"Akordeon jest jak kameleon"
Tymi słowami znakomity polski kompozytor, obecnie na stałe mieszkający w Wiedniu - Zbigniew Bargielski, wyraził się o instrumencie w rozmowie z akordeonistą Zbigniewem Koźlikiem.
Określenie to doskonale potwierdzają jego akordeonowe utwory, chociażby te zarejestrowane na płycie. W "Traumvogel" barwa akordeonu znakomicie koresponduje z perkusją - raz się z nią stapiając, innym razem gwałtownie kontrastując. W "Czarnym lustrze" akordeon tworzy kolorystyczne, bogate tło dla gitary (warto dodać, że gitarzystką w niniejszym nagraniu jest córka kompozytora). Z kolei w "Trzech polskiech suitach" i "Suicie tańców i pieśni" Bargielski udowodnił, że akordeon potrafi doskonale wyrazić charakter polskiej muzyki ludowej - pełnej humoru, a czasem przepojonej melancholią.
Works by Zbigniew Bargielski performed by Zbigniew Koźlik: "Traumvogel", "Malowane chmury", "Rozmowa z cieniem", "Trzy polskie suity", "Czarne lustro", "Suita tańców i pieśni", "Egad". Zbigniew Koźlik - akordeon, Stanisław Skoczyński - perkusja, Konstancja Furch-Bargielska - gitara, "Classical Accordion Duo". Roton 1997 - RoCD 116, DDD 73'05''.
Polskie Centrum Informacji Muzycznej Związek Kompozytorów Polskich styczeń 2002 | |