"Te działania były dla niego misterium, obnażeniem, otworzeniem się, głębokim dialogiem, więc nie mógł tego robić z każdym. Również w sensie publiczności. To były w pewien sposób działania zamknięte, przeznaczone dla osób, do których miał zaufanie. To była forma rozmowy z tymi ludźmi, a nie pokazu" – w rozmowie z redaktorem książki Jakubem Zgierskim mówi Dorota Krawczyk-Janisch, przyjaciółka artysty, jedna z aktorek jego teatru plastycznego i wykonawczyni testamentu.
W książce, oprócz dokumentacji performansów i reprodukcji rysunków Junga, znalazły się eseje specjalistów od sztuki i owadów. W pakiecie jest również płyta z filmem dokumentalnym "Imago Krzysia" w reżyserii Adama i Barbary Janisch.
Maryla Sitkowska w swoim tekście nazywa Krzysztofa Junga zarówno sprzątaczem – ze względu na jego pracę w tym charakterze w legendarnej galerii Repassage w Warszawie, którą później sam kierował, jak i określa go mistrzem ceremonii, wpisując jego twórczość w światową historię performansu. Paweł Leszkowicz przygląda się jego aktom męskim i narcystycznym autoportretom, zwracając uwagę na cechy charakterystyczne dla sztuki gejowskiej.
"Jung był najważniejszym spośród nielicznych twórców zza żelaznej kurtyny, którzy w czasach komunizmu eksplorowali nieheteronormatywne wymiary pożądania, miłości i związków międzyludzkich. (…) ten właśnie element czyni Krzysztofa Junga bliskim przyszłym pokoleniom i pozwala umieścić go obok gwiazd performansu w Europie lat 70. – Giny Pane i Michela Journiaca" – pisze Leszkowicz.
Natalia Kaliś przywołuje przykłady i historie samospaleń oraz sztukę protestu. Katarzyna Urbańska przywołuje Jungówkę – rodzinną działkę artysty, na której spotykali się zaprzyjaźnieni z nim twórcy. Anne Breimaier natomiast przedstawia międzynarodowe konteksty teatru plastycznego. A Robert Pucek, nazywający się "panem od pająków i owadów", napisał tekst o o nitkowaniach i entomologicznych rysunkach Krzysztofa Junga.
"(…) to wszystko, co zostało zapomniane i wyparte, jest dziś bezcenne i zapewni Krzysztofowi Jungowi ważne i prekursorskie miejsce w europejskiej sztuce XX wieku" – dodaje Leszkowicz.
"Krzysztof Jung – przemiana"
Redakcja: Jakub Zgierski
Współpraca redakcyjna: Katarzyna Urbańska
Wydawca: Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Fundacja Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, Warszawa 2016
Źródło: "Krzysztof Jung – przemiana", oprac. Agnieszka Sural, 26.05.2017