Content anchor

Filharmonia Śląska w Katowicach

Gdzie: 

Sokolska 2
Katowice, Polska

Brak przypisanych miejsc.

Filharmonia Śląska, jako jedna z pierwszych instytucji artystycznych w powojennej Polsce, rozpoczęła koncertem symfonicznym w dniu 26 maja 1945 roku działalność w kraju, a później również poza granicami.

Pierwszymi kierownikami artystycznymi byli: Jan Niwiński, Witold Krzemiński i Stanisław Skrowaczewski. Od 1953 roku dyrektorem artystycznym i pierwszym dyrygentem był Karol Stryja, który od 1982 do 1990 roku zajmował stanowisko dyrektora naczelnego i artystycznego. W latach 1990-1998 funkcję tę pełnił Jerzy Swoboda. Od maja 1998 roku dyrektorem artystycznym jest Mirosław Jacek Błaszczyk. W marcu 2001 roku, w wyniku rozstrzygnięcia konkursu, decyzją Zarządu Województwa Śląskiego dyrektorem naczelnym została Grażyna Szymborska.

Na estradzie występowało wielu światowej sławy artystów, m.in.: Zbigniew Drzewiecki, Stanisław Szpinalski, Henryk Sztompka, Grażyna Bacewicz, Eugenia Umińska, Irena Dubiska, Wanda Wiłkomirska, Eugene Ormandy, Hermann Abendorth, George Szell, Leopold Stokowski, Carlo Zecchi, Gennadij Rożdiestwienskij, Kiryl Kondraszyn, Zubin Mehta, David i Igor Ojstrachowie, Leonid Kogan, Henryk Szeryng, Bronisław Gimpel, Ida Haendel, Gina Baucher, Emil Gilles, Artur Rubinstein, Julius Katchen, Witold Małcużyński, Alexis Weissenberg, Maurizio Pollini, Johan Browning, Roger Woodward, Krystian Zimerman, Daniel Szafran, Victoria de los Angeles, Mścisław Rostropowicz, a w ostatnich latach Piotr Paleczny, Leszek Możdżer, Konstanty Andrzej Kulka, Roman Lasocki, Antoni Wit, Jerzy Maksymiuk, Michael Zilm, Chikara Imamura, Krzysztof Jabłoński, Agnieszka Duczmal, Rafał Blechacz i inni.

W 1973 roku zespół Filharmonii Śląskiej powiększył się o kilkudziesięcioosobowy chór mieszany, a w 1981 rozpoczęła działalność kilkunastoosobowa orkiestra kameralna, która przyjęła nazwę Śląska Orkiestra Kameralna.

W repertuarze Filharmonii Śląskiej - obok światowej literatury symfonicznej, oratoryjnej, chóralnej i kameralnej - ważne miejsce zajmuje muzyka współczesna, zwłaszcza twórczość kompozytorów polskich.

Filharmonia jako pierwsza rozpoczęła akcję muzycznej edukacji dzieci i młodzieży, organizując comiesięczne koncerty symfoniczne i kameralne. Od 1979 roku Filharmonia Śląska jest organizatorem Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga. Od 1982 roku katowicki turniej jest członkiem genewskiej Światowej Federacji Konkursów Muzycznych. Do 2007 roku odbywał się co 4 lata. Kolejna, dziewiąta jego edycja - zaplanowana już w cyklu pięcioletnim - odbędzie się w listopadzie 2012 roku.

Filharmonia Śląska dysponuje profesjonalnym studiem nagrań z aparaturą cyfrową, na której rejestrowane były koncerty oraz dokonywane nagrania płytowe dla agencji płytowych w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Francji, Japonii i Hongkongu.

Od listopada 2011 roku Filharmonia nosi imię Henryka Mikołaja Góreckiego, wybitnego polskiego kompozytora związanego ze Śląskiem, zmarłego 12 listopada 2010.

Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, styczeń 2002, aktualizacja: grudzień 2010


Filharmonia Śląska w Katowicach
ul. Sokolska 2
40-084 Katowice
Województwo śląskie
Tel: centrala: (+48 32) 258 62 61
Kasa biletowa: (+48 32) 351 17 13
Sekretariat Dyrektora: (+48 32) 351 17 19
Tel/Fax: (+48 32) 351 17 14
WWW: www.filharmoniaslaska.art.pl
Email: [email protected]

Bieżące wydarzenia

Facebook Twitter Reddit Share

Podobał Ci się nasz artykuł? English newsletter here

Zapisz się na newsletter

  • 0 subscribers
  • Zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. nr 101, poz.926)wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Instytut Adama Mickiewicza (IAM) z siedzibą w Warszawie (00-560), przy ul. Mokotowskiej 25. Podanie danych jest dobrowolne. Użytkownikom przysługuje prawo dostępu do swoich danych i ich poprawiania.

  • Email Marketingby GetResponse
Zobacz także:
Iwan Wyrypajew podczas próby w Teatrze Studio w Warszawie, 2013, fot. Adam Lach/Napo Images/Forum

Kto rzucił wyzwanie teatralnej rutynie, a kto mierzył się z legendą "Dziadów"? W Culture.pl przypominamy sylwetki zagranicznych reżyserów i ich ważnych polskich realizacji. Czytaj dalej about: Od Wyrypajewa do Wilsona - zagraniczni reżyserzy na polskich scenach

Wojciech Młynarski, "Od oddechu do oddechu"

Obszerny wybór wierszy i piosenek Wojciecha Młynarskiego "Od oddechu do oddechu" daje wyobrażenie o skali i mocy jego pióra. Większość tych tekstów znamy z perfekcyjnej interpretacji samego autora, jednak dopiero w skupionym czytaniu ujawniają swoje nieprzeciętne walory literackie. Czytaj dalej about: Wojciech Młynarski, "Od oddechu do oddechu"

Piotr Orzechowski, fot. Adam Golec

Piotr Orzechowski, pianista znany pod pseudonimem Pianohooligan, opowiada o elektrycznym fortepianie Rhodesa, z którym wystąpi na Festiwalu Prawykonań w Katowicach, o ''Dziadach'' Mickiewicza (i Orzechowskiego) i o miejscu, w którym znajduje się jazz w XXI wieku. Czytaj dalej about: Piotr Orzechowski: Muzyka nas interpretuje [WYWIAD]

Grafika promująca wydarzenie "Wystawiajmy się!", fot. IAM

Instytut Adama Mickiewicza ogłasza otwarty nabór dla projektantów do projektu "Wystawiajmy się!". Zgłoszenia można wysyłać do dnia 7 kwietnia 2017. Czytaj dalej about: "Wystawiajmy się!" 2017

"Nibyland", fot. Adam Lach/NAPO Images, dzięki uprzejmości fotografa

"Nibyland" to nieco baśniowa opowieść o życiu mieszkańców Wrześni. Ekspresyjnym czarno-białym fotografiom Adama Lacha towarzyszą poezje 12-letniej Nadii Smolarkiewicz. Czytaj dalej about: Adam Lach, "Nibyland"

Artur Grottger, "Żałobne wieści”"z cyklu "Polonia",  1863, kredka na kartonie, fot. domena publiczna

Pięć płaczących kobiet, ranny powstaniec styczniowy i chłopiec. W szlacheckim dworku rozgrywa się kameralna scena współtworząca – wraz z pozostałymi dziewięcioma kartonami cyklu Polonia (1863) – wizję powstania styczniowego utrwaloną w twórczości Artura Grottgera. Czytaj dalej about: Artur Grottger, "Żałobne wieści" z cyklu "Polonia"

Scena z przedstawienia "Dulcynea" w reżyserii Adama Frankiewicza, fot. Bogumił Gudalewski

- My, lalkarze wciąż staramy się łamać stereotyp, że nasz teatr dedykowany jest dla widzów niedorosłych - mówi Jacek Malinowski, dyrektor Białostockiego Teatru Lalek. W Culture.pl zapraszamy na multimedialny spacer po labiryncie lalek. Każda jest wyjątkowa i każda ma swoją historię. Czytaj dalej about: W labiryncie lalek: multimedialny spacer po Białostockim Teatrze Lalek