Mieniące się odcieniami barw, wibrujące brzmienie marimby i ksylofonu - dwóch instrumentów perkusyjnych (idiofonicznych) - zainspirowało jednak już wielu współczesnych kompozytorów. Szereg utworów powstało również dla istniejącego od 2002 roku duetu perkusyjnego Hob-Beats, czyli Magdaleny Kordylasińskiej i Miłosza Pękali. Dwie z pięciu kompozycji zarejestrowanych na płycie zostało napisanych specjalnie dla młodych artystów.
Pierwszym z nich jest otwierająca album "Passacaglia" Anny Ignatowicz-Glińskiej, utalentowanej kompozytorki, wychowanki Włodzimierza Kotońskiego w warszawskiej Akademii Muzycznej. Pochodząca z 2003 roku kompozycja na marimbę i ksylofon zadedykowana została muzykom duetu Hob-Beats, w "uznaniu dla ich interpretatorskiego kunsztu i warsztatowej maestrii". Zachwyca pomysłową stylistyką, bliską Bachowi, z charakterystycznymi, "barokowymi" formułami melorytmicznymi, które w zestawieniu z brzmieniem obu idiofonów zyskują niezwykle oryginalny efekt stylizacyjny.
Dla Magdaleny Kordylasińskiej i Miłosza Pękali powstały również tytułowe "Returning Sounds for Magda & Miłosz" na marimbę i wibrafon Miłosza Bembinowa, kolejnego warszawskiego twórcy. Na sześć części kompozycji złożyły się trzy "smugi" dźwiękowe: oprócz "wstępnej", także "jasności" i "ciemności", stanowiące kontrast do pozostałych trzech ogniw - motorycznych, dynamicznych, o większej sile ekspresji.
Dwie kolejne kompozycje, które znalazły się na płycie, wybrane zostały przez muzyków z kanonu literatury perkusyjnej. Tytuł utworu "Twine" norweskiego kompozytora i trębacza Rolfa Wallina zdradza jego ideę - to gra słów twine i twin ("splecione, bliźniacze"), wskazująca na bliskość partii obu muzyków.
"Dwa strumienie dźwięku wydobywają się z tej samej substancji fizycznej, drewna, ale mimo to są trochę inne: dźwięki jasne i twarde wyróżniają się od ciemnych i miękkich. Te dwa strumienie spinają się i splatają, rozdzielają i łączą, przeciwstawiają i obejmują. Żyją obok siebie, lecz ciągle ulegają sobie" - komentuje kompozytor.
Inną stylistyką, brzmieniem i charakterem wyróżnia się natomiast Goldrush duńskiego twórcy - Jacoba ter Veldhuisa. To historia tytułowej "gorączki złota" i poszukiwania drogocennego kruszcu symbolizującego szczęście, opowiedziana rytmem. Obok wibrafonu i marimby - głównych instrumentów - pojawia się również całe spektrum innych brzmień współczesnej perkusji.
Płytę wieńczy niezwykle efektowna, ale i poruszająca ekspresją oraz dalekowschodnimi, mistycznymi barwami, kompozycja Marcina Błażewicza - "Sahaj manush". Tytuł utworu odnosi się do "człowieka spontanicznego", według terminologii indyjskich rebeliantów - Baulów, człowieka kierującego się w życiu impulsami i w ten sposób wykorzystującego każdą chwilę swego istnienia.
Warto podkreślić, że nagrania utworów polskich twórców - Anny Ignatowicz-Glińskiej, Miłosza Bembinowa i Marcina Błażewicza to premiery fonograficzne.
- Returning Sounds: Ignatowicz-Glińska Anna: "Passacaglia". Wallin Rolf: "Twine". Bembinow Miłosz: "Returning Sounds for Magda & Miłosz". Veldhuis Jacob Ter: "Goldrush". Błażewicz Marcin: "Sahaj Manush". Duet perkusyjny Hob-Beats: Magdalena Kordylasińska, Miłosz Pękala. DUX 2008 - DUX 0627, DDD 64'13"
Autor: Anna Iwanicka-Nijakowska, wrzesień 2009.