Content anchor

Akademia Muzyczna w Bydgoszczy

Gdzie: 

Słowackiego 7
Bydgoszcz, Polska

Brak przypisanych miejsc.

Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy jest uczelnią artystyczną, państwową. Kształci wysoko kwalifikowanych artystów muzyków - instrumentalistów i wokalistów, pedagogów, kompozytorów, teoretyków, nauczycieli wychowania muzycznego, dyrygentów, instruktorów zespołów wokalno-instrumentalnych oraz animatorów życia muzycznego.

Akademia rozpoczęła działalność 1 października 1974 roku jako Filia Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Łodzi. Kierowanie Filią bydgoską zostało powierzone doc. Mirosławowi Pietkiewiczowi - prodziekanowi Wydział Instrumentalnego, od października 1977 roku - prorektorowi do spraw Filii w Bydgoszczy. Struktura bydgoskiej szkoły była w tym okresie dwuwydziałowa. Tworzyły ją: Wydział Instrumentalny i Wydział Wychowania Muzycznego.

Usamodzielnienie Uczelni nastąpiło 27 listopada 1979 roku. Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Bydgoszczy nadano imię Feliksa Nowowiejskiego. Pierwszym rektorem został prof. Roman Suchecki, który funkcję tę pełnił do 1987roku. Kolejnymi rektorami byli: prof. Franciszek Woźniak (1987-1993), prof. dr Antoni Poszowski (1993-1999), prof. Jerzy Kaszuba (1999-2005). Obecnie funkcję tę sprawuje prof. Maria Murawska. Od roku akademickiego 1981/82 Uczelnia ma pełną czterowydziałową strukturę: Wydział Kompozycji, Teorii Muzyki i Reżyserii Dźwięku, Wydział Instrumentalny, Wydział Wokalno-Aktorski oraz Wydział Dyrygentury Chóralnej i Edukacji Muzycznej.

Kolejną ważną datą w historii uczelni był dzień 1 stycznia 1982 roku, kiedy to przemianowano ją na Akademię Muzyczną im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Lata następne zapisały się powołaniem Podyplomowego Studium Chórmistrzowskiego (1984), Podyplomowego Studium Emisji Głosu (1989), Studium Pedagogicznego (1994) oraz Podyplomowego Studium Instrumentalistyki (1999), Podyplomowego Studium Wokalistyki (2004) i Międzywydziałowego Studium Jazzu i Muzyki Rozrywkowej (2008).

Uczelnia współpracuje z wieloma instytucjami muzycznymi (m.in. Mazowieckim Centrum Kultury i Sztuki, Filharmonią Pomorską, Operą "Nova" i Towarzystwem Muzycznym im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy), wszystkimi uczelniami muzycznymi w kraju, a także w Kijowie, Bańskiej Bystrzycy, Strasbourgu, Hamburgu, Rydze, Kragujewcu, Tuluzie.

Obecnie Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy kształci ponad 450 studentów (w tym cudzoziemców) pod kierunkiem blisko 130 pedagogów, którzy pracę dydaktyczną łączą z ożywioną działalnością koncertową, twórczą i naukową.

 

 

Wydział Kompozycji, Teorii Muzyki i Reżyserii Dźwięku


Studia na Wydziale I obejmują dwa kierunki: kompozycję i teorię muzyki (studia stacjonarne I i II stopnia) oraz reżyserię dźwięku (studia stacjonarne I stopnia). Absolwent specjalności kompozycja przygotowany jest do podjęcia samodzielnej działalności artystycznej w dziedzinie szeroko pojętej twórczości muzycznej, teoretyk muzyki do podejmowania pracy naukowo-badawczej, publicystycznej, redakcyjnej, a także związanej z animacją kultury muzycznej, reżyser dźwięku zaś do pracy z dźwiękiem w różnych formach audytywnych i audiowizualnych w studiach fonograficznych, radiowych, telewizyjnych i teatralnych, w filmowych grupach produkcyjnych, przy nagłośnieniu koncertów i imprez plenerowych.

 

Wydział Instrumentalny


Absolwenci Wydziału II otrzymują dyplom ukończenia studiów wyższych pierwszego stopnia (licencjackich) oraz drugiego stopnia (magisterskich). Są przygotowywani do podjęcia działalności koncertowej jako soliści, kameraliści, muzycy orkiestrowi i akompaniatorzy oraz do pracy jako nauczyciele gry na instrumentach w szkołach muzycznych I i II stopnia. Przy wydziale działa także Podyplomowe Studium Instrumentalistyki i Studium Muzyki Dawnej.

 

Wydział Wokalno-Aktorski


Absolwenci przygotowywani są do podjęcia pracy w teatrach muzycznych jako śpiewający soliści i śpiewacy kameraliści oraz do podjęcia pracy pedagogicznej. Studia stacjonarne I stopnia trwają 4 lata, a II stopnia – 2 lata. W ramach Wydziału prowadzone jest Podyplomowe Studium Wokalistyki.

 

Wydział Dyrygentury, Jazzu i i Edukacji Muzycznej


Wydział Dyrygentury, Jazzu i Edukacji Muzycznej (dawniej Wydział Wychowania Muzycznego, Wydział Dyrygentury Chóralnej i Edukacji Muzycznej) kształci na kierunkach: edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej (w specjalnościach: prowadzenie zespołów wokalnych i wokalno-instrumentalnych, edukacja muzyczna w szkolnictwie artystycznym i ogólnokształcącym, prowadzenie zespołów jazzowych i muzyki rozrywkowej oraz kształcenie w zakresie muzyki sakralnej), dyrygentura (specjalność: dyrygentura symfoniczno-operowa), jazz i muzyka estradowa (w specjalnościach: instrumentalistyka i wokalistyka jazzowa). Przy Wydziale działa Podyplomowe Studium Chórmistrzowskie i Podyplomowe Studium Emisji Głosu).

Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, styczeń 2002, aktualizacja: grudzień 2010


Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego
ul. Słowackiego 7
85-008 Bydgoszcz
Tel: centrala: (+48 52) 321 05 82, 321-06-87
sekretariat: (+48 52) 321 11 42, 321 05 82 w. 27
Fax: (+48 52) 321 23 50
WWW: www.amuz.bydgoszcz.pl

Bieżące wydarzenia

Facebook Twitter Reddit Share

Podobał Ci się nasz artykuł? English newsletter here

Zapisz się na newsletter

  • 0 subscribers
  • Zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. nr 101, poz.926)wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Instytut Adama Mickiewicza (IAM) z siedzibą w Warszawie (00-560), przy ul. Mokotowskiej 25. Podanie danych jest dobrowolne. Użytkownikom przysługuje prawo dostępu do swoich danych i ich poprawiania.

  • Email Marketingby GetResponse
Zobacz także:
Budynek Liberty Corner na ul. Mysiej 2, na miejscu rozebranego budynku cenzury - Urzędu Kontroli Publikacji i Widowisk, fot. Wojciech Kryński/FORUM

"Prawo o cenzurze nie jest prawem, tylko środkiem policyjnym. I jest to zły środek policyjny, bo nie osiąga tego, co zamierzono, a osiąga to, czego nie zamierzono" [Karol Marks, 1842]. Wiek później nasze władze, z marksistowskim podglebiem, miały urząd, który równie "nieprawomyślnego" stwierdzenia nie dopuściłby do druku. Czytaj dalej about: Cenzura a kultura

Wojciech Nowicki, "Zofia Rydet. Zapis socjologiczny 1978-1990", okładka

Album "Zofia Rydet. Zapis socjologiczny 1978-1990" to efekt karkołomnej próby syntezy dwunastu lat pracy pierwszej damy polskiej fotografii dokumentalnej w jednym woluminie. Wojciech Nowicki, który podjął się tego zadania z ponad 20 tys. negatywów wybrał dwieście kadrów, ułożył je w określonym porządku i opatrzył wstępem. Czytaj dalej about: Wojciech Nowicki, "Zofia Rydet. Zapis socjologiczny 1978-1990"

Nikogo chyba nie trzeba przekonywać, że obowiązująca w PRL cenzura była zaprzeczeniem przyrodzonej każdemu obywatelowi swobody wypowiedzi. W pierwszej linii walki z tą instytucją byli, oczywiście, ludzie kultury. Literaci, filmowcy, artyści teatru, plastycy podejmowali z nią swoistą grę. Czytaj dalej about: Gra twórców z cenzurą

"Wodiczko. Socjoestetyka" okładka, wyd. Krytyka Polityczna

"Wodiczko. Socjoestetyka" czyli wywiad - rzeka przeprowadzona przez Adama Ostolskiego jest dla Wodiczki okazją do opowiedzenia cudzych historii. Artysta używa tego medium, by "wświetlić" w nie historie emigrantów, ofiar wojen, wykluczonych, kobiet, wreszcie własne losy. Czytaj dalej about: Krzysztof Wodiczko, Adam Ostolski, "Wodiczko. Socjoestetyka"

Gramofon model Junior, Emil Berliner, 1903 (kolekcja Jerzego Gogacza, Warszawa), fot. Muzeum POLIN/mat. promocyjne

Żydowskie stulecie na szelaku i winylu, historia polskiej piosenki oraz pierwsze nowoczesne reinterpretacje tradycji klezmerskiej z Jarosławem Besterem. O tym przeczytacie na Culture.pl z okazji nowej wystawy czasowej w Muzeum POLIN, którą można oglądać do 29 maja. Czytaj dalej about: Polsko-żydowskie związki muzyczne (obok nowej wystawy w POLIN)

Jarosław Bester, fot. dzieki uprzejmości muzyka

Rozmowa z Jarosławem Besterem, założycielem Cracow Klezmer Band (od 2007 roku Bester Quartet) – jednego z zespołów, który zwiastował falę nowej muzyki żydowskiej w Polsce. Czytaj dalej about: Bester: Jak wyglądałaby muzyka klezmerska, gdyby nie było Zagłady? [WYWIAD]

Płyta Syrena Record w kopercie z reklamą Juliusza Feigenbauma, przed 1914 (kolekcja Tomasza Lerskiego), fot. Muzeum POLIN

Wystawa ''Szafa grająca! Żydowskie stulecie na szelaku i winylu. Historie z Polski'' pokazywana w Muzeum Polin opowiada nie tylko historię początków fonografii. Przypomina także, że płyta gramofonowa jest bardzo ważnym źródłem historycznym – nie tylko dla melomanów i badaczy muzyki. Czytaj dalej about: ''Szafa grająca! Żydowskie stulecie na szelaku i winylu. Historie z Polski''