Płyta prezentuje jedne z najbardziej znaczących utworów współczesnych z dorobku wybitnego polskiego kompozytora: "Krzesanego" porywającego ogromną, świetnie stopniowaną ekspresją, "Orawę" także nawiązującą do folkloru podhalańskiego, "Koncert fortepianowy" przeniknięty nastrojem medytacji, kontemplacji i modlitewności.
Perły Muzyki Polskiej to nazwa nowej serii płyt wydawanej przez firmę BeArTon. Ideą cyklu jest prezentacja utworów wybranych spośród ważnych i najcenniejszych dzieł tysiącletniego dziedzictwa polskiej twórczości, przegląd jej różnorodnych form, gatunków i stylów od średniowiecza po czasy współczesne, a także ukazanie panoramy nowych trendów i kreacji wykonawczych na miarę XXI wieku. Dotychczas w serii tej ukazały się dwie płyty: "Liban Jerzy z Legnicy" (CDB016) oraz "The Best of Paderewski" (CDB018). Kolejna, zatytułowana po prostu "Kilar", prezentuje jedne z najbardziej znaczących utworów współczesnych z dorobku wybitnego polskiego kompozytora - Wojciecha Kilara.
Nawiązujący do muzyki góralskiej Krzesany z 1974 roku był utworem przełomowym, który zamykał okres awangardowy w twórczości artysty i zwiastował nowe tendencje postmodernistyczne. Dzieło porywa ogromną, świetnie stopniowaną ekspresją, a znakomita interpretacja orkiestry Sinfonia Varsovia pod batutą Jerzego Maksymiuka zachwyca świetną techniką i precyzją wykonania, zwłaszcza w zakresie rytmiki. Do folkloru podhalańskiego nawiązuje także skomponowana 12 lat później Orawa. Środki techniczne profesjonalnej muzyki współczesnej posłużyły kompozytorowi do uzyskania brzmienia orkiestry przypominającego kapelę góralską. W najmłodszej z zarejestrowanych na płycie kompozycji, w pochodzącym z 1997 roku Koncercie fortepianowym, przejawia się inna, droga Wojciechowi Kilarowi tradycja - głęboka religijność. Cały utwór przeniknięty jest nastrojem medytacji, kontemplacji i modlitewności, podkreślonym cytatem z kościelnego śpiewu Benedictus w części II - Corale Largo religiosamente. Jedynie finałowa Toccata w wykonaniu Janusza Olejniczaka oraz orkiestry pod dyrekcją Maksymiuka to pole do pełnego dynamiki, niezwykle motorycznego, wirtuozowskiego popisu pianisty i orkiestry.
- Perły Muzyki Polskiej. Kilar. Wojciech Kilar: "Orawa", "Koncert fortepianowy", "Krzesany". Janusz Olejniczak fortepian, Sinfonia Varsovia, dyr. Jerzy Maksymiuk. BeArTon 2002 - CDB 020, DDD 46'52".
Opracowanie: Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, sierpień 2003.