Poland Street Underground to doroczne wydarzenie organizowane przez
Polski Instytut Kultury w Londynie. W tym roku motywem przewodnim imprezy jest dwudziesta rocznica upadku komunizmu, a także książka George'a Orwella Rok 1984. Na multimedialnej wystawie będzie można zobaczyć archiwalne filmy, trudno dostępne materiały, instalacje, a także posłuchać muzyki i... wziąć lekcje gry w pokera.
W programie filmowym m.in. premierowy pokaz Historii polskiego rocka w angielskiej wersji językowej. Interesujące wywiady z polskimi muzykami oraz materiały archiwalne rzucają nowe światło na muzyczną scenę w krajach zza Żelaznej Kurtyny. W programie znalazły się też projekcje filmów jednego z najlepszych polskich dokumentalistów, absolwenta łódzkiej
szkoły filmowej,
Marcela Łozińskiego: Egzamin dojrzałości (1987) i
Próba mikrofonu (1981) - zakazane w komunistycznej Polsce, Happy End (1973) i Ćwiczenia warsztatowe.
Podczas Poland Street Underground swoje prace pokażą:
Artur Żmijewski,
Rafał Bujnowski,
Jarosław Kozakiewcz,
Joanna Rajkowska i
Rafał Jakubowicz.
Artur Żmijewski, Powtórzenie, DVD, 2005
Film Artura Żmijewskiego, Powtórzenie, przygotowany na Biennale w Wenecji w 2005 roku, stanowi reinscenizację sławnego eksperymentu naukowego Philipa Zimbardo z 1971 roku. Podczas "Stanford Prison Experiment" zarejestrowane zostały zachowania i reakcje zwykłych ludzi, którzy w ramach eksperymentu wcielili się w strażników i więźniów. W 2005 roku Żmijewski zrealizował swoją, uwspółcześnioną wersję eksperymentu.
Projekt Rafała Bujnowskiego Wiza stanowi dowcipny komentarz na temat aktualnych kwestii związanych z tożsamością i percepcją. Artysta zasłynął tym, że w 2004 roku przekroczył granicę Stanów Zjednoczonych, legitymując się paszportem, w którym zamiast zdjęcia wizowego widniał hiperrealistyczny portret artysty. W ten sposób Bujnowskiemu udało się przekonać pracowników konsulatu, że jego "obraz" jest zdjęciem. W pracach Bujnowskiego uchwycony jest duch współczesnego społeczeństwa, utrzymywanego pod stałą kontrolą kamer i innych technologicznych sposobów inwigilacji. Jednocześnie uświadamiają one rolę współczesnego artysty, mogącego te absurdy obnażać.
Performerka Joanna Rajkowska nawiązuje w swojej pracy Let me wash your hands do wątku zniewolenia. Rajkowska ma zamiar starannie zdezynfekować dłonie gości swojej wystawy, choć - jak sama mówi - jodyna nie jest rozwiązaniem ostatecznie zapobiegającym zakażeniu, ponieważ "nigdy do końca nie oczyści waszych rąk i mojego umysłu".
Arbeitsdiszplin(2002) Rafała Jakubowicza kontynuuje wątek uwięzienia. Na jego instalację składa się pocztówka z widokiem poznańskiej fabryki samochodów; widać ją jednak z drugiej strony żelaznego płotu. Ten obraz dopełnia Orwellowski duchem film wideo, pokazujący strażnika monitorującego teren fabryki. Instalacje Jakubowicza przywołują wspomnienia obozów koncentracyjnych, wywołując lęk przed policyjną dyscypliną panującą w wielkich zakładach pracy.
Sanopticon (2005) Jarosława Kozakiewicza przenosi temat więzienia na inną płaszczyznę - w przestrzeń wewnętrzną. Sztuka i architektura spotykają się w futurystycznej wizji krążącego po orbicie ziemskiej więzienia.
Wszyscy artyści, filmowcy i designerzy tegorocznego Poland Street Underground próbują poprzez swoją twórczość uświadomić potencjalne zagrożenia, a także podejmują walkę z realnym widmem społeczeństwa stałego nadzoru, niwelującego coraz większe obszary obywatelskiej wolności.
Poland Street Underground jest częścią
POLSKA! YEAR, projektu realizowanego przez
Instytut Adama Mickiewicza w Warszawie.
Poland Street Underground 2009: Kontrol
14-15 listopada, 2009
Vinyl Factory Gallery
51 Poland St, London W1F 7RJ (stacja Oxford Circus)
Wstęp wolny
Wiecej informacji oraz szczegółowy program dostępne są na stronie:
Poland Street UndergroundŹródło:
Polish Cultural Institute