Ołtarz będący jednym z najcenniejszych zabytków malarstwa niderlandzkiego namalowany został w 1432 roku przez Huberta i Jana van Eycków. Althamer skoncentruje się na środkowej części poliptyku, znanej jako "Adoracja mistycznego baranka". Przedstawia ona baranka bożego, którego ze wszystkich stron otaczają tłumy chcące złożyć mu hołd, m.in. 14 aniołów, męczennicy i święci, biblijni prorocy i pogańscy pisarze. Nad wszystkim unosi się gołąbek symbolizujący Ducha Świętego.
W sobotę wieczorem na centralnym gandawskim placu Św. Piotra zagościła współczesna żywa interpretacja dzieła. Wokół położonego na środku placu stołu miejsce zajęli uczestnicy performansu - zwykli mieszkańcy Gandawy. Część z nich wyróżniała się strojami służbowymi i rekwizytami - np. prawnicy, lekarze czy sportowcy-kolarze, a inni przybyli ubrani po "cywilnemu".
Uczestnicy akcji zostali ustawieni w idealnej rekonstrukcji układu z ołtarza. Na końcu na centralne miejsce sceny wprowadzony został baranek, a raczej owieczka. Czworonożna bohaterka performansu spoczęła na centralnym stole, przypominającym kościelny ołtarz. Długo zachowywała stoicki spokój, zanim kilka razy zabeczała, zakłopotana być może obecnością tłumu i błyskiem fotograficznych fleszy. Performans zakończył się po kilkudziesięciu minutach, gdy jego "aktorzy" zaczęli powoli się rozchodzić, opuszczając prowizoryczną scenę.
Althamerowi nie chodzi o imitowanie historycznego obrazu, ale raczej o stworzenie jego współczesnej wersji, która opowiadałaby o życiu dzisiejszych mieszkańców miasta, odbijając relacje wewnątrz wspólnoty. Żywy ołtarz miał być portretem dzisiejszej społeczności Gandawy i Belgii, dlatego do udziału w projekcie zachęcani byli też imigranci (także Polacy) mieszkający i pracujący w Belgii. W ten sposób ołtarz Althamera stał się odzwierciedleniem historycznych migracji w Europie.
Głównym celem pracy jest interakcja nieznających się wcześniej uczestników. To wspólne doświadczenie ma być szansą na choćby chwilowe ukonstytuowanie się wspólnoty. "Sztuka jest to dla mnie sposobem, żeby zbliżyć do siebie nieznanych sobie ludzi, żeby mogli być ze sobą razem. (...) Myślę, że wszyscy tego potrzebujemy" - wyjaśnił Althamer PAP po performansie. W trakcie performansu chór "De 2de Adem" wykonał utwór Philipa Glassa "Quand les hommes vivront l’amour, il y aura de la paix".
Festiwal "Track" odbywa się w publicznej przestrzeni Gandawy od 12 maja do 16 września 2012. Został pomyślany jako okazja do przybliżenia historii tego belgijskiego miasta, a także postawienia pytań o warunki i kondycję życia we współczesnym mieście. Oprócz Althamera na Track zaproszonych zostało jeszcze 40 artystów z wielu krajów - mają stworzyć nowe prace zakotwiczone w miejskiej tkance Gandawy, których tematyka łączyłaby lokalny kontekst z globalnymi problemami. Performans "Agnus dei" Pawła Althamera odbył się 8 września około godz. 19:45 - 20:45 na Placu Św. Piotra (Sint-Pietersplein) w Gandawie.
Ostatnie działania Pawła Althamera w Belgii obejmowały m.in. inwazję złotych ludzi na Brukselę z projektu "Wspólna sprawa" w 2009 roku. Inna praca Althamera pokazywana była w Brukseli w 2011 roku na wystawie "Power of Fantasy" zorganizowanej w ramach polskiej prezydencji w UE.