Content anchor

Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie

Gdzie: 

Okólnik 2
Warszawa, Polska

Przeczytaj w innym języku
Polski
Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie, fot.: Mateusz Opasiński, wikipedia.org
Brak przypisanych miejsc.

Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie jest najstarszą i największą uczelnią muzyczną w Polsce, a także jedną z najstarszych w Europie.

Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie jest najstarszą i największą uczelnią muzyczną w Polsce, a także jedną z najstarszych w Europie. W dziejach warszawskiej Uczelni pamiętną datą jest rok 1810. Zbiegły się w nim dwa wydarzenia: w tym roku urodził się patron Uczelni - Fryderyk Chopin, a Wojciech Bogusławski założył przy Teatrze Narodowym Szkołę Dramatyczną dla aktorów i śpiewaków tego Teatru. Przemiany ówczesnej szkoły dramatycznej w uczelnię dokonał Józef Elsner, znakomity kompozytor, dyrygent i pedagog.

W 1821 roku szkoła przyjęła nazwę Instytutu Muzyki i Deklamacji czyli Konserwatorium i stała się częścią Oddziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu Warszawskiego w Polsce. W 1826 roku Instytut został podzielony na dwie jednostki: Szkołę Główną Muzyki (działającą w strukturze Uniwersytetu) oraz szkołę obejmującą kształcenie podstawowe i średnie (Szkoła Dramatyczna i Śpiewu). W latach 1826-1829 studentem Szkoły Głównej był Fryderyk Chopin.

Uczelnia przeżywała wiele przeobrażeń związanych ściśle z losami kraju i miasta. Wszystkie zrywy narodowe prowadziły do ograniczenia lub likwidacji instytucji kulturalnych, co nie ominęło warszawskiej uczelni muzycznej. Szkoła Główna Muzyki przestała istnieć w 1831 roku, po rozwiązaniu Uniwersytetu Warszawskiego. Dopiero po trzydziestu latach, w 1861 roku, spuściznę po Szkole Głównej Muzyki podjął założony przez Apolinarego Kątskiego Instytut Muzyczny, który działał do 1918 roku. Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości Uczelnia została upaństwowiona i otrzymała nazwę Konserwatorium. Działała nieprzerwanie do wybuchu II wojny światowej. W okresie okupacji hitlerowskiej, pod nazwą Staatliche Musikschule in Warschau, realizowała program przedwojennego Konserwatorium.

W 1946 roku Uczelnia otrzymała nazwę Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej, a w 1962 roku - status akademicki. W 1974 roku powołano Filię PWSM w Białymstoku. Imię Fryderyka Chopina Szkoła przyjęła wraz z nazwą Akademia Muzyczna, w roku 1979. W 2008 roku uczelnia zmieniła nazwę na Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina (ustawa z dnia 25.04.2008.)

Wydział Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki

Wydział kształci w czterech specjalnościach: kompozycja - przygotowuje twórców dzieł muzycznych; dyrygentura symfoniczno-operowa - przygotowuje dyrygentów orkiestr symfonicznych i teatrów operowych; dyrygentura orkiestr dętych - kształci dyrygentów zespołów dętych, umożliwia im opanowanie podstawowego repertuaru symfonicznego oraz repertuaru orkiestr dętych; teoria muzyki - kształci teoretyków przygotowując ich do prowadzenia badań naukowych i do nauczania przedmiotów teoretycznych, publicystów, prelegentów i organizatorów życia muzycznego.

dziekan: prof. zw. dr hab. Szymon Kawalla
prodziekan: ad. dr Dariusz Przybylski

Wydział Fortepianu, Klawesynu i Organów

Wydział kształci w trzech specjalnościach: fortepian - kształci pianistów wirtuozów, przygotowuje do działalności kameralistycznej i pedagogicznej; klawesyn - kształci wirtuozów gry na tym instrumencie, uwzględnia też zagadnienia związane z kameralistyką oraz pedagogiką; organy - kształci wirtuozów gry na tym instrumencie, przygotowuje do pracy dla celów kulturalnych i pedagogicznych.

dziekan: prof. UMFC dr hab. Anna Jastrzębska-Quinn
prodziekan: ad. dr hab. Jarosław Wróblewski

Wydział Instrumentalny

Wydział kształci na kierunku instrumentalistyka, w specjalności gry na instrumencie - edukacja obejmuje kształcenie muzyków wirtuozów, kameralistów i muzyków orkiestrowych.

dziekan: prof. zw. dr hab. Tomasz Strahl
prodziekani: prof. UMFC dr hab. Paweł Gusnar, prof. UMFC dr hab. Ryszard Duż

Wydział Wokalno - Aktorski

Na Wydziale kształcą się śpiewacy na kierunku wokalistyka, w dwóch specjalnościach: operowej i kameralno-oratoryjnej.

dziekan: prof. nadzw. dr hab. Ryszard Cieśla
prodziekan: prof. UMFC dr hab. Maciej Piotrowski

Wydział Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej, Muzyki Kościelnej, Rytmiki i Tańca

Wydział kształci w następujących specjalnościach: prowadzenie zespołów, dyrygentura chóralna, muzyka szkolna, muzyka kościelna, rytmika i pedagogika baletu.

dziekan: prof. UMFC dr hab. Sławek A. Wróblewski
prodziekani: st. wykł. Małgorzata Dybowska, ad. dr Klaudia Carlos-Machej

Wydział Reżyserii Dźwięku

Jeden z pierwszych na świecie i jedyny w Polsce ośrodek kształcenia reżyserów dźwięku. Powstał w 1954 roku. Po trzech latach studiów unitarnych, na czwartym roku studenci wybierają jedną z dwóch specjalności: reżyserię muzyczną lub reżyserię dźwięku w filmie.

dziekan: prof. zw. dr hab. Małgorzata Lewandowska
prodziekan: prof. nadzw. dr hab. Witold Osiński


Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, styczeń 2002, aktualizacja: marzec 2016.

Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie
ul. Okólnik 2
00-368 Warszawa
Tel: (+ 48 22) 827 72 41
Fax: (+48 22) 827 83 05
WWW: www.chopin.edu.pl

Bieżące wydarzenia

Facebook Twitter Reddit Share

Podobał Ci się nasz artykuł? English newsletter here

Zapisz się na newsletter

  • 0 subscribers
  • Zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. nr 101, poz.926)wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Instytut Adama Mickiewicza (IAM) z siedzibą w Warszawie (00-560), przy ul. Mokotowskiej 25. Podanie danych jest dobrowolne. Użytkownikom przysługuje prawo dostępu do swoich danych i ich poprawiania.

  • Email Marketingby GetResponse
Zobacz także:
Iwan Wyrypajew podczas próby w Teatrze Studio w Warszawie, 2013, fot. Adam Lach/Napo Images/Forum

Kto rzucił wyzwanie teatralnej rutynie, a kto mierzył się z legendą "Dziadów"? W Culture.pl przypominamy sylwetki zagranicznych reżyserów i ich ważnych polskich realizacji. Czytaj dalej about: Od Wyrypajewa do Wilsona - zagraniczni reżyserzy na polskich scenach

Wojciech Młynarski, "Od oddechu do oddechu"

Obszerny wybór wierszy i piosenek Wojciecha Młynarskiego "Od oddechu do oddechu" daje wyobrażenie o skali i mocy jego pióra. Większość tych tekstów znamy z perfekcyjnej interpretacji samego autora, jednak dopiero w skupionym czytaniu ujawniają swoje nieprzeciętne walory literackie. Czytaj dalej about: Wojciech Młynarski, "Od oddechu do oddechu"

Piotr Orzechowski, fot. Adam Golec

Piotr Orzechowski, pianista znany pod pseudonimem Pianohooligan, opowiada o elektrycznym fortepianie Rhodesa, z którym wystąpi na Festiwalu Prawykonań w Katowicach, o ''Dziadach'' Mickiewicza (i Orzechowskiego) i o miejscu, w którym znajduje się jazz w XXI wieku. Czytaj dalej about: Piotr Orzechowski: Muzyka nas interpretuje [WYWIAD]

Grafika promująca wydarzenie "Wystawiajmy się!", fot. IAM

Instytut Adama Mickiewicza ogłasza otwarty nabór dla projektantów do projektu "Wystawiajmy się!". Zgłoszenia można wysyłać do dnia 7 kwietnia 2017. Czytaj dalej about: "Wystawiajmy się!" 2017

"Nibyland", fot. Adam Lach/NAPO Images, dzięki uprzejmości fotografa

"Nibyland" to nieco baśniowa opowieść o życiu mieszkańców Wrześni. Ekspresyjnym czarno-białym fotografiom Adama Lacha towarzyszą poezje 12-letniej Nadii Smolarkiewicz. Czytaj dalej about: Adam Lach, "Nibyland"

Artur Grottger, "Żałobne wieści”"z cyklu "Polonia",  1863, kredka na kartonie, fot. domena publiczna

Pięć płaczących kobiet, ranny powstaniec styczniowy i chłopiec. W szlacheckim dworku rozgrywa się kameralna scena współtworząca – wraz z pozostałymi dziewięcioma kartonami cyklu Polonia (1863) – wizję powstania styczniowego utrwaloną w twórczości Artura Grottgera. Czytaj dalej about: Artur Grottger, "Żałobne wieści" z cyklu "Polonia"

Scena z przedstawienia "Dulcynea" w reżyserii Adama Frankiewicza, fot. Bogumił Gudalewski

- My, lalkarze wciąż staramy się łamać stereotyp, że nasz teatr dedykowany jest dla widzów niedorosłych - mówi Jacek Malinowski, dyrektor Białostockiego Teatru Lalek. W Culture.pl zapraszamy na multimedialny spacer po labiryncie lalek. Każda jest wyjątkowa i każda ma swoją historię. Czytaj dalej about: W labiryncie lalek: multimedialny spacer po Białostockim Teatrze Lalek