Content anchor

Kościół i klasztor Bernardynów w Leżajsku

Gdzie: 

Mariacki 8
Leżajsk, Polska

Brak przypisanych miejsc.

Zespół Kościoła i Klasztoru O.O. Bernardynów wzniesiony w miejscu, gdzie według tradycji ukazała się w 1590 roku Michałowi Piwowarowi vel Tomaszowi Michałkowi Matka Boska ze św. Józefem. Złożony jest z kościoła i przyległego doń klasztoru i otoczony obwarowaniami.

Pierwotny kościół drewniany wzniesiony został w 1594 roku, zaś murowany - w 1610. Obecny kościół powstał w latach 1618-1628 z fundacji Łukasza Opalińskiego, marszałka nadwornego, późniejszego marszałka wielkiego koronnego, starosty leżajskiego i jego żony Anny z Pileckich. Jest wczesnobarokowy w typie architektury lubelskiej. Dzieła dopełniają wspaniałe barokowe organy, jedne z największych w Europie.

Organy Leżajskie stanowią integralną część XVII-wiecznego wyposażenia Bazyliki Ojców Bernardynów w Leżajsku. Organy leżajskie składają się z trzech osobno funkcjonujących instrumentów, wyposażonych w odrębne stoły gry i klawiatury pedałowe. Tworzą sekcje odpowiadające trzem nawom świątyni, z których środkowa - posiada 40 głosów (3 manuały i pedał), południowa - 21 głosów (2 manuały i pedał) i północna - 13 głosów (manuał i pedał). Organy główne mają w ten sposób 15 m wysokości i 7,5 szerokości - jednak kompozycja architektoniczna prospektu łączy je nierozerwalnie również z dwoma sąsiednimi instrumentami w nawach bocznych, tworząc jeden monumentalny zespół organowy, na którym - jedynym w świecie - może grać 3 organistów równocześnie. Do dziś pracują w oparciu o trakturę mechaniczną. Poszczególne elementy prospektów ujmuje chór muzyczny, który swą rozpiętością odpowiada całej szerokości korpusu nawowego.

Budowę instrumentu rozpoczęto przed 1680 roku, a ukończono w 1683 roku. Rozbudowa poszczególnych elementów prospektu trwała z przerwami do 1723 roku Przy wykonywaniu konstrukcji zaangażowani byli: Stanisław Studziński z Przeworska i Jan Głowiński z Krakowa.

Wirtuozi i muzykolodzy podziwiają w leżajskich organach osobliwe, barokowe brzmienie, znane dziś dzięki rekonstrukcji instrumentu, przeprowadzonej w latach 1965-1968 przez Roberta Polcyna z Poznania. Historycy sztuki interesują się oprawą snycerską poszczególnych struktur.

Przebogata ikonografia posiadała istotną rolę czynnika kształtującego odczucia estetyczne i świadomość religijną wiernych. Była ważnym nośnikiem skonkretyzowanych plastycznie prawd wiary i treści dotyczących historii bernardynów, adresowanych do ludzi wszystkich stanów społecznych. Zlokalizowana w obrębie obiektu o wyjątkowych walorach wizualnych i dźwiękowych, przemawia do pielgrzyma w trakcie jego pobytu wewnątrz świątyni.

Organy w Bazylice Ojców Bernardynów w Leżajsku powstały dzięki fundacji rodziny Potockich. Są one dzisiaj jednym z najznamienitszych i najstarszych obiektów tego typu na świecie, bezcennym zabytkiem sztuki i pomnikiem kultury narodowej. We wnętrzu Bazyliki organizowane są rokrocznie koncerty w ramach Festiwali Muzyki w Łańcucie, od 1992 roku w sezonie letnim również w ramach Międzynarodowych Festiwali Muzyki Organowej i Kameralnej. Przybywają tu gościnnie zespoły muzyczne, orkiestry, chóry i wirtuozi z różnych miejsc kraju i świata.

Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, styczeń 2002, aktualizacja: grudzień 2010.


Zespół Kościoła i Klasztoru O.O. Bernardynów w Leżajsku
pl. Mariacki 8
37-300 Leżajsk
Województwo podkarpackie
Tel: (+48 17) 242 00 06, 242 83 56-7
Fax: (+48 17) 242 83 59
WWW: www.lezajsk.org.pl
Email: lezajsk@bernardyni.pl

Bieżące wydarzenia

Facebook Twitter Reddit Share

Podobał Ci się nasz artykuł? English newsletter here

Zapisz się na newsletter

  • 0 subscribers
  • Zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. nr 101, poz.926)wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Instytut Adama Mickiewicza (IAM) z siedzibą w Warszawie (00-560), przy ul. Mokotowskiej 25. Podanie danych jest dobrowolne. Użytkownikom przysługuje prawo dostępu do swoich danych i ich poprawiania.

  • Email Marketingby GetResponse
Zobacz także:
Zbigniew Dłubak, 1974, fot. Irena Jarosińska / Forum

Sukces Krzysztofa Warlikowskiego w Amsterdamie oraz premiera amerykańskiego filmu "Azyl" to tylko niektóre spośród wydarzeń kulturalnych, o których warto wiedzieć. Czytaj dalej about: Przegląd tygodnia od 20 do 26 marca

Kadr z filmu "Amok" w reżyserii Kasi Adamik, 2017. Na zdjęciu: Mateusz Kościukiewicz, fot. Witold Bączyk/Kino Świat

W filmie Kasi Adamik wszystko miesza się ze wszystkim, ale nic się z niczym nie zgadza. "Amok" to zbiór opowieści pozbawionych puenty, przeszarżowanych scen i nierównych ról. Czytaj dalej about: "Amok"

Kadr z filmu "Hardkor Disko" w reżyserii Krzysztofa Skoniecznego, fot. Gutek Film

Snując historię o policjantach i mordercach, polscy filmowcy coraz częściej kierują swoją uwagę na tych drugich. Próbują ich zrozumieć, opisać, a nawet - usprawiedliwić. Z bardzo różnym artystycznym skutkiem. Czytaj dalej about: Rzeczpospolita mordercza

Kadr z filmu "Amok" w reżyserii Kasi Adamik, 2017. Na zdjęciu: Zofia Wichłacz i Mateusz Kościukiewicz, fot. Witold Bączyk/Kino Świat

Zanim jeszcze "Amok" Kasi Adamik trafił na kinowe ekrany, stał się przedmiotem sporu o granice artystycznej wolności i o to, jak szeroko można rozumieć ochronę dóbr osobistych. To kolejny przypadek, kiedy kino staje się przedmiotem prawnej batalii. Czytaj dalej about: Z afisza na wokandę – sądowe procesy filmowe

Jarosław Iwaszkiewicz z psem Tropkiem, 1963, Stawisko - fot. z archiwum Muzeum w Stawisku / Fotonova / East News

Celem projektu jest zwiększenie roli literatury w procesie porozumienia polsko-ukraińskiego. Dzięki temu migranci z Ukrainy potrafią lepiej zrozumieć Polskę, jej kulturę oraz odnaleźć własne miejsce w kraju. Polacy będą się dowiadywali o ukraińskiej literaturze, co spowoduje większe zainteresowanie życiem ich sąsiadów z Ukrainy. Czytaj dalej about: Integracja poprzez literaturę

SUPERHOT, fot. materiały promocyjne

Nowa technologia wiąże się z koniecznością stosowania nowych rozwiązań. Ich konsekwencje wykraczają poza kwestie techniczne – to, w jaki sposób oglądamy wirtualne światy za pomocą okularów VR, wpływa na ich estetykę i dramaturgię. Czytaj dalej about: Nowy język