Kolejna płyta z serii "Perły muzyki polskiej", wydawanej przez firmę BeArTon - po płytach "Liban Jerzy z Legnicy" (CDB016), "The Best of Paderewski" (CDB018), "Kilar" (CDB020) i dwupłytowym albumie "Henryk Mikołaj Górecki" (CDB026-27) - została poświęcona twórczości Witolda Lutosławskiego. Ideą cyklu jest prezentacja utworów wybranych spośród ważnych i najcenniejszych dzieł tysiącletniego dziedzictwa polskiej twórczości muzycznej, przegląd jej różnorodnych form, gatunków i stylów od średniowiecza po czasy współczesne, a także ukazanie panoramy nowych trendów i kreacji wykonawczych na miarę XXI wieku.
Wydawcy płyty z bogatej i różnorodnej spuścizny Lutosławskiego zdecydowali się wybrać trzy kompozycje reprezentujące trzy różne okresy jego twórczości, uznane już dziś - zgodnie z założeniami serii "Pereł" - za najcenniejsze dzieła naszego dziedzictwa narodowego. Najwcześniejsza kompozycja - Wariacje na temat Paganiniego, powstała w wersji na dwa fortepiany jeszcze w okresie II wojny światowej, a napisana została z przeznaczeniem dla znanego w ówczesnej Warszawie duetu, który tworzyło dwóch pianistów-kompozytorów: Lutosławski i Andrzej Panufnik. Jest to jeden z najbardziej znanych i popularnych utworów Lutosławskiego, który w 1978 roku doczekał się również prezentowanej na płycie autorskiej wersji na fortepian i orkiestrę, przeznaczonej dla znanej pianistki - Felicji Blumental. Otwierający album Koncert na orkiestrę, nie mniej znany niż Wariacje, pochodzi z lat 1953-54 i zaliczany jest do czołowych dzieł neoklasycznych nawiązujących do muzyki ludowej, choć Lutosławski zrealizował już w nim kilka swoich nowatorskich pomysłów kompozytorskich, m.in. ideę wielkiej formy dwuczęściowej, czy łańcuchowej. Najpóźniejszy utwór, napisany w 1990 roku cykl pieśni na sopran i orkiestrę do wierszy francuskiego poety Roberta Desnosa, zatytułowany Chantefleurs et Chantefables, to jeden z najlepszych przykładów urzeczywistnienia innej koncepcji kompozytora - aleatoryzmu kontrolowanego oraz specyficznego kształtowania harmoniki. W prawdziwie mistrzowskiej interpretacji śpiewaczki Olgi Pasiecznik dzieło zachwyca różnorodnością odcieni ekspresji i subtelną kolorystyką. W wykonaniu wszystkich trzech kompozycji brała udział niezrównana, słynąca z dbałości o każdy szczegół brzmieniowy i techniczny Orkiestra Sinfonia Varsovia pod batutą swego dawnego mistrza - Jerzego Maksymiuka.
Wydanie niniejszej płyty ma charakter okolicznościowy - zrealizowane zostało z okazji Roku Lutosławskiego. Wyjątkowość produkcji objawia się jednak również w jej technicznym aspekcie: nagrania dokonano w unikatowym wciąż formacie "super audio CD", będącym połączeniem - jak sami producenci podkreślają w komentarzu dołączonym do krążka -
"trzech wersji fonograficznych: super audio [wielokanałowa wersja DSD], super audio stereo [dwukanałowa wersja DSD] i CD - po raz pierwszy w kraju i zagranicą. (...) Prezentowane utwory pod wieloma względami dla stylu Lutosławskiego charakterystyczne, z racji swej wielowarstwowej konstrukcji wydają się być wręcz napisane z myślą o rejestracji w surroundowym standardzie super audio. Ten standard pozwala ową konstrukcję plastycznie wyodrębnić i usłyszeć, łatwiej smakować muzykę Lutosławskiego twórcy, co poszerza znacznie krąg jej potencjalnych odbiorców."
- Perły muzyki polskiej. Witold Lutosławski. Witold Lutosławski: "Koncert na orkiestrę", "Chantefleurs et Chantefables" cykl pieśni na sopran i orkiestrę do wierszy Roberta Desnosa, "Wariacje na temat Paganiniego" na fortepian i orkiestrę symfoniczną. Olga Pasiecznik sopran, Janusz Olejniczak fortepian, Orkiestra Sinfonia Varsovia, dyr. Jerzy Maksymiuk. BeArTon 2004 - CDB029, DDD 59'49".
Autor: Anna Iwanicka-Nijakowska, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, maj 2006.