Content anchor

Opera Wrocławska

Gdzie: 

Świdnicka 35
Wrocław, Polska

Brak przypisanych miejsc.

Tradycje operowe we Wrocławiu sięgają pierwszej połowy XVII stulecia. Już od roku 1627 miejscowy Ballhaus (Dom Zabaw), odwiedzały wędrowne zespoły, zapoznając publiczność z nowinkami teatralnymi i operowymi. Szczególne jednak znaczenie dla rozwoju tych tradycji miała dziewięcioletnia działalność, kierowanej przez Antonio Bioniego i Daniela Treua, włoskiej trupy operowej, utrzymującej stały kontakt z teatrami w Bolonii i Wenecji oraz z samym Antonio Vivaldim. Ich siedziba w 1727 roku otrzymała status teatru miejskiego. W grudniu 1795 roku - placówka otrzymała oficjalną nazwę Teatru Królewskiego we Wrocławiu.

U progu XIX stulecia do rangi symbolu urasta fakt objęcia wrocławskiego teatru operowego (w latach 1804-1806) przez 18-letniego Carla Marię von Webera, twórcę niemieckiej opery romantycznej.

Wrocławski teatr operowy prowadził regularną działalność do roku 1944, osiągając pozycję jednej z czołowych scen niemieckich. Na scenie wrocławskiego teatru gościło wielu znakomitych europejskich śpiewaków i śpiewaczek, by wspomnieć choćby takie nazwiska, jak Karolina Seidler-Wranitzky, Henriette Sontag, Wilhelmine Schröder-Devrient, Jenny Lind, Desire Artot, Adelina Patti, Leo Slezak, Ludwik Barnay, spośród Polaków zaś - Antonina Miklaszewska-Campi, Marcelina Sembrich-Kochańska, Władysław Mierzwiński. Dyrygowali tu między innymi Carl Maria von Weber, Louis Spohr, Ferenc Liszt, Hans von Bülow, Richard Wagner, Leopold Damrosch, R. Strauss, Bruno Walter, Wilhelm Furtwängler. Na scenie teatru koncertowali również tak sławni dziewiętnastowieczni wirtuozi, jak Niccolo Paganini, Clara Wieck, Karol Lipiński, Heinrich Ernst, Antoni Rubinstein, Franciszek Liszt, Henri Vieuxtemps, Henryk Wieniawski i Apolinary Kątski.

Powojenne dzieje polskiej sceny operowej we Wrocławiu rozpoczęło 8 września 1945 roku przedstawienie Halki Stanisława Moniuszki. Od tamtej pory odbyło się blisko 260 premier, wystawiono 175 dzieł, w tym 59 polskich. Spośród 104 kompozytorów, których dzieła znalazły się dotychczas w repertuarze Opery Wrocławskiej, najliczniej reprezentowani byli Stanisław Moniuszko i Giuseppe Verdi. Największą popularnością wśród publiczności cieszyły się natomiast Halka, Straszny dwór oraz "Tosca" i "Traviata".

Opera Wrocławska miała w swej powojennej historii okresy świetności, kiedy znajdowała się w centrum zainteresowania, stawiana zaś była w rzędzie najlepszych teatrów w Polsce. Zawsze wiązało się to z działalnością wybitnych realizatorów: dyrygentów, reżyserów, scenografów, choreografów, a także artystów śpiewaków, tancerzy i instrumentalistów. Na trwałe wpisała się w życie kulturalne miasta, regionu i Polski - dzięki odważnym eksperymentom, wystawianiu niesłusznie zapomnianych dzieł polskich i obcych twórców, prawykonaniom, a także wzbogacaniu działalności o formy para-teatralne.

Aktualny profil wrocławskiego teatru operowego tworzą artyści pracujący pod kierunkiem Ewy Michnik - dyrektora naczelnego, artystycznego oraz dyrygenta w jednej osobie. Obecny repertuar obejmuje przede wszystkim wielką klasykę operową, w szerokim przekroju historycznym i stylistycznym - od dzieł Mozarta ("Wesele Figara", "Czarodziejski flet"), poprzez Rossiniego ("Cyrulik Sewilski"), Verdiego ("Nabucco", "Traviata", "Aida"), Gounoda ("Faust"), Bizeta ("Carmen"), Moniuszki ("Straszny dwór"), Pucciniego ("Tosca", "Cyganeria"), po Wagnera ("Pierścień Nibelunga", "Kobieta bez cienia"), a także klasykę baletową - "Giselle" Adama, "Jezioro łabędzie" i "Dziadek do orzechów" Czajkowskiego, "Kopciuszek" Prokofiewa, "Don Kichot" Minkusa.

Od roku 2008 Opera Wrocławska organizuje jedyny w Polsce Festiwal Opery Współczesnej, prezentując spektakle własne oraz produkcje teatrów gościnnych. W ostatnich latach wrocławski zespół przygotował m.in takie tytuły jak Król Roger oraz Hagith Karola Szymanowskiego, Raj utracony Krzysztofa Pendereckiego, Ester Prasquala, "Legendy o Maryi" Bohuslava Martinu (w koprodukcji z Operą Narodową w Pradze), Matka czarnoskrzydłych snów Hanny Kulenty, czy La libertà chiama la libertà Eugeniusza Knapika.

Stałym elementem repertuaru wrocławskiej sceny operowej są inscenizacje niekonwencjonalne, które częściowo były wymuszone przez trwający remont generalny historycznego gmachu. Spektaklem takim jest rozgrywająca się w plenerze "Tosca", "Requiem" Verdiego, "La serva padrona" Pergolesiego oraz "Dyrektor teatru" i "Wesele Figara" Mozarta.

Doroczne uwieńczenie sezonu stanowią od roku 1997 największe w Polsce superprodukcje operowe realizowane w Hali Stulecia lub też wystawiane w formie wielkich inscenizacji plenerowych dla wielotysięcznej widowni, wśród gigantycznych dekoracji, z udziałem gwiazd europejskich i światowych scen operowych, setek wykonawców, statystów i zwierząt. W roku 1997 i 2003 była to "Aida", w 1998 i 2005 - "Carmen", w 1999 i 2001 - "Nabucco", w 2000 i 2003 - "Trubadur", w 2001 i 2002 - "Carmina Burana", w 2001 i 2002 - Straszny Dwór, w 2002 i 2004 - "Skrzypek na dachu", w 2003 - "Gioconda" oraz "Złoto Renu", w 2004 – "Walkiria", w 2005 – "Zygfryd", w 2006 – "Zmierzch Bogów" oraz cała wagnerowska tetralogia "Pierścień Nibelunga", zaś w roku 2007 – "Borys Godunow". W 2007 roku, w ramach Letniego Festiwalu na Wodzie, Opera Wrocławska zrealizowała na Pergoli spektakl Gaetano Donizettiego "Napój miłosny", rok później "Otella" na Wyspie Piasek, natomiast w roku 2010 – "Turandot" na Stadionie Olimpijskim.

Do najmłodszej publiczności adresowane są poranki baletowe, w dni świąteczne polecane jako oferta familijna. Do dzieci i młodzieży szkolnej kierowany jest natomiast specjalny cykl spektakli o charakterze edukacyjnym, pod nazwą "Tajemnicze królestwo - opera dla dzieci".

Zespół Opery Wrocławskiej regularnie gości na scenach teatrów w Niemczech (m.in. na Festiwalu w Xanten i Regensburgu), Luksemburgu, Holandii, Wielkiej Brytanii, Francji i na Cyprze.

Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, styczeń 2002, aktualizacja: grudzień 2010.


Opera Wrocławska
ul. Świdnicka 35
50-066 Wrocław
Tel: (+48 71) 370 88 00, 372 43 57
Tel/Fax: (+48 71) 370 88 81
Fax: (+48 71) 370 88 52
WWW: www.opera.wroclaw.pl

Bieżące wydarzenia

Facebook Twitter Reddit Share

Podobał Ci się nasz artykuł? English newsletter here

Zapisz się na newsletter

  • 0 subscribers
  • Zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. nr 101, poz.926)wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Instytut Adama Mickiewicza (IAM) z siedzibą w Warszawie (00-560), przy ul. Mokotowskiej 25. Podanie danych jest dobrowolne. Użytkownikom przysługuje prawo dostępu do swoich danych i ich poprawiania.

  • Email Marketingby GetResponse
Zobacz także:
Wanda Telakowska podczas otwarcia wystawy "Próby  włączania samorodnej twórczości ludowej do wzornictwa przemysłowego", 1953 , fot. IWP

Niewielu ma świadomość, że posiadamy bogatą tradycję wzorzystych tkanin, może nie na miarę angielskiego ruchu Arts&Crafts, ale wystarczającą, by móc z niej czerpać inspirację dla współczesnego wzornictwa – bez konieczności nieustannego eksploatowania łowickiej wycinanki czy podhalańskich róż. Czytaj dalej about: Wzorowa rewolucja

Adam Chmielowski (św. Brat Albert), "Cmentarz włoski", 1880, olej na płótnie. 79 x 143 cm, Muzeum Narodowe, Kraków

"Cmentarz włoski o zmroku" to jeden z obrazów, który powstał w kulminacyjnym momencie twórczości Adama Chmielowskiego (św.Brata Alberta), tuż przed jego decyzją o porzuceniu kariery malarskiej. Z perspektywy czasu dzieło to okazało się prekursorskie dla polskiego symbolizmu. Czytaj dalej about: Adam Chmielowski (św. Brat Albert), "Cmentarz włoski o zmroku”

Edward Czerny, fot. Fundacja im. Edwarda Eberharda Czernego

Filharmonia Śląska w Katowicach zainauguruje tegoroczne obchody 100. rocznicy urodzin kompozytora Edwarda Czernego noworocznym koncertem. 4. stycznia jego najsłynniejsze utwory wykonają śląscy filharmonicy z towarzyszeniem góralskich instrumentalistów. Czytaj dalej about: Koncert noworoczny na 100-lecie urodzin Edwarda Czernego

Kadr z filmu "Pobocze", reż. Julia Sokolnicka, fot. materiały promocyjne

Autorski krótkometrażowy film dokumentalny Julii Sokolnickiej pod tytułem "Pobocze" zdobył nagrodę dla najlepszego studenckiego dokumentu na 5th Mumbai Shorts International Film Festival, który odbył się w grudniu 2016 roku. W połowie stycznia 2017 film będzie też prezentowany na Pune International Film Festival. Czytaj dalej about: "Pobocze" Julii Sokolnickiej nagrodzone w Bombaju

Paulina Ołowska "Alfabet", fot. dzięki uprzejmości artystki i Metro Pictures

Który artysta miał w tym roku największy wpływ na kulturę? Czyje dzieła pokazano na najbardziej prestiżowych wydarzeniach artystycznych, kto miał wielkie retrospektywy w najważniejszych muzeach? Oto lista polskich artystów, o których było najgłośniej za granicą w 2016 roku. Czytaj dalej about: Najważniejsi artyści w 2016 roku

Muzeum Historii Żydów Polskich, Pomnik Bohaterów Getta, fot. dzięki uprzejmości MHŻP

Ambasada USA oraz Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN zapraszają nauczycieli i edukatorów do ubiegania się o uczestnictwo w bezpłatnym szkoleniu poświęconym edukacji na temat Zagłady, które odbędzie się w USA. Czytaj dalej about: Rekrutacja na szkolenie w USA poświęcone edukacji na temat Zagłady

Piotr Gliński, fot. Adam Chełstowski/Forum

Rozpoczęliśmy prace nad ustawą o zachętach do produkcji audiowizualnych, która zapewni producentom filmowym zwrot 25 proc. nakładów, jeśli udowodnią, że jest to produkcja robiona w Polsce i jej temat wiąże się z Polską - poinformował Piotr Gliński Czytaj dalej about: Gliński: rozpoczęliśmy prace nad ustawą o zachętach do produkcji audiowizualnych