Content anchor

Opera Nova w Bydgoszczy

Gdzie: 

Marszałka Focha 5
Bydgoszcz, Polska

Brak przypisanych miejsc.

Opera Nova w Bydgoszczy - jedna z dziesięciu scen operowych w Polsce i jedyny teatr muzyczny na terenie Kujaw i Pomorza, należy do najważniejszych instytucji artystycznych regionu. Jej historia sięga 1956 roku, kiedy utworzone zostało Studio Operowe.

Pierwsza premiera, którą zainaugurowano działalność, składała się z dwóch jednoaktowych oper Stanisława Moniuszki Flis i Verbum Nobile oraz baletu Wesele w Ojcowie Karola Kurpińskiego. Jej data - 21 września 1956 roku wyznacza też datę narodzin nowej placówki muzycznej w Bydgoszczy. W marcu 1959 Studio Operowe przekształcono w Teatr Muzyczny Opery i Operetki, a już 1 marca 1960 roku placówka ta została upaństwowiona. W 1963 roku utworzono własną orkiestrę. W 1964 nastąpiła zmiana nazwy instytucji na: Opera i Operetka, w 1980 roku na: Państwowa Opera, natomiast w sezonie 1990/1991 na Opera Nova w Bydgoszczy.

Opera w Bydgoszczy niemal natychmiast zyskała sławę miejsca, gdzie można bez przeszkód kształcić swój głos i zdobyć doświadczenie artystyczne. Tu odnosiły swoje pierwsze sukcesy i zaczynały wielką karierę uznane dziś primadonny: Barbara Zagórzanka, Bożena Betley-Sieradzka, Bożena Kinasz-Mikołajczak, Lidia Skowron, Monika Olkisz-Chabro jak też śpiewacy: Józef Stępień, Florian Skulski, Bronisław Perkowski. Obok nich gościli najwięksi artyści operowi: Antonina Kawecka, Teresa Żylis-Gara, Wiesław Ochman, Bernard Ładysz, Bogdan Paprocki, Ryszard Tarasewicz, a później m.in. Małgorzata Walewska, Adam Kruszewski, Ko Seng Hyoun. Wśród gościnnych artystów nie zabrakło także gości z zagranicy, śpiewaków, tancerzy oraz dyrygentów. Występowały tu także całe zespoły: Opery Wrocławskiej, Teatrów z Leningradu, Moskwy, Kijowa, Mińska i Fundacji Glubenkiana z Lizbony.

W repertuarze bydgoskiej Opery znajdują się wielkie widowiska operowe: "Carmen", "Cyrulik Sewilski", "Eugeniusz Oniegin", "Madame Butterfly", "Tosca", "Traviata", "Rigoletto", "Otello", "Aida", "Gianni Schicchi", "Siostra Angelica", Straszny Dwór; klasyczne operetki: "Wesoła Wdówka", "Kraina Uśmiechu", "Baron Cygański", "Zemsta Nietoperza", "Noc w Wenecji", "Księżna Cyrkówka"; interesujące realizacje baletowe: "Dziadek do Orzechów", "Królewna Śnieżka i Siedmiu Krasnoludków" oraz słynne musicale "Skrzypek na Dachu" i "My Fair Lady". Aktualnie obejrzeć można także opery: "Lakme" Delibesa, "Mefistolesa" Boita czy sceniczną wersję oratorium "Mesjasz" (reż. R. Peryt).

Opera Nova zapraszana jest na liczące się imprezy muzyczne; swoje spektakle prezentowała na festiwalach w Krynicy, Cieszynie, Sopocie i Xanten (Niemcy) oraz w Warszawie i Szczecinie. Od kilku lat bierze systematycznie udział w licznych tournées artystycznych po Niemczech, Belgii, Holandii, Malcie i Włoszech. Obecnie w zespole Opery Nova, obok doświadczonych artystów, znajduje się wielu ludzi młodych. Ich obecność pozwala sięgać nie tylko po zapomniane opery barokowe czy po wielkie opery XIX-wieczne (Puccini, Rossini, Moniuszko, Verdi, Bizet), ale także po dzieła współczesnych kompozytorów. Poziom artystyczny umożliwia na niekonwencjonalne rozwiązania sceniczne nawet tradycyjnych pozycji ("Orfesusz w Piekle" Offenbacha, "Dyrektor Teatru" Mozarta). Na scenie bydgoskiej Opery miały swe prapremiery: musical "Hel" J. Lawiny-Świętochowskiego i R. Damrosza, opera "Przemysław II" H. Swolkienia i balety: "Anna Karenina" R. Szczedrina i Dzikie Łabędzie wybitnej polskiej kompozytorki Bernadetty Matuszczak.

Przedsięwzięciem, które najbardziej rozsławiło teatr, jest stworzony w 1994 roku Bydgoski Festiwal Operowy - największy polski przegląd sztuki operowej i baletowej oraz doroczna prezentacja dokonań teatrów rodzimych i zagranicznych. Dwa festiwalowe tygodnie to czas spotkań twórców, ludzi kultury z entuzjastami różnorodnych gatunków muzycznych: opery, operetki, musicalu, baletu.

Siedzibą Opery Nova w Bydgoszczy od października 2006 roku jest nowocześnie wyposażony budynek, malowniczo położone w zakolu Brdy, w bezpośrednim sąsiedztwie Starego Miasta. Znajdują się w nim: Sala kameralna im. prof. Felicji Krysiewiczowej, na 120 miejsc, wykorzystywana jako sala kinowa przy projekcjach oper na DVD oraz Duża sala z amfiteatralną widownią na 803 miejsca, dysponująca najnowocześniejszymi urządzeniami technicznymi (system oświetleniowy, 4 zapadnie, scena obrotowa). Przestrzenne wnętrza foyer służą także czasowym wystawom, związanym tematycznie z prezentowanymi spektaklami. Od 2006 roku działa również Centrum Kongresowe Opery Nova. Jego zadaniem jest organizacja i obsługa sympozjów, zjazdów, spotkań panelowych nawet dla 1500 osób. Umożliwiają to dwie sale widowiskowe w głównym gmachu Opery, sale "Fidelio" i "Manru" oraz pięć sal seminaryjnych wyposażonych we wszelkie wymagane przez najwyższy standard usług specjalistyczne urządzenia. Cały gmach Opery Nova jest klimatyzowany, izolowany akustycznie i przyjazny dla osób niepełnosprawnych.

Od 1992 roku dyrektorem Opera Nova jest Maciej Figas.

Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, styczeń 2002, aktualizacja: grudzień 2010.


Opera Nova w Bydgoszczy
ul. Marszałka Focha 5
85-070 Bydgoszcz
Województwo kujawsko-pomorskie
Tel: (+48 52) 325 15 02, 325 15 10
Fax: (+48 52) 325 16 39
WWW: www.opera.bydgoszcz.pl
Email: [email protected] ,[email protected]

Bieżące wydarzenia

Facebook Twitter Reddit Share

Podobał Ci się nasz artykuł? English newsletter here

Zapisz się na newsletter

  • 0 subscribers
  • Zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. nr 101, poz.926)wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Instytut Adama Mickiewicza (IAM) z siedzibą w Warszawie (00-560), przy ul. Mokotowskiej 25. Podanie danych jest dobrowolne. Użytkownikom przysługuje prawo dostępu do swoich danych i ich poprawiania.

  • Email Marketingby GetResponse
Zobacz także:
Kadr z filmu "Czerwony kapitan" w reżyserii Michala Kollara, 2016. Na zdjęciu: Maciej Stuhr, fot. Krzysztof Kuczyk / Kino Świat

Chyba każdy chłopiec marzy, by zostać bohaterem, który wie, co dobre, a co złe i który ściga z pistoletem złych ludzi – opowiada Maciej Stuhr o roli w "Czerwonym Kapitanie" słowackiego reżysera Michala Kollara. Czytaj dalej about: Maciej Stuhr: na planie "Czerwonego Kapitana" pobiłem rekord w bieganiu

11.02.2016, podpisanie porozumienia miedzy Instytutem Pamięci Narodowej a Narodowym Centrum Kultury, nz. wiceminister kultury dr Magdalena Gawin i prezes IPN dr Łukasz Kamiński. Fot. Joanna Borowska / FORUM

W upamiętnianiu polskiej historii ważne jest przedstawianie doświadczenia walki, jak i cierpienia, oba są komplementarne - mówi historyk i wiceminister kultury Magdalena Gawin, która przedstawiła misję Ośrodka Badań nad Totalitaryzmami. Czytaj dalej about: Co jest ważne w upamiętnianiu polskiej historii? [wywiad]

"21 x Nowy Jork", reż. Piotr Stasik, fot. KFF

Dokument "21 x Nowy Jork" Piotra Stasika znalazł się wśród 15 tytułów z szansą na nominację do Europejskich Nagród Filmowych 2016. Czytaj dalej about: "21 x Nowy Jork" powalczy o Europejską Nagrodę Filmową

Orkiestra Symfoniczna Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, fot. materiały prasowe

Orkiestra Symfoniczna Polskiej Filharmonii Bałtyckiej 29 sierpnia 2016 wystąpi po raz pierwszy na Festiwalu Morza Bałtyckiego w Sztokholmie. Czytaj dalej about: Orkiestra Symfoniczna PFB w Sztokholmie

1940, piloci Dywizjonu 303. Od lewej P/O Ferić, F/Lt Kent, F/O Grzeszczak, P/O Radomski, P/O Zumbach, P/O Łukuciewski, F/O Henneberg, Sgt. Rogowski, Sgt. Szaposznikow, fot. domena publiczna/wikimedia

Maciej Zakościelny i Piotr Adamczyk wystąpią w "Dywizjonie 303", do którego zdjęcia rozpoczęto w Drwalewie niedaleko Warszawy. Film o polskich lotnikach biorących udział w Bitwie o Anglię reżyseruje, na podstawie książki Arkadego Fiedlera, Wiesław Saniewski. Czytaj dalej about: Początek zdjęć do "Dywizjonu 303"

Polska wspólnie z 15 krajami regionu będzie gościem honorowym największych azjatyckich targów książki Beijing International Book Fair w Pekinie, które odbywają się od 23 do 28 sierpnia 2016 roku. Czytaj dalej about: Polskie książki w Chinach

Maria Stangret-Kantor ,"Malując progi", okładka

O swoich inspiracjach, artystycznych podróżach, odkryciach i spotkaniach pisze Maria Stangret-Kantor w swojej książce "Malując progi". To pierwsza publikacja wspomnień wdowy po reformatorze teatru XX w. Tadeuszu Kantorze - poinformowała Cricoteka.Read more »

Trebunie-Tutki fot. dzięki uprzejmości zespołu/Norbert Roztocki

Zespoły zagrają muzykę rodem z tradycji wołoskich pasterzy, utwory inspirowane muzyką żydowską, cygańską, węgierską, rusińską i polską. Koncert odbęzie się w Narodowym Instytucie Audiowizualnym w Warszawie. Czytaj dalej about: Trebunie Tutki i Cracow Clarinet Quartet: prolog do Muzyki na Szczytach