"Ma to być spektakl o ludzkiej duszy, o namiętnościach i ambicjach, o zakłamaniu i prawdzie, o okrucieństwie człowieka i historii, o manipulacji cynicznie dokonywanej na pojęciach, uczuciach, wartościach, a wreszcie na ludziach" - podkreślił Robert Bondara.
Jak zaznaczył, spektakl ma przybliżać utwór Czesława Miłosza pod tym samym tytułem.
"Choć z pozoru trudny dla widza w odbiorze, ma potencjał do przetworzenia we wzruszającą opowieść choreograficzną, w efektowny i ciekawy spektakl, interesujący nie tylko estetycznie, ale i silnie oddziałujący na emocje" - dodał twórca baletu zastrzegając, że nie starał się o wierne przekazanie treści książki, która była jedynie inspiracją.
"Ci, którzy spodziewają się na scenie wiernego odtworzenia kontekstu historycznego powojennej Polski doby stalinizmu, mogą być zaskoczeni. Trudno będzie się też doszukać nawiązań do życiorysów pisarzy: Jerzego Andrzejewskiego, Tadeusza Borowskiego, Jerzego Putramenta i Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, czyli miłoszowskiej Alfy, Bety, Gammy i Delty; utwór Miłosza to tylko punkt wyjścia do bardziej uniwersalnych rozważań na temat totalitaryzmu" - powiedział choreograf.
Robert Bondara, tancerz, choreograf i pedagog jest absolwentem Łódzkiej Szkoły Baletowej i Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie obecnie jest wykładowcą. Od 2002 roku współpracował z Teatrem Muzycznym w Łodzi i Teatrem Wielkim w Poznaniu. Od 2005 jest tancerzem Polskiego Baletu Narodowego w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie.
Uczestniczył w I Ogólnopolskim Konkursie Choreograficznym im. Bronisławy Niżyńskiej (2008) i zdobył II nagrodę (I nie przyznano) oraz nagrodę specjalną Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego w postaci zlecenia opracowania układu choreograficznego. Nagrodzona choreografia Andante con moto do muzyki Wojciecha Kilara była zaprezentowana m.in. podczas gali otwarcia sezonu 2008/2009 W Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie, na II Warszawskim Wieczorze Choreograficznym, na Polsko-Rosyjskiej Gali Baletowej w Teatrze Bolszoj w Moskwie. Tworzył choreografie dla uczniów łódzkiej, gdańskiej i warszawskiej Szkoły Baletowej.
Współtwórcami baletu Zniewolony umysł są Diana Marszałek (scenografia), Mariusz Napierała (kostiumy) i Maciej Igielski (reżyseria świateł).
W Zniewolonym umyśle wykorzystane zostaną utwory amerykańskiego minimalisty Philipa Glassa (między innymi wybrane fragmenty kompozycji: Metamorphosis, Symfonia nr 3, Glassworks, Mad rush, Kwartet smyczkowy nr 2, Kwartet smyczkowy nr 5) i Wojciecha Kilara (Kościelec).
Kostiumy Mariusza Napierały nie odnoszą się do konkretnego czasu historycznego. Diana Marszałek stworzyła jeden element scenografii: powalona piramidę, z której przezierają cegły, metalowe uchwyty-stopnie i małe okienka. Na dominujące kolory szarości i beżu nałożą się projekcje multimedialne.
Dla Baletu Opery Nova, kierowanego przez Ilonę Jaświn-Madejską, będzie to pierwsza w ich repertuarze pozycja na wskroś nowoczesna.
Premiera spektaklu baletowego Roberta Bondary Zniewolony umysł odbędzie się 19 marca 2011 (godz. 19:00) w Operze Nova w Bydgoszczy. Kolejne przestawienia odbędą się 20 marca oraz 14 i 15 kwietnia 2011.
Źródło: PAP, informacje nadesłane.