Content anchor

Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie

Gdzie: 

Okólnik 2
Warszawa, Polska

Przeczytaj w innym języku
Polski
Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie, fot.: Mateusz Opasiński, wikipedia.org
Brak przypisanych miejsc.

Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie jest najstarszą i największą uczelnią muzyczną w Polsce, a także jedną z najstarszych w Europie.

Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie jest najstarszą i największą uczelnią muzyczną w Polsce, a także jedną z najstarszych w Europie. W dziejach warszawskiej Uczelni pamiętną datą jest rok 1810. Zbiegły się w nim dwa wydarzenia: w tym roku urodził się patron Uczelni - Fryderyk Chopin, a Wojciech Bogusławski założył przy Teatrze Narodowym Szkołę Dramatyczną dla aktorów i śpiewaków tego Teatru. Przemiany ówczesnej szkoły dramatycznej w uczelnię dokonał Józef Elsner, znakomity kompozytor, dyrygent i pedagog.

W 1821 roku szkoła przyjęła nazwę Instytutu Muzyki i Deklamacji czyli Konserwatorium i stała się częścią Oddziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu Warszawskiego w Polsce. W 1826 roku Instytut został podzielony na dwie jednostki: Szkołę Główną Muzyki (działającą w strukturze Uniwersytetu) oraz szkołę obejmującą kształcenie podstawowe i średnie (Szkoła Dramatyczna i Śpiewu). W latach 1826-1829 studentem Szkoły Głównej był Fryderyk Chopin.

Uczelnia przeżywała wiele przeobrażeń związanych ściśle z losami kraju i miasta. Wszystkie zrywy narodowe prowadziły do ograniczenia lub likwidacji instytucji kulturalnych, co nie ominęło warszawskiej uczelni muzycznej. Szkoła Główna Muzyki przestała istnieć w 1831 roku, po rozwiązaniu Uniwersytetu Warszawskiego. Dopiero po trzydziestu latach, w 1861 roku, spuściznę po Szkole Głównej Muzyki podjął założony przez Apolinarego Kątskiego Instytut Muzyczny, który działał do 1918 roku. Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości Uczelnia została upaństwowiona i otrzymała nazwę Konserwatorium. Działała nieprzerwanie do wybuchu II wojny światowej. W okresie okupacji hitlerowskiej, pod nazwą Staatliche Musikschule in Warschau, realizowała program przedwojennego Konserwatorium.

W 1946 roku Uczelnia otrzymała nazwę Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej, a w 1962 roku - status akademicki. W 1974 roku powołano Filię PWSM w Białymstoku. Imię Fryderyka Chopina Szkoła przyjęła wraz z nazwą Akademia Muzyczna, w roku 1979. W 2008 roku uczelnia zmieniła nazwę na Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina (ustawa z dnia 25.04.2008.)

Wydział Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki

Wydział kształci w czterech specjalnościach: kompozycja - przygotowuje twórców dzieł muzycznych; dyrygentura symfoniczno-operowa - przygotowuje dyrygentów orkiestr symfonicznych i teatrów operowych; dyrygentura orkiestr dętych - kształci dyrygentów zespołów dętych, umożliwia im opanowanie podstawowego repertuaru symfonicznego oraz repertuaru orkiestr dętych; teoria muzyki - kształci teoretyków przygotowując ich do prowadzenia badań naukowych i do nauczania przedmiotów teoretycznych, publicystów, prelegentów i organizatorów życia muzycznego.

dziekan: prof. zw. dr hab. Szymon Kawalla
prodziekan: ad. dr Dariusz Przybylski

Wydział Fortepianu, Klawesynu i Organów

Wydział kształci w trzech specjalnościach: fortepian - kształci pianistów wirtuozów, przygotowuje do działalności kameralistycznej i pedagogicznej; klawesyn - kształci wirtuozów gry na tym instrumencie, uwzględnia też zagadnienia związane z kameralistyką oraz pedagogiką; organy - kształci wirtuozów gry na tym instrumencie, przygotowuje do pracy dla celów kulturalnych i pedagogicznych.

dziekan: prof. UMFC dr hab. Anna Jastrzębska-Quinn
prodziekan: ad. dr hab. Jarosław Wróblewski

Wydział Instrumentalny

Wydział kształci na kierunku instrumentalistyka, w specjalności gry na instrumencie - edukacja obejmuje kształcenie muzyków wirtuozów, kameralistów i muzyków orkiestrowych.

dziekan: prof. zw. dr hab. Tomasz Strahl
prodziekani: prof. UMFC dr hab. Paweł Gusnar, prof. UMFC dr hab. Ryszard Duż

Wydział Wokalno - Aktorski

Na Wydziale kształcą się śpiewacy na kierunku wokalistyka, w dwóch specjalnościach: operowej i kameralno-oratoryjnej.

dziekan: prof. nadzw. dr hab. Ryszard Cieśla
prodziekan: prof. UMFC dr hab. Maciej Piotrowski

Wydział Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej, Muzyki Kościelnej, Rytmiki i Tańca

Wydział kształci w następujących specjalnościach: prowadzenie zespołów, dyrygentura chóralna, muzyka szkolna, muzyka kościelna, rytmika i pedagogika baletu.

dziekan: prof. UMFC dr hab. Sławek A. Wróblewski
prodziekani: st. wykł. Małgorzata Dybowska, ad. dr Klaudia Carlos-Machej

Wydział Reżyserii Dźwięku

Jeden z pierwszych na świecie i jedyny w Polsce ośrodek kształcenia reżyserów dźwięku. Powstał w 1954 roku. Po trzech latach studiów unitarnych, na czwartym roku studenci wybierają jedną z dwóch specjalności: reżyserię muzyczną lub reżyserię dźwięku w filmie.

dziekan: prof. zw. dr hab. Małgorzata Lewandowska
prodziekan: prof. nadzw. dr hab. Witold Osiński


Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, styczeń 2002, aktualizacja: marzec 2016.

Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie
ul. Okólnik 2
00-368 Warszawa
Tel: (+ 48 22) 827 72 41
Fax: (+48 22) 827 83 05
WWW: www.chopin.edu.pl

Bieżące wydarzenia

Facebook Twitter Reddit Share

Podobał Ci się nasz artykuł? English newsletter here

Zapisz się na newsletter

  • 0 subscribers
  • Zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. nr 101, poz.926)wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Instytut Adama Mickiewicza (IAM) z siedzibą w Warszawie (00-560), przy ul. Mokotowskiej 25. Podanie danych jest dobrowolne. Użytkownikom przysługuje prawo dostępu do swoich danych i ich poprawiania.

  • Email Marketingby GetResponse
Zobacz także:

18 lutego 2017 zmarł operator, reżyser, scenarzysta i producent filmowy Witold Adamek. Był członkiem Stowarzyszenia Filmowców Polskich, autorem zdjęć do m.in. "Krótkiego filmu o miłości" w reż. Krzysztofa Kieślowskiego i producentem "Daleko od okna" w reż. Jana Jakuba Kolskiego. Miał 71 lat. Czytaj dalej about: Zmarł Witold Adamek

Kadr z filmu "Pokot" w reżyserii Agnieszki Holland, 2016. Na zdjęciu: Agnieszka Mandat i Wiktor Zborowski, fot. Palka Robert/Next Film

Przenosząc na ekran powieść Olgi Tokarczuk, Agnieszka Holland połączyła filmową baśń z ekologicznym thrillerem. Baśń pozbawioną czaru z thrillerem wypranym z napięcia. Czytaj dalej about: "Pokot"

Agnieszka Holland, fot. Michele Tantussi/REUTERS/Forum 
Director Agnieszka Holland poses during a photocall to promote the movie 'Spoor' at the 67th Berlinale International Film Festival in Berlin, Germany, February 12, 2017.     REUTERS/Michele Tantussi

Srebrny Niedźwiedź dla Agnieszki Holland i Kryształowy Niedźwiedź dla "Butterfly Kisses" Rafała Kapelińskiego, a także nagrody dla młodych zdolnych polskiego kina Zofii Wichłacz oraz Kuby Czekaja. 67. MFF w Berlinie to wielki triumf polskiego kina. Czytaj dalej about: Polacy zwyciężają na Berlinale 2017

Kadr z filmu "Pokot" w reżyserii Agnieszki Holland, 2016. Na zdjęciu: Agnieszka Mandat i Wiktor Zborowski, fot. Palka Robert/Next Film

Przenosząc na ekran powieść Olgi Tokarczuk, Agnieszka Holland połączyła filmową baśń z ekologicznym thrillerem. Baśń pozbawioną czaru z thrillerem wypranym z napięcia. Czytaj dalej about: "Pokot"

Polska linia transatlantycka Gdynia - Ameryka, lata 30, rep. FoKa / Forum

25 lutego 2017 roku odbędzie się prapremiera widowiska muzycznego ''EMIGRA - Symfonia bez końca'' do muzyki skomponowanej przez laureata Oscara Jana A.P. Kaczmarka dla Muzeum Emigracji w Gdyni. Czytaj dalej about: Jan A.P. Kaczmarek: Emigracja ma wielki wpływ na odczuwanie polskości [WYWIAD]

Józef Szuba, grafika, 2016, dzięki uprzejmości autora

W dorobku poetyckim Włodzimierza Dulemby tom "Post i moderna" jest piąty z kolei. Z uwagi na rok ukazania się w druku jego pierwszych wierszy (1976) można powiedzieć, że zaledwie piąty. Jednak nie częstotliwość publikacji zbiorków jest tu istotna, lecz, co oczywiste, ich zawartość. Czytaj dalej about: Włodzimierz Dulemba, "Post i moderna"

"Herstoryczki" red. Natalia Sarata, wyd. Fundacja Przestrzeń Kobiet

Książka "Herstoryczki" to pozycja dość wyjątkowa. Jest to, mówiąc najkrócej, zbiór rozmów z kobietami z całej Polski, które zajmują się herstorią, czyli odzyskiwaniem zapomnianej historii kobiet. Czytaj dalej about: Natalia Sarata red. "Herstoryczki"

Okładka książki "Obie", ilustracje: Iwona Chmielewska, tekst: Justyna Bargielska, 2016, fot. wydawnictwo: Wolno

Dwie artystki piszą list do córki. Niby każda osobno: jedna słowem, druga obrazem, jednak dopiero razem tworzą język pełny miłości, troski i niepowodzeń. Czytaj dalej about: Justyna Bargielska, Iwona Chmielewska, "Obie"