Warto jednak pamiętać, że był on również kompozytorem około 80 utworów religijnych, w tym mszy, kantat, litanii, hymnów i psalmów. Płyta wrocławskiego Chóru Polskiego Radia i Telewizji i Warszawskiej Orkiestry Kameralnej kierowanej przez Edmunda Kajdasza dowodzi, że jest to równie cenny i interesujący nurt w twórczości Moniuszki. Wybrane utwory - po jednym z każdego gatunku muzycznego - dobrze ilustrują podstawowe cechy "religijnego" stylu kompozytora. Łacińska MSZA ES-DUR na cztery głosy solowe, chór mieszany, kwintet smyczkowy i organy powstała w 1865 roku, a dedykowana jest studentom Instytutu Muzycznego Apolinarego Kątskiego w Warszawie, gdzie Moniuszko wykładał od 1864 roku. Po raz pierwszy została wykonana w tym samym roku przez zespół szkoły w warszawskim Kościele św. Jana. Skomponowany na taką samą obsadę i w tym samym czasie motet NE MEMINERIS i chóralny psalm VIDE HUMILITATEM MEAM to przykłady religijnej liryki z tak typową dla Moniuszki przepiękną warstwą melodyczną. O zamykającej płytę pierwszej z czterech LITANII OSTROBRAMSKICH z 1843 roku rosyjski kompozytor i krytyk César Cui napisał, iż jest "czarująca" i - obok trzech pozostałych litanii - najznakomitszym z wszystkich dzieł religijnych polskiego artysty.
Stanisław Moniuszko, Utwory religijne: "Msza Es-dur", "Motet 'Ne memineris' ", "Psalm 'Vide humilitatem meam' ", "Litania Ostrobramska nr 1". Halina Słonicka sopran, Maria Sutkowska sopran, Anna Malewicz-Madey mezzosopran, Krystyna Szostek-Radkowa mezzosopran, Pola Lipińska alt, Zdzisław Nikodem tenor, Witold Pilewski bas, Marian Sawa bas, organy, Chór Polskiego Radia i Telewizji we Wrocławiu, Warszawska Orkiestra Kameralna, dyr. Edmund Kajdasz. Olympia 1993 - OCD 395, ADD 62'24''.
Polskie Centrum Informacji Muzycznej Związek Kompozytorów Polskich sierpień 2002 | |