Content anchor

Filharmonia Śląska w Katowicach

Gdzie: 

Sokolska 2
Katowice, Polska

Brak przypisanych miejsc.

Filharmonia Śląska, jako jedna z pierwszych instytucji artystycznych w powojennej Polsce, rozpoczęła koncertem symfonicznym w dniu 26 maja 1945 roku działalność w kraju, a później również poza granicami.

Pierwszymi kierownikami artystycznymi byli: Jan Niwiński, Witold Krzemiński i Stanisław Skrowaczewski. Od 1953 roku dyrektorem artystycznym i pierwszym dyrygentem był Karol Stryja, który od 1982 do 1990 roku zajmował stanowisko dyrektora naczelnego i artystycznego. W latach 1990-1998 funkcję tę pełnił Jerzy Swoboda. Od maja 1998 roku dyrektorem artystycznym jest Mirosław Jacek Błaszczyk. W marcu 2001 roku, w wyniku rozstrzygnięcia konkursu, decyzją Zarządu Województwa Śląskiego dyrektorem naczelnym została Grażyna Szymborska.

Na estradzie występowało wielu światowej sławy artystów, m.in.: Zbigniew Drzewiecki, Stanisław Szpinalski, Henryk Sztompka, Grażyna Bacewicz, Eugenia Umińska, Irena Dubiska, Wanda Wiłkomirska, Eugene Ormandy, Hermann Abendorth, George Szell, Leopold Stokowski, Carlo Zecchi, Gennadij Rożdiestwienskij, Kiryl Kondraszyn, Zubin Mehta, David i Igor Ojstrachowie, Leonid Kogan, Henryk Szeryng, Bronisław Gimpel, Ida Haendel, Gina Baucher, Emil Gilles, Artur Rubinstein, Julius Katchen, Witold Małcużyński, Alexis Weissenberg, Maurizio Pollini, Johan Browning, Roger Woodward, Krystian Zimerman, Daniel Szafran, Victoria de los Angeles, Mścisław Rostropowicz, a w ostatnich latach Piotr Paleczny, Leszek Możdżer, Konstanty Andrzej Kulka, Roman Lasocki, Antoni Wit, Jerzy Maksymiuk, Michael Zilm, Chikara Imamura, Krzysztof Jabłoński, Agnieszka Duczmal, Rafał Blechacz i inni.

W 1973 roku zespół Filharmonii Śląskiej powiększył się o kilkudziesięcioosobowy chór mieszany, a w 1981 rozpoczęła działalność kilkunastoosobowa orkiestra kameralna, która przyjęła nazwę Śląska Orkiestra Kameralna.

W repertuarze Filharmonii Śląskiej - obok światowej literatury symfonicznej, oratoryjnej, chóralnej i kameralnej - ważne miejsce zajmuje muzyka współczesna, zwłaszcza twórczość kompozytorów polskich.

Filharmonia jako pierwsza rozpoczęła akcję muzycznej edukacji dzieci i młodzieży, organizując comiesięczne koncerty symfoniczne i kameralne. Od 1979 roku Filharmonia Śląska jest organizatorem Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga. Od 1982 roku katowicki turniej jest członkiem genewskiej Światowej Federacji Konkursów Muzycznych. Do 2007 roku odbywał się co 4 lata. Kolejna, dziewiąta jego edycja - zaplanowana już w cyklu pięcioletnim - odbędzie się w listopadzie 2012 roku.

Filharmonia Śląska dysponuje profesjonalnym studiem nagrań z aparaturą cyfrową, na której rejestrowane były koncerty oraz dokonywane nagrania płytowe dla agencji płytowych w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Francji, Japonii i Hongkongu.

Od listopada 2011 roku Filharmonia nosi imię Henryka Mikołaja Góreckiego, wybitnego polskiego kompozytora związanego ze Śląskiem, zmarłego 12 listopada 2010.

Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, styczeń 2002, aktualizacja: grudzień 2010


Filharmonia Śląska w Katowicach
ul. Sokolska 2
40-084 Katowice
Województwo śląskie
Tel: centrala: (+48 32) 258 62 61
Kasa biletowa: (+48 32) 351 17 13
Sekretariat Dyrektora: (+48 32) 351 17 19
Tel/Fax: (+48 32) 351 17 14
WWW: www.filharmoniaslaska.art.pl
Email: [email protected]

Bieżące wydarzenia

Facebook Twitter Reddit Share

Podobał Ci się nasz artykuł? English newsletter here

Zapisz się na newsletter

  • 0 subscribers
  • Zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. nr 101, poz.926)wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Instytut Adama Mickiewicza (IAM) z siedzibą w Warszawie (00-560), przy ul. Mokotowskiej 25. Podanie danych jest dobrowolne. Użytkownikom przysługuje prawo dostępu do swoich danych i ich poprawiania.

  • Email Marketingby GetResponse
Zobacz także:
Budynek Liberty Corner na ul. Mysiej 2, na miejscu rozebranego budynku cenzury - Urzędu Kontroli Publikacji i Widowisk, fot. Wojciech Kryński/FORUM

"Prawo o cenzurze nie jest prawem, tylko środkiem policyjnym. I jest to zły środek policyjny, bo nie osiąga tego, co zamierzono, a osiąga to, czego nie zamierzono" [Karol Marks, 1842]. Wiek później nasze władze, z marksistowskim podglebiem, miały urząd, który równie "nieprawomyślnego" stwierdzenia nie dopuściłby do druku. Czytaj dalej about: Cenzura a kultura

Wojciech Nowicki, "Zofia Rydet. Zapis socjologiczny 1978-1990", okładka

Album "Zofia Rydet. Zapis socjologiczny 1978-1990" to efekt karkołomnej próby syntezy dwunastu lat pracy pierwszej damy polskiej fotografii dokumentalnej w jednym woluminie. Wojciech Nowicki, który podjął się tego zadania z ponad 20 tys. negatywów wybrał dwieście kadrów, ułożył je w określonym porządku i opatrzył wstępem. Czytaj dalej about: Wojciech Nowicki, "Zofia Rydet. Zapis socjologiczny 1978-1990"

Nikogo chyba nie trzeba przekonywać, że obowiązująca w PRL cenzura była zaprzeczeniem przyrodzonej każdemu obywatelowi swobody wypowiedzi. W pierwszej linii walki z tą instytucją byli, oczywiście, ludzie kultury. Literaci, filmowcy, artyści teatru, plastycy podejmowali z nią swoistą grę. Czytaj dalej about: Gra twórców z cenzurą

"Wodiczko. Socjoestetyka" okładka, wyd. Krytyka Polityczna

"Wodiczko. Socjoestetyka" czyli wywiad - rzeka przeprowadzona przez Adama Ostolskiego jest dla Wodiczki okazją do opowiedzenia cudzych historii. Artysta używa tego medium, by "wświetlić" w nie historie emigrantów, ofiar wojen, wykluczonych, kobiet, wreszcie własne losy. Czytaj dalej about: Krzysztof Wodiczko, Adam Ostolski, "Wodiczko. Socjoestetyka"

Gramofon model Junior, Emil Berliner, 1903 (kolekcja Jerzego Gogacza, Warszawa), fot. Muzeum POLIN/mat. promocyjne

Żydowskie stulecie na szelaku i winylu, historia polskiej piosenki oraz pierwsze nowoczesne reinterpretacje tradycji klezmerskiej z Jarosławem Besterem. O tym przeczytacie na Culture.pl z okazji nowej wystawy czasowej w Muzeum POLIN, którą można oglądać do 29 maja. Czytaj dalej about: Polsko-żydowskie związki muzyczne (obok nowej wystawy w POLIN)

Jarosław Bester, fot. dzieki uprzejmości muzyka

Rozmowa z Jarosławem Besterem, założycielem Cracow Klezmer Band (od 2007 roku Bester Quartet) – jednego z zespołów, który zwiastował falę nowej muzyki żydowskiej w Polsce. Czytaj dalej about: Bester: Jak wyglądałaby muzyka klezmerska, gdyby nie było Zagłady? [WYWIAD]

Płyta Syrena Record w kopercie z reklamą Juliusza Feigenbauma, przed 1914 (kolekcja Tomasza Lerskiego), fot. Muzeum POLIN

Wystawa ''Szafa grająca! Żydowskie stulecie na szelaku i winylu. Historie z Polski'' pokazywana w Muzeum Polin opowiada nie tylko historię początków fonografii. Przypomina także, że płyta gramofonowa jest bardzo ważnym źródłem historycznym – nie tylko dla melomanów i badaczy muzyki. Czytaj dalej about: ''Szafa grająca! Żydowskie stulecie na szelaku i winylu. Historie z Polski''