Content anchor

Galeria Miejska "Arsenał" w Poznaniu

Gdzie: 

Stary Rynek 3
Poznań, Polska

Brak przypisanych miejsc.

Galeria Miejska "Arsenał" pod obecną nazwą funkcjonuje od 1998 roku. Początki Galerii sięgają 1946 roku, kiedy powstał Salon Sztuk Plastycznych ZPAP przy al. Marcinkowskiego, w 1949 roku przemianowany na Delegaturę Centralnego Biura Wystaw Artystycznych. W 1957 roku CBWA zostało przeniesione do budynku "Odwachu" na Starym Rynku, a w 1962 roku do nowo wybudowanego budynku "Arsenału". Galeria otrzymała wówczas nazwę Biuro Wystaw Artystycznych oraz funkcję oficjalnej galerii miasta, której zadaniem były prezentacje środowiska poznańskiego w formie wystaw indywidualnych i salonów sztuki. Z czasem zakres działalności galerii został poszerzony o wystawy ogólnopolskie i zagraniczne. Miały tu miejsce wystawy cykliczne: Młoda Grafika Polska (od 1965 do 1987 roku), Konkurs Malarski na Obraz im. Spychalskiego (od 1974 do 1990 roku), od 1977 roku Biennale Małych Form Rzeźbiarskich, które po poszerzeniu formuły zostało przekształcone w roku 2000 w Biennale Rzeźby. W 1998 roku powołano Biennale Fotografii Polskiej, a w 2000 Biennale Grafiki Studenckiej.
 

Galeria Miejska "Arsenał" prezentuje i promuje sztukę współczesną polską i obcą, zarówno wystawy indywidualne, jaki i zbiorowe, problemowe, intermedialne, prowadzi imprezy edukacyjne, działalność wydawniczą, dokumentuje działalność artystyczną środowiska.

Ważniejsze wystawy zrealizowane w latach 2000 - 2006:

  • 2 Biennale Fotografii, "Krystalizacje";
  • Radosław Gryta, "Rozmyślania o sobie" (Finlandia);
  • XII Biennale Rzeźby, wystawa międzynarodowa;
  • Izabella Gustowska, "Względne cechy podobieństwa II - Amour Passion";
  • "17up", Młodzi Artyści ze Sztokholmu;
  • II Biennale Grafiki Studenckiej;
  • Sylwester Ambroziak, "Rzeźba, rysunek"
  • "Pomost", Hannower-Charków-Poznań, wystawa multimedialna z udziałem młodych artystów z Niemiec, Ukrainy i Polski;
  • "Kocham Cię z daleka", interdyscyplinarna młodych artystów z Francji, Finlandii Niemiec i Polski;
  • Alfred Lenica (1899-1977) - wystawa retrospektywna;
  • Piotr Kurka, "Kropla wody nie łagodzi mej żarłocznej odwagi";
  • "Niebezpieczne związki" - ogólnopolska wystawa multimedialna;
  • Zbigniew Libera, "Mistrzowie i Pozytywy";
  • Volf Vostell, "Television";
  • "Mit i symbol" - XIII Biennale Rzeźby, (wystawa międzynarodowa);
  • "Sześć śladów pędzla", współczesne malarstwo chińskie;
  • 3 Biennale Fotografii, "Nie-codzienność";
  • "Poznań nowoczesny. Sztuka lat 1956-1964
  • "W cieniu śliwy i na ostrzu miecza". Współczesna Sztuka Japonii;
  • Bronisław Schlabs, "Prace z lat 1952 - 1995";
  • OBA (Ryszard Grzyb & Marcin Osiowski), "Pierwszy dzień wiosny";
  • Jarosław Kozakiewicz, "Landscapes";
  • Katarzyna Górna, "Happy Birthday";
  • "Przyjemności ze Szwecji";
  • "Samoświadomy obraz";
  • "Wizualność miasta";
  • Roman Cieślewicz, "Eros";
  • Jan Berdyszak "Prace 1960 - 2005";

Galeria realizuje także wystawy w innych galeriach w kraju (m.in. Projekt "Wymiana" - Łódź, Toruń, Bielsko-Biała) oraz współpracuje z galeriami Wrocławia, Gdańska, Warszawy i Krakowa. Organizuje również wystawy sztuki polskiej za granicą m.in. w Berlinie, Hanowerze, Nottingham, Helsinkach, Paryżu, Jerozolimie.

Wystawom towarzyszą sesje naukowe, sympozja oraz dyskusje panelowe z udziałem artystów i teoretyków sztuki.

Galeria posiada obszerną dokumentacją wystaw i imprez oraz archiwum informacji o artystach środowiska poznańskiego.

Duży nacisk położony jest na edukację odbiorców sztuki oraz prezentację młodych twórców, czemu służy kilka bloków imprez tj. promocje książek o sztuce, pokazy filmów w ramach cyklu "Polskie kino niezależne", wykłady w cyklu "Nie tylko obraz" oraz wystawy indywidualne w "Galerii Letniej".
 

Agata Michowskaz Martwy Punkt

W latach 90. galeria wydawała kwartalnik artystyczny "Artelier" (1992-1995), natomiast od 1994 do dziś kwartalnik "Gazeta Malarzy i Poetów". Galeria Miejska "Arsenał" działa także jako oficyna wydawnicza publikując książki i albumy wybitnych, żyjących twórców poznańskich. Oprócz rutynowych wydawnictw katalogowych do wystaw indywidualnych i problemowych, "Arsenał" szczególną wagę przywiązuje do dwóch serii wydawniczych: książek i albumów o twórcach środowiska poznańskiego. Dotychczas ukazało się 12 książek poświęconych problemom sztuki współczesnej, m.in. Jerzy Truszkowski Sztuka krytyczna w Polsce. Część 1. Kwiek. Kulik. KwieKulik (1999); Grzegorz Dziamski Lata dziewięćdziesiąte (1999); Leszek Przyjemski Museum of Hysterics 1968 - 2012 (2001); Marek Wasilewski Seks, pieniądze i religia (2001), Izabela Kowalczyk Niebezpieczne związki (2002), Alicja Kępińska Sztuka w kulturze płynności (2003), Jarosław Trybuś, Aleksandra Robakowska Od Zamku do Browaru. Architektura Poznania ostatnich stu lat (2005).

Serię albumową rozpoczęto w 1997 roku albumem o kolekcji dr Lecha Siudy. Do tej pory ukazało się szesnaście publikacji z tej serii, m.in. Andrzej Kurzawski, Anna Cyronek, Stefan Wojnecki, Izabella Gustowska, Alfred Lenica, Bronisław Schlabs.

Informacja nadesłana, sierpień 2006.


Galeria Miejska "Arsenał" w Poznaniu
Stary Rynek 3, Arsenał
61-772 Poznań
Województwo wielkopolskie
Tel: (+48 61) 852 95 01
(+48 61) 852 95 02
Fax: (+48 61) 852 95 01
WWW: www.arsenal.art.pl
Email: arsenal@arsenal.art.pl

Bieżące wydarzenia

Facebook Twitter Reddit Share

Podobał Ci się nasz artykuł? English newsletter here

Zapisz się na newsletter

  • 0 subscribers
  • Zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. nr 101, poz.926)wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Instytut Adama Mickiewicza (IAM) z siedzibą w Warszawie (00-560), przy ul. Mokotowskiej 25. Podanie danych jest dobrowolne. Użytkownikom przysługuje prawo dostępu do swoich danych i ich poprawiania.

  • Email Marketingby GetResponse
Zobacz także:
Budynek Liberty Corner na ul. Mysiej 2, na miejscu rozebranego budynku cenzury - Urzędu Kontroli Publikacji i Widowisk, fot. Wojciech Kryński/FORUM

"Prawo o cenzurze nie jest prawem, tylko środkiem policyjnym. I jest to zły środek policyjny, bo nie osiąga tego, co zamierzono, a osiąga to, czego nie zamierzono" [Karol Marks, 1842]. Wiek później nasze władze, z marksistowskim podglebiem, miały urząd, który równie "nieprawomyślnego" stwierdzenia nie dopuściłby do druku. Czytaj dalej about: Cenzura a kultura

Wojciech Nowicki, "Zofia Rydet. Zapis socjologiczny 1978-1990", okładka

Album "Zofia Rydet. Zapis socjologiczny 1978-1990" to efekt karkołomnej próby syntezy dwunastu lat pracy pierwszej damy polskiej fotografii dokumentalnej w jednym woluminie. Wojciech Nowicki, który podjął się tego zadania z ponad 20 tys. negatywów wybrał dwieście kadrów, ułożył je w określonym porządku i opatrzył wstępem. Czytaj dalej about: Wojciech Nowicki, "Zofia Rydet. Zapis socjologiczny 1978-1990"

Nikogo chyba nie trzeba przekonywać, że obowiązująca w PRL cenzura była zaprzeczeniem przyrodzonej każdemu obywatelowi swobody wypowiedzi. W pierwszej linii walki z tą instytucją byli, oczywiście, ludzie kultury. Literaci, filmowcy, artyści teatru, plastycy podejmowali z nią swoistą grę. Czytaj dalej about: Gra twórców z cenzurą

"Wodiczko. Socjoestetyka" okładka, wyd. Krytyka Polityczna

"Wodiczko. Socjoestetyka" czyli wywiad - rzeka przeprowadzona przez Adama Ostolskiego jest dla Wodiczki okazją do opowiedzenia cudzych historii. Artysta używa tego medium, by "wświetlić" w nie historie emigrantów, ofiar wojen, wykluczonych, kobiet, wreszcie własne losy. Czytaj dalej about: Krzysztof Wodiczko, Adam Ostolski, "Wodiczko. Socjoestetyka"

Gramofon model Junior, Emil Berliner, 1903 (kolekcja Jerzego Gogacza, Warszawa), fot. Muzeum POLIN/mat. promocyjne

Żydowskie stulecie na szelaku i winylu, historia polskiej piosenki oraz pierwsze nowoczesne reinterpretacje tradycji klezmerskiej z Jarosławem Besterem. O tym przeczytacie na Culture.pl z okazji nowej wystawy czasowej w Muzeum POLIN, którą można oglądać do 29 maja. Czytaj dalej about: Polsko-żydowskie związki muzyczne (obok nowej wystawy w POLIN)

Jarosław Bester, fot. dzieki uprzejmości muzyka

Rozmowa z Jarosławem Besterem, założycielem Cracow Klezmer Band (od 2007 roku Bester Quartet) – jednego z zespołów, który zwiastował falę nowej muzyki żydowskiej w Polsce. Czytaj dalej about: Bester: Jak wyglądałaby muzyka klezmerska, gdyby nie było Zagłady? [WYWIAD]

Płyta Syrena Record w kopercie z reklamą Juliusza Feigenbauma, przed 1914 (kolekcja Tomasza Lerskiego), fot. Muzeum POLIN

Wystawa ''Szafa grająca! Żydowskie stulecie na szelaku i winylu. Historie z Polski'' pokazywana w Muzeum Polin opowiada nie tylko historię początków fonografii. Przypomina także, że płyta gramofonowa jest bardzo ważnym źródłem historycznym – nie tylko dla melomanów i badaczy muzyki. Czytaj dalej about: ''Szafa grająca! Żydowskie stulecie na szelaku i winylu. Historie z Polski''