Content anchor

Opera Wrocławska

Gdzie: 

Świdnicka 35
Wrocław, Polska

Brak przypisanych miejsc.

Tradycje operowe we Wrocławiu sięgają pierwszej połowy XVII stulecia. Już od roku 1627 miejscowy Ballhaus (Dom Zabaw), odwiedzały wędrowne zespoły, zapoznając publiczność z nowinkami teatralnymi i operowymi. Szczególne jednak znaczenie dla rozwoju tych tradycji miała dziewięcioletnia działalność, kierowanej przez Antonio Bioniego i Daniela Treua, włoskiej trupy operowej, utrzymującej stały kontakt z teatrami w Bolonii i Wenecji oraz z samym Antonio Vivaldim. Ich siedziba w 1727 roku otrzymała status teatru miejskiego. W grudniu 1795 roku - placówka otrzymała oficjalną nazwę Teatru Królewskiego we Wrocławiu.

U progu XIX stulecia do rangi symbolu urasta fakt objęcia wrocławskiego teatru operowego (w latach 1804-1806) przez 18-letniego Carla Marię von Webera, twórcę niemieckiej opery romantycznej.

Wrocławski teatr operowy prowadził regularną działalność do roku 1944, osiągając pozycję jednej z czołowych scen niemieckich. Na scenie wrocławskiego teatru gościło wielu znakomitych europejskich śpiewaków i śpiewaczek, by wspomnieć choćby takie nazwiska, jak Karolina Seidler-Wranitzky, Henriette Sontag, Wilhelmine Schröder-Devrient, Jenny Lind, Desire Artot, Adelina Patti, Leo Slezak, Ludwik Barnay, spośród Polaków zaś - Antonina Miklaszewska-Campi, Marcelina Sembrich-Kochańska, Władysław Mierzwiński. Dyrygowali tu między innymi Carl Maria von Weber, Louis Spohr, Ferenc Liszt, Hans von Bülow, Richard Wagner, Leopold Damrosch, R. Strauss, Bruno Walter, Wilhelm Furtwängler. Na scenie teatru koncertowali również tak sławni dziewiętnastowieczni wirtuozi, jak Niccolo Paganini, Clara Wieck, Karol Lipiński, Heinrich Ernst, Antoni Rubinstein, Franciszek Liszt, Henri Vieuxtemps, Henryk Wieniawski i Apolinary Kątski.

Powojenne dzieje polskiej sceny operowej we Wrocławiu rozpoczęło 8 września 1945 roku przedstawienie Halki Stanisława Moniuszki. Od tamtej pory odbyło się blisko 260 premier, wystawiono 175 dzieł, w tym 59 polskich. Spośród 104 kompozytorów, których dzieła znalazły się dotychczas w repertuarze Opery Wrocławskiej, najliczniej reprezentowani byli Stanisław Moniuszko i Giuseppe Verdi. Największą popularnością wśród publiczności cieszyły się natomiast Halka, Straszny dwór oraz "Tosca" i "Traviata".

Opera Wrocławska miała w swej powojennej historii okresy świetności, kiedy znajdowała się w centrum zainteresowania, stawiana zaś była w rzędzie najlepszych teatrów w Polsce. Zawsze wiązało się to z działalnością wybitnych realizatorów: dyrygentów, reżyserów, scenografów, choreografów, a także artystów śpiewaków, tancerzy i instrumentalistów. Na trwałe wpisała się w życie kulturalne miasta, regionu i Polski - dzięki odważnym eksperymentom, wystawianiu niesłusznie zapomnianych dzieł polskich i obcych twórców, prawykonaniom, a także wzbogacaniu działalności o formy para-teatralne.

Aktualny profil wrocławskiego teatru operowego tworzą artyści pracujący pod kierunkiem Ewy Michnik - dyrektora naczelnego, artystycznego oraz dyrygenta w jednej osobie. Obecny repertuar obejmuje przede wszystkim wielką klasykę operową, w szerokim przekroju historycznym i stylistycznym - od dzieł Mozarta ("Wesele Figara", "Czarodziejski flet"), poprzez Rossiniego ("Cyrulik Sewilski"), Verdiego ("Nabucco", "Traviata", "Aida"), Gounoda ("Faust"), Bizeta ("Carmen"), Moniuszki ("Straszny dwór"), Pucciniego ("Tosca", "Cyganeria"), po Wagnera ("Pierścień Nibelunga", "Kobieta bez cienia"), a także klasykę baletową - "Giselle" Adama, "Jezioro łabędzie" i "Dziadek do orzechów" Czajkowskiego, "Kopciuszek" Prokofiewa, "Don Kichot" Minkusa.

Od roku 2008 Opera Wrocławska organizuje jedyny w Polsce Festiwal Opery Współczesnej, prezentując spektakle własne oraz produkcje teatrów gościnnych. W ostatnich latach wrocławski zespół przygotował m.in takie tytuły jak Król Roger oraz Hagith Karola Szymanowskiego, Raj utracony Krzysztofa Pendereckiego, Ester Prasquala, "Legendy o Maryi" Bohuslava Martinu (w koprodukcji z Operą Narodową w Pradze), Matka czarnoskrzydłych snów Hanny Kulenty, czy La libertà chiama la libertà Eugeniusza Knapika.

Stałym elementem repertuaru wrocławskiej sceny operowej są inscenizacje niekonwencjonalne, które częściowo były wymuszone przez trwający remont generalny historycznego gmachu. Spektaklem takim jest rozgrywająca się w plenerze "Tosca", "Requiem" Verdiego, "La serva padrona" Pergolesiego oraz "Dyrektor teatru" i "Wesele Figara" Mozarta.

Doroczne uwieńczenie sezonu stanowią od roku 1997 największe w Polsce superprodukcje operowe realizowane w Hali Stulecia lub też wystawiane w formie wielkich inscenizacji plenerowych dla wielotysięcznej widowni, wśród gigantycznych dekoracji, z udziałem gwiazd europejskich i światowych scen operowych, setek wykonawców, statystów i zwierząt. W roku 1997 i 2003 była to "Aida", w 1998 i 2005 - "Carmen", w 1999 i 2001 - "Nabucco", w 2000 i 2003 - "Trubadur", w 2001 i 2002 - "Carmina Burana", w 2001 i 2002 - Straszny Dwór, w 2002 i 2004 - "Skrzypek na dachu", w 2003 - "Gioconda" oraz "Złoto Renu", w 2004 – "Walkiria", w 2005 – "Zygfryd", w 2006 – "Zmierzch Bogów" oraz cała wagnerowska tetralogia "Pierścień Nibelunga", zaś w roku 2007 – "Borys Godunow". W 2007 roku, w ramach Letniego Festiwalu na Wodzie, Opera Wrocławska zrealizowała na Pergoli spektakl Gaetano Donizettiego "Napój miłosny", rok później "Otella" na Wyspie Piasek, natomiast w roku 2010 – "Turandot" na Stadionie Olimpijskim.

Do najmłodszej publiczności adresowane są poranki baletowe, w dni świąteczne polecane jako oferta familijna. Do dzieci i młodzieży szkolnej kierowany jest natomiast specjalny cykl spektakli o charakterze edukacyjnym, pod nazwą "Tajemnicze królestwo - opera dla dzieci".

Zespół Opery Wrocławskiej regularnie gości na scenach teatrów w Niemczech (m.in. na Festiwalu w Xanten i Regensburgu), Luksemburgu, Holandii, Wielkiej Brytanii, Francji i na Cyprze.

Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, styczeń 2002, aktualizacja: grudzień 2010.


Opera Wrocławska
ul. Świdnicka 35
50-066 Wrocław
Tel: (+48 71) 370 88 00, 372 43 57
Tel/Fax: (+48 71) 370 88 81
Fax: (+48 71) 370 88 52
WWW: www.opera.wroclaw.pl

Bieżące wydarzenia

Facebook Twitter Reddit Share

Podobał Ci się nasz artykuł? English newsletter here

Zapisz się na newsletter

  • 0 subscribers
  • Zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. nr 101, poz.926)wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Instytut Adama Mickiewicza (IAM) z siedzibą w Warszawie (00-560), przy ul. Mokotowskiej 25. Podanie danych jest dobrowolne. Użytkownikom przysługuje prawo dostępu do swoich danych i ich poprawiania.

  • Email Marketingby GetResponse
Zobacz także:
Pokaz przedpremierowy w krakowskiej Alchemii, fot. Dorota Ziaja

Studenci z krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych oraz z Pratt Institute w Nowym Jorku zakończyli warsztaty ceramiczne. Rezultaty ich pracy będzie można oglądać od października 2016 r. na wystawach w Krakowie i w Nowym Jorku. Czytaj dalej about: Ceramika studentów z Polski i USA w Nowym Jorku i Krakowie

Kadr z filmu "Kamper" w reżyserii Łukasza Grzegorzka, 2016. Na zdjęciu: Marta Nieradkiewicz i Piotr Żurawski, fot. M2 Films

Debiutancki film Łukasza Grzegorzka to nie tylko przewrotny komediodramat o trudach dorosłości, ale też jeden z najciekawszych portretów pokolenia trzydziestolatków, jakie widzieliśmy w ostatnich latach w polskim kinie.Czytaj dalej about: "Kamper"

Fotograficzny autoportret Witkacego, fot. z kolekcji Ewy Franczak i Stefana Okołowicza

Odnalezioną korespondencję Stanisława Ignacego Witkiewicza z francuskim doktorem farmakologii Alexandrem Rouhierem opublikuje Państwowy Instytut Wydawniczy w ramach edycji Dzieł zebranych Witkacego. Czytaj dalej about: Odnalezione listy Witkacego o peyotlu

Ewa Bogusz-Moore, menedżer Projektu Campus, fot. archiwum prywatne

Podczas Warszawskiej Jesieni 2016 nagrody Związku Kompozytorów Polskich odbiorą także Paweł Mykietyn, Elżbieta Jasińska-Jędrosz, Paulina Celińska, Stefan Sutkowski oraz Anna Dorota Władyczka. Czytaj dalej about: Ewa Bogusz-Moore wyróżniona przez polskich kompozytorów

Adam Zagajewski, Kraków, 2011, fot. Tomasz Wiech / Forum

Poeta Adam Zagajewski został odznaczony insygniami kawalera francuskiej Legii Honorowej, a prezydent Słupska Robert Biedroń - insygniami Kawalera Narodowego Orderu Zasługi. Odznaczono też tłumaczkę Maję Wodecką i Piotra Szwedo z Uniwersytetu Jagiellońskiego. Czytaj dalej about: Adam Zagajewski Kawalerem Legii Honorowej

Okładka książki Justyny Kopińskiej "Polska odwraca oczy", fot. Świat Książki

To, o czym pisze Kopińska, przechodzi ludzkie wyobrażenie. Sposób, w jaki pisze, pozwala określić ją Hitchcockiem reportażu kryminalnego. I jak u mistrza dreszczowców, zaczyna się od trzęsienia ziemi.Czytaj dalej about: Justyna Kopińska, "Polska odwraca oczy"

Widok na Rynek Główny, Kraków, fot. Jakub Ociepa  / AG

Podczas sesji w Krakowie może być rozpatrywany polski wniosek o wpisanie na listę światowego dziedzictwa UNESCO tarnogórskich podziemi i naziemnych obiektów pogórniczych. Czytaj dalej about: Kraków gospodarzem 41. sesji Komitetu Światowego Dziedzictwa Kulturowego UNESCO