałki, a także kilkanaście debiutów.Jak co roku, podczas Krakowskiego Festiwalu Filmowego zostanie wręczona Nagroda Smok Smoków, przyznawana twórcom filmów dokumentalnych i animowanych, w uznaniu całokształtu ich dorobku artystycznego. Laureatem tegorocznego Smoka Smoków jest Jonas Mekas - amerykański filmowiec, artysta, pisarz i poeta.
Tegoroczne główne obiekty festiwalowe to: Kijów.Centrum, Kino Pod Baranami, Kino Mikro oraz Centrum Kinowe ARS. 29 maja odbędzie się towarzysząca 50. KFF gra miejska "STOP-klatka" (szczegóły wydarzenia: www.grymiejskie.krakow.pl).
"Top Ten Kraków" - Program
POKAZ 1 - FILMY ZAGRANICZNE
ARS Reduta: 1.06., g. 15, Kino Pod Baranami: 2.06., g. 12 -
Wrota wiecznego spokoju (Fredens Port), reż. Thomas Stendrup, Dania 1996, 30'
W kulturach, w których kremacja nie jest praktykowana, cmentarze bardzo szybko się przepełniają. W Ameryce Łacińskiej, aby rozwiązać ten problem, szczątki ludzkie ekshumuje się po kilku latach. Na Kubie ma to miejsce już w dwa lata po pochowaniu. Krewni zapraszani są wtedy do udziału w żałobnej ceremonii. Złoty Smok (1997).
- Młot (Malj), reż. Aca Ilić, Jugosławia 1977, 10'
Kurczak-odmieniec w brawurowej ucieczce przed totalitarnym przeznaczeniem. Wielka metafora walki o prawo do życia w całym jego bogactwie i różnorodności. Srebrny Smok (1977).
- Dzień dostawy chleba (Chlebnyj Dien), reż. Siergiej Dworcewoj, Rosja 1998, 55'
Osiemdziesiąt kilometrów od St. Petersburga leży mała wioska. Jej mieszkańcy to starcy i ludzie bezrobotni. Co tydzień głównym traktem kolejowym przejeżdża pociąg, od którego odpinany jest dla nich wagon z chlebem. Do wioski trzeba go jeszcze przetoczyć bocznym torem prawie dwa kilometry. Złoty Smok (1999).
- Ojciec i córka (Father And Daughter), reż. Michael Dudok De Wit, Wielka Brytania-Holandia 2000, 9'
Liryczna i niezwykle smutna opowieść o rozstaniu i oczekiwaniu, ożywionym nadzieją na ponowne spotkanie córki z ukochanym ojcem. Nastrojowy film animowany rozgrywający się w płaskim "holenderskim" pejzażu, zrealizowany przy użyciu niezwykle oszczędnych i subtelnych środków plastycznych. Wyróżnienie specjalne FICC (2001).
- Przemiana pana Samsy (Metamorphosis Of Mr. Samsa), reż. Caroline Leaf, Kanada 1977, 10'
Efektowna animowana ekranizacja opowiadania Przemiana Franza Kafki. Jego główny bohater, Gregor Samsa, budzi się rano w swoim łóżku i stwierdza, że przeobraził się w potężnego i brzydkiego robala. Złoty Smok (1978).
- Ropojady (Ropáci), reż. Jan Sverák, Czechosłowacja 1988, 20'
Błyskotliwa opowieść - zrealizowana w konwencji tzw. fałszywego dokumentu - o stworkach żywiących się ropą naftową i jej pochodnymi, najlepiej rozmnażającymi się tam, gdzie zanieczyszczenie środowiska osiąga rozmiary klęski ekologicznej. Złoty Smok (1988).
POKAZ 2 - FILMY ZAGRANICZNE
Kino Pod Baranami: 3.06., g. 12, Kino Pod Baranami: 6.06., g. 12.00 -
Exodus przez Dunaj (The Danube Exodus), reż. Peter Forgács, Węgry-Holandia 1998, 60'
Film montażowy oparty na amatorskich taśmach Sandora Andrasovitsa, niegdyś kapitana statku pływającego po Dunaju. Przed półwieczem dowodzony przez niego statek przewoził do Palestyny kilkusetosobową grupę Żydów ze Słowacji, potem zaś wykonał zupełnie inny kurs... Srebrny Smok (1999).
- Osa (Wasp), reż. Andrea Arnold, Wielka Brytania 2003, 23'
Zoe, lat 23, jest matką samotnie wychowującą czwórkę dzieci. Rodzina utrzymuje się przy życiu dzięki pomocy socjalnej. Pewnego dnia Zoe spotyka na ulicy przyjaciela, którego nie widziała od bardzo dawna. Umawiają się na randkę. W kulminacyjnym momencie pojawia się tytułowa osa. Złoty Smok (2004).
- Upadek domu Usherów (Zánik Domu Usherů), reż. Jan Švankmajer, Czechosłowacja 1981, 15'
Adaptacja znanego opowiadania Edgara Allana Poego. Švankmajer - zwany alchemikiem surrealizmu - opowiada mrożącą krew w żyłach historię wyłącznie przy użyciu animowanych poklatkowo przedmiotów i powierzchni. Złoty Smok (1982).
- Flamenco o 5:15 (Flamenco at 5:15), reż. Cynthia Scott, Kanada 1983, 29'
Studenci ostatniego roku Krajowej Szkoły Baletowej w Kanadzie uczą się flamenco od Susany i Antonia Robledo, którzy co roku przyjeżdżają do szkoły w zimie, aby prowadzić dodatkowe lekcje odbywające się po zakończeniu obowiązkowych zajęć. Złoty Smok (1984).
POKAZ 3 - FILMY POLSKIE
Kino Pod Baranami: 5.06, g. 12.30, Kino Pod Baranami: 6.06., g. 18 -
Muzykanci, reż. Kazimierz Karabasz, Polska 1960, 10'
Zapis próby kolejarskiej orkiestry dętej. Portrety niemłodych już ludzi, dla których żywy kontakt z muzyką musi być czymś bardzo ważnym, jeśli poświęcają jej czas po pracy. Złoty Smok Wawelski (1961).
- Labirynt, reż. Jan Lenica, Polska, 1962, 16'Trudno pozostać człowiekiem w surrealistycznej rzeczywistości. Trudno też z niej uciec. Złoty Smok Wawelski (1963).
- Nazywa się Błażej Rejdak..., reż. Krystyna Gryczełowska, Polska 1968, 16'
Portret tzw. chłoporobotnika - mieszkańca wsi, który uprawia ziemię, ale pracuje także poza wsią, jako robotnik kolejowy. Przenikliwy socjologicznie dokument wypełnia osobisty, pełen ciepła stosunek realizatorów do bohatera. Złoty Lajkonik (1969).
- Apel, reż. Ryszard Czekała, Polska 1970, 8'
Apel w obozie koncentracyjnym. Padają komendy: "Padnij! Powstań!". Człowiek, który się sprzeciwił, zostaje natychmiast zastrzelony. Wtedy powstają powoli pozostali więźniowie. Giną. Pozostał jeden, który skulił się, gdy inni stali... Brązowy Lajkonik (1971).
- Szkoła podstawowa, reż. Tomasz Zygadło, Polska 1971, 17'
Obraz ideologicznej indoktrynacji zaczynającej się już w podstawówce. Wypowiedzi dzieci, lekcja wychowawcza. Lecz dzieci niekoniecznie okazują się łatwym materiałem dla ideologicznej "obróbki". Złoty Smok (1971).
- Elementarz, reż. Wojciech Wiszniewski, Polska 1976, 9'
Film ukazuje stan świadomości Polaków lat siedemdziesiątych. Autor zespala tu symboliczny obraz z alfabetem i tkwiącym głęboko w tradycji narodowej wierszem Kto ty jesteś?. Złoty Lajkonik (1981).
- Siedem kobiet w różnym wieku, reż. Krzysztof Kieślowski, Polska 1978, 16'
Subtelna poetycka opowieść o ludzkim przemijaniu pokazana poprzez historie siedmiu baletnic, od młodziutkiej uczennicy po emerytowaną primabalerinę. "Cierpliwe oko" kamery obserwuje momenty triumfu i chwile porażek. Złoty Lajkonik (1979).
- Tango, reż. Zbigniew Rybczyński, Polska 1980, 8'
W czterech ścianach pokoju rozgrywają się równocześnie wydarzenia, będące udziałem różnych jego lokatorów, w różnym czasie. Wyrafinowany formalnie eksperyment, a jednocześnie nośna filozoficznie metafora. Brązowy Lajkonik (1981). Oscar '82 (1983).
- Robotnice, reż. Irena Kamieńska, Polska, 1980, 16'
Wstrząsający dokument o kobietach z Krośnieńskich Zakładów Przemysłu Lniarskiego, robotnicach pracujących bardzo ciężko, nisko opłacanych i pozbawionych elementarnych zabezpieczeń socjalnych. Złoty Smok (1981).
- Wszystko może się przytrafić, reż. Marcel Łoziński, Polska 1995, 39'
Sześcioletnie dziecko (w tej roli Tomek, syn reżysera) nawiązuje w parku znajomości z siedzącymi na ławkach starymi ludźmi. Konfrontacja doświadczeń osiemdziesięciolatków z dziecięcą naiwnością i ciekawością świata. Złoty Smok (1985).
Szczegółowy program festiwalu dostępny jest na stronie: www.kff.com.pl.
Źródło: www.kff.com.pl