Płyta z muzyką Pendereckiego wydana została przez firmę EMI w serii MATRIX, która ma przedstawiać szczególne osiągnięcia muzyki ostatnich stu pięćdziesięciu lat.
Wybrane kompozycje Krzysztofa Pendereckiego, pochodzące z okresu od końca lat pięćdziesiątych do początku lat siedemdziesiątych, były w swoim czasie niewątpliwie zjawiskami na miarę światową. Zaskakiwały, nawet szokowały, a na pewno ukazywały nowe horyzonty. ANAKLASIS to jeden z pierwszych utworów, w którym "tradycyjny", muzyczny dźwięk został połączony ze szmerem. Tren - Ofiarom Hiroszimy ogrom tytułowej tragedii wyrażał bruitystycznym brzmieniem. Dwa "traktaty" De Natura Sonoris to prawdziwy kalejdoskop dźwięków możliwych do uzyskania przez orkiestrę. W Capriccio kompozytor poszukuje nowych brzmień skrzypiec, w Canticum Canticorum Salomonis zaś odkrywa nowe efekty sonorystyczne chóru i orkiestry kameralnej. Najmniej radykalny brzmieniowo jest utwór najpóźniejszy - Przebudzenie Jakuba z 1974 roku, ale Krzysztof Penderecki dkrywał już inne rejony muzyki...
MATRIX 5. Krzysztof Penderecki: "Anaklasis", "Tren Ofiarom Hiroszimy", "Fonogrammi", "De natura sonoris nr 1", "Capriccio", "Canticum Canticorum Salomonis", "De natura sonoris nr 2", "Przebudzenie Jakuba". Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, London Symphony Orchestra, dyr. Krzysztof Penderecki. EMI 1994 - 7243 5 65077 2 3, ADD 75'25''.
Polskie Centrum Informacji Muzycznej Związek Kompozytorów Polskich kwiecień 2002 | |
Tytuł (nagłówek do zdjęcia)