Na zdjęciu: Beata Malczewska i Maciej Słota; fot. Scena Moliere
Losy artystki, legendy polskich i amerykańskich scen zostały przypomniane - w setną rocznicę jej śmierci - w sztuce Madame Ewy Lachnit. Tekst i przedstawienie powstały z inspiracji Beaty Malczewskiej, która uosabia postać "Madame Modjeskiej", jak z szacunkiem pisano o niej w recenzjach.
"Jak się gra tak wielką aktorkę? Emocjonalnie, bo tak grała Modrzejewska, ją interesowały wielkie emocje, dlatego skupiała się na rolach szekspirowskich i tragicznych - uważa Beata Malczewska. - A walczyła o to, by zaistnieć na amerykańskiej scenie z wielkim uporem, z niebywałą determinacją. To była kobieta, która nie potrafiła się poddać."
"Zajęłam się Modrzejewską na prośbę Beaty, początkowo nawet z pewnym oporem, ale gdy zaczęłam poznawać jej życie, odczytywać charakter z jej listów, okazało się, że jest to kobieta absolutnie współczesna, że wyprzedziła epokę o sto lat - mówi Ewa Lachnit. - Modrzejewska budowała swą karierę, stosując działania z zakresu marketingu czy public relations jakby wyjęte z naszego czasu."
Wielka tragiczka staczała boje nie tyle o uznanie swego aktorskiego wizerunku, ile nowoczesnego teatru, który próbowała stworzyć. Po podboju scen Warszawy Helena Modrzejewska opuszcza jednak kraj, nie mogąc znieść intryg środowiska i zastarzałych konwencji teatralnych. Wyjeżdża do Kalifornii wraz z grupą Polaków, wśród których jest Henryk Sienkiewicz. Każde z nich musi podjąć decyzję, co robić dalej.
Modrzejewska rozpoczyna walkę o zrealizowanie swoich pasji, co w obcym kraju wymaga od niej niezwykłej siły woli. Chcąc wystąpić na scenie amerykańskiej, może liczyć tylko na siebie. Kreuje swój wizerunek, steruje karierą i konsekwentnie dąży do osiągnięcia wyżyn w sztuce aktorskiej. Wydarzenia, w których Modrzejewska brała udział, ukazane są w relacjach z jej mężem Karolem Chłapowskim, z początkującym pisarzem Henrykiem Sienkiewiczem oraz z najsłynniejszym szekspirowskim aktorem amerykańskim Edwinem Boothem.
Autorka sztuki Ewa Lachnit jest dramatopisarką, reżyserem, wykładowcą Krakowskiej Szkoły Filmowej. Jej dramaty były nagradzane w konkursach Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Teatru TV oraz Centrum Myśli Jana Pawła II. Wystawiane były w teatrach w Gorzowie, Olsztynie, Zabrzu, Krakowie, Teatrze TV i Teatrze PR. Zajmuje się tematyką współczesną. Madame jest jej pierwszym tekstem, dotykającym postaci z historii polskiej kultury.
Beata Malczewska, absolwentka krakowskiej PWST, od 1984 roku związana jest ze sceną Narodowego Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej, gdzie zagrała w kilkudziesięciu spektaklach, ostatnio w Transatlantyku Gombrowicza. Występowała w Piwnicy pod Baranami, śpiewa w kabarecie Loch Camelot, ma w repertuarze recital Tango i Herman.
Grający role męskie (Sienkiewicza, Chłapowskiego, Bootha) Maciej Słota jest również absolwentem krakowskiej PWST. Od 1987 roku występuje na krakowskich scenach. Obecnie współpracuje z Teatrem Bagatela, gdzie można go zobaczyć w przedstawieniach Mayday i Mayday 2 i z Teatrem KTO, w którym gra w widowiskach Sprzedam dom, w którym nie mogę już mieszkać i Atrament dla leworęcznych.
- Scena Moliere w Krakowie Madame Ewy Lachnit; reżyseria: Ewa Lachnit; występują: Beata Malczewska i Maciej Słota; prapremiera: 29 grudnia 2009.
Źródło: informacje prasowe, www.moliere.art.pl