Gaude Mater 4. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej


Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej "Gaude Mater" jest nie tylko ważnym wydarzeniem muzycznym. Rokrocznie stanowi również miejsce spotkań przedstawicieli różnych wyznań, religii, których łączy jedna idea - muzyka. W komentarzu dołączonym do niniejszej płyty, zatytułowanej "Muzyka różnych religii", czytamy wypowiedź dyrektora festiwalu - Małgorzaty Zuzanny Nowak:
"Trudno wyobrazić sobie miejsce bardziej stosowne do prezentacji muzyki sakralnej niż Częstochowa, ze znanym na całym świecie Sanktuarium Matki, gdzie muzyka religijna rozbrzmiewa od wieków. To właśnie tu - na Jasnej Górze oraz w licznych częstochowskich kościołach, w pierwszych dniach maja, rozbrzmiewa muzyka różnych religii i wyznań. Wielokulturowość festiwalowych koncertów jest spełnieniem jednego z najważniejszych postulatów programowych tej międzynarodowej imprezy."
Na niniejszej płycie obok utworów sakralnych kompozytorów XIX wieku zarejestrowano chorał gregoriański, muzykę kościoła koptyjskiego z Egiptu, śpiew synagogalny, prawosławny, protestancki, a nawet śpiewających mnichów buddyjskich z Tybetu.

Gaude Mater. 4. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej. Częstochowa 1990-2000. Muzyka różnych religii. Tadeusz Klonowski (opr.): "Gaude Mater Polonia". Stanisław Moniuszko: "Gloria z Mszy Es-dur". Anonim: "Audi filia", "Modlitwa z tantry Guhiasamdży", "Bizantyjski prawosławny śpiew Wielkiej Nocy", "Alma Redemptoris Mater", "Psalm 50". Usama Asham Salih Shinoda: "Amen, amen...." David Aizenstadt: "Usłyszawszy to Syjon rozweselił się - Psalm 97". Domenico Zipoli: "Fidelis servus" (z "Misji Jezuickich"). Piotr Czajkowski: "Dostoino iest". Paweł Czersnokow: "Raduj się ziemio". Andrzej Hakenberger: "Nigra sum". Francis Poulenc: "Salve Regina". Muhamad A. Zahir: "Błagania". John Hoybye: "Jubilate Deo - III motet stereofoniczny. Walter Whitman (opr.): "Jezus jest miłością". Max Reger: "Der Mensch lebt und bestehet nur eine kleine Zeit". Antoni Milwid: "Semper mi Jesu". Izabela Kłosińska sopran, Katarzyna Suska-Zagórska mezzosopran, Jacek Laszczkowski sopran, Robert Gierlach baryton, Joseph Malovany śpiew, Maciej Zagórski fortepian, Lina Mkrtchyan, Akademicki Chór Politechniki Częstochowskiej "Collegium Cantorum", Chór Mieszany Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie, Zespół "Camerata", Orkiestra Filharmonii Częstochowskiej, dyr. Jerzy Kosek, Choeur Gregorienne de Paris, dyr. Jean E. Tuulve, Egyptian Coptic Choir, dyr. Usama Asham Salih Shinoda, Zespół "Musica Segreta", dyr. Leonard Weisman, Petersburski Chór Kameralny, dyr. Nikołaj Korniew, Tybetańscy Mnisi Buddyjscy Klasztoru Gjutto, Chór "Madrygał", dyr. Marin Constantin, Polski Chór Kameralny "Schola Cantorum Gedanensis", dyr. Jan Łukaszewski, Zespół "Muzeum Musicum", dyr. Vytautas Miśkinis, Religius Song Ensemble, dyr. Muhammad Amin Al-Azab, Zespół Studium Muzyczno-Liturgicznego im. Św. Piusa X przy Papieskim Wydziale Teologicznym w Warszawie, dyr. s. Alicja Jończyk, Chór Kameralny "Tritonus", dyr. John Hoybye, Saint Sabina Choir, dyr. Walter Whitman, Grodnieński Chór Kameralny "Doilidstwa", dyr. Natalia Bulcewicz, Tomanerchor - Chór Chłopięco-Męski Kościoła św. Tomasza w Lipsku, Zespół "Musica Fiorita". Acte Préalable 2001 - AP 0099, DDD 60'17".
Polskie Centrum Informacji Muzycznej
Związek Kompozytorów Polskich
wrzesień 2002
 

Oceń:
(2 głosy)