Niniejsza płyta zawierająca rejestracje kompozycji prezentowanych podczas jedenastej edycji "Laboratorium", która odbyła się w listopadzie 2004 roku, jest pierwszą płytą nowej serii zatytułowanej "Laboratorium Muzyki Współczesnej", z kolejnymi dziewięcioma nagraniami utworów kameralnych i wokalno-instrumentalnych twórców znanych, a także reprezentantów młodego pokolenia.
Festiwal "Laboratorium Muzyki Współczesnej" zainicjowany w 1985 roku przez kompozytora Mariana Borkowskiego stawia sobie za cel dokonywanie "laboratoryjnych doświadczeń" na nowej muzyce i przeglądu najwartościowszych dzieł współczesnych, w tym otoczenie szczególną opieką kompozytorów młodej i najmłodszej generacji. Pierwszych pięć edycji festiwalu odbyło się w stylowych wnętrzach pałacowych miejscowości: Starawieś koło Węgrowa, Liw i Siedlce, cztery następne edycje miały miejsce w Białymstoku, a od 2003 roku festiwal organizowany jest w Warszawie. Jak dotąd podczas koncertów "Laboratoriów" zaprezentowano utwory ponad 150 kompozytorów polskich i zagranicznych, z czego 41 zostało nagranych, a niektóre wydane przez Wydawnictwo Muzyczne Acte Préalable na sześciu płytach serii "Panorama Nowej Muzyki Polskiej".
Niniejsza płyta, siódma z kolei, zawiera rejestracje kompozycji prezentowanych podczas jedenastej edycji "Laboratorium", która odbyła się w listopadzie 2004 roku. Jest to zarazem pierwsza płyta nowej serii zatytułowanej "Laboratorium Muzyki Współczesnej". Znalazło się na niej kolejnych dziewięć nagrań utworów kameralnych i wokalno-instrumentalnych twórców znanych, jak wspomniany Marian Borkowski, Wojciech Łukaszewski, Edward Pałłasz, Zbigniew Bargielski, Stanisław Moryto i Andrzej Dziadek, a także reprezentantów młodego pokolenia - Pawła Łukaszewskiego, Emiliana Madeya i Bartosza Kowalskiego-Banasewicza.
- Laboratorium Muzyki Współczesnej 2004. Bartosz Kowalski-Banasewicz: "Kwartet smyczkowy nr 2". Edward Pałłasz: "Dwa wspomnienia z dzieciństwa" na klarnet basowy i marimbę. Wojciech Łukaszewski: "Trzy pieśni do słów Juliana Przybosia" na sopran i fortepian. Stanisław Moryto: "Bez tytułu" na marimbę i klarnet basowy. Emilian Madey: "Toccata" na dwie wiolonczele. Zbigniew Bargielski: "Noc-Dzień" na sopran i fortepian, do tekstu Teresy Tomsia. Paweł Łukaszewski: "Quasi sonata na klarnet i fortepian". Andrzej Dziadek: "Kwartet smyczkowy nr 2". Marian Borkowski: "Pax in Terra II" na głos żeński, perkusję i organy. Małgorzata Armanowska sopran, Andrzej Chorosiński organy, Marcin T. Łukaszewski fortepian, Anna Mikołajczyk-Niewiedział sopran, Paweł Nowicki marimba, Aleksandra Ohar wiolonczela, Artur Pachlewski klarnet, Radosław Soroka klarnet basowy, Mariusz Wysocki wiolonczela, Kwartet Wieniawski, Krakowska Grupa Perkusyjna, dyr. Piotr Borkowski. Acte Préalable 2005 - AP0133, DDD 78'02".
Autor: Anna Iwanicka-Nijakowska, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, maj 2006.