"A wszystko zaczęło się od Warszawskiej Jesieni..." - taki podtytuł można by nadać niniejszej płycie, na której zostały zarejestrowane utwory kameralne Krzysztofa Pendereckiego przeznaczone na klarnet i instrumenty kwartetu smyczkowego (w różnych układach).
Na związek pomiędzy jego kompozycjami a festiwalem wskazują sami wydawcy nagrania. To właśnie na koncercie "Warszawskiej Jesieni" pierwszy raz w Polsce był wykonany sonorystyczny QUARTETTO PER ARCHI NO. 1, a w 1991 roku odbyło się prawykonanie światowe TRIA SMYCZKOWEGO. Kolejne utwory kameralne Pendereckiego powstawały już dla zagranicznych festiwali i muzyków. QUARTETTO PER ARCHI NO.2 po raz pierwszy zabrzmiało podczas Berliner Festwochen w 1968 roku, a KWARTET NA KLARNET I TRIO SMYCZKOWE - na Schleswig-Holstein Musik Festival w roku 1993. Natomiast PRELUDIUM NA KLARNET dedykowane zostało angielskiemu kompozytorowi Paulowi Pattersonowi z okazji jego 40-tych urodzin, DER UNTERBROCHENE GEDANKE zaś - pamięci przyjaciela i wydawcy dzieł Pendereckiego - Arno Volka.
Krzysztof Penderecki: "Quartetto per archi", "Quartetto per archi no. 2", "Preludium na klarnet solo", "Der unterbrochene Gedanke" na kwartet smyczkowy, "Trio smyczkowe", "Kwartet na klarnet i trio smyczkowe". Martin Fröst klarnet, The Tale Quartet: Tale Olsson skrzypce, Patrik Swedrup skrzypce, Ingegerd Kierkegaard altówka, Helena Nilsson wiolonczela. BIS 1994 - BIS-CD-652, DDD 51'56''.
Polskie Centrum Informacji Muzycznej Związek Kompozytorów Polskich grudzień 2002 | |