Surową, zapadającą w pamięć scenografię z metalu, pleksi i betonu zaprojektowała współpracująca z Warlikowskim od lat Małgorzata Szczęśniak, która fabryczne przestrzenie praskiej wytwórni wódek Koneser zamieniła w przestrzeń przywołującą na myśl łaźnię, a może tez rzeźnię. Jest też ruchomy salon, a twarze aktorów przybliżają i śledzą kamery. Spektakl spotkał się ze świetnym przyjęciem zarówno wśród polskiej, jak i zagranicznej krytyki i publiczności. "Warlikowski powalił!" - donosił Jacek Wakar na łamach "Dziennika". Zdaniem krytyka teatralnego brawurową "Apollonią" reżyser rozszerzył terytorium swojego teatru.
Jest to teatr pytań bez odpowiedzi. Reżyser otwiera przestrzeń mitu ofiary i umierania od antyku po dzień dzisiejszy. Czy da się usprawiedliwić ofiarę Ifigenii (Magdalena Popławska), która nigdy nie przestała być dzieckiem? A jak zinterpretować krok Alkestis (Magdalena Cielecka) dla Admeta (Jacek Poniedziałek) oddającej życie? A Agamemnon (Maciej Stuhr)? Na wojnie mordował gorliwie, a teraz przedstawia wstrząsający bilans śmierci. Warlikowski opowiada o spirali zabijania, której ludzkość przez tysiąclecia nie potrafiła zatrzymać. Drugą współczesną część przedstawienia otwiera wykład Elizabeth Costello (Anna Radwan-Gancarczyk) z książki Coetzeego. Konkluzję kobieta krzyczy nam w twarz. Holokaust każdego dnia się odnawia, każda zbrodnia uchodzi nam na sucho. Nie będzie kary. Zostanie żal Sławka (Marek Kalita), bo jego matka Apolonia (Magdalena Cielecka) wolała uratować Żydów niż żyć z nim. Teraz z rąk Heraklesa (Andrzej Chyra), showmana upozowanego na Jokera z ostatniego "Batmana", odbiera w jej imieniu medal Sprawiedliwy wśród Narodów Świata. Ale to nie przyniesie mu sprawiedliwości. Światem "(A)pollonii" rządzi wyłącznie logika zagłady.
Joanna Derkaczew zauważa z kolei w "Gazecie Wyborczej", że Warlikowski prezentuje się w "(A)pollonii" bardziej jako filozof niż artysta.
Zarówno bohaterowie dramatów Ajschylosa i Eurypidesa, jak i współczesnej prozy rozpaczliwie szukają formy dla swoich historii. Od teatru lalek, baśni czy przypowieści przechodzą do konwencji wywiadu, talk-show, publicznego wystąpienia, wykładu, czatu, przesłuchania, wideokonferencji, nagranego na wideo wyznania. Wszelkie te próby komunikacji zawodzą. To, co mają do przekazania, nie może zostać usłyszane i zrozumiane. Jak można przyjąć wystąpienie wracającego z wojny zbrodniarza Agamemnona, który niczym Adolf Eichmann (za słynną książką Hannah Arendt o banalności zła) przekonuje: "wy też zabijalibyście ma moim miejscu - macie tylko to szczęście, że nikt nie postawił was przed tym wyborem"?
Polska premiera spektaklu odbyła się 16 maja 2009 roku w Warszawie, a dwa miesiące później, 16 lipca 2009 na Dziedzińcu Papieży w Awinionie podczas międzynarodowego święta teatru. Według recenzentki teatralnej dziennika Le Monde, polska sztuka wywołała we Francji "szok estetyczny i myślowy. "(...) Krzysztof Warlikowski kontynuuje w
"(A)pollonii" swoją refleksję o tragicznej Historii z coraz większym mistrzostwem formalnym" - podkreślała autorka tekstu, Fabienne Darge. Inny tytuł - Le Figaro - uznał
"(A)pollonię" za jedno z najlepszych spektakli festiwalu. Polskie przedstawienie doceniono także w Rosji, z której w 2011 roku "(A)pollonia" wyjechała z nagrodą dla najlepszego zagraniczego przedstawienia prestiżowego festiwalu Złota Maska. Sporo uwagai poświęciły temu wydarzeniu rosyjskie media. Jelena Kowalska pisała w "Afiszu", dwutygodniku ukazującym się we wszystkich dużych miastach Rosji:
Według mnie to w ogóle jeden z najlepszych spektakli ostatniego dziesięciolecia. Po pierwsze to absolutnie nowoczesny język teatralny. Tekst sceniczny jest na tyle zwarty i porywający, że pięć godzin przelatuje na jednym oddechu.
Muzykę skomponował Paweł Mykietyn, songi Renate Jett, a za dramaturgię spektaklu odpowiadał Piotr Gruszczyński.
Obsada: Magdalena Cielecka, Ewa Dałkowska, Renate Jett, Małgorzata Hajewska - Krzysztofik / Danuta Stenka, Anna Radwan-Gancarczyk / Monika Niemczyk / Aleksandra Konieczna, Maja Ostaszewska / Anna Radwan-Gancarczyk, Magdalena Popławska, Andrzej Chyra, Wojciech Kalarus, Marek Kalita, Zygmunt Malanowicz, Adam Nawojczyk / Bartosz Gelner, Jacek Poniedziałek, Maciej Stuhr, Tomasz Tyndyk (aktor TR Warszawa)/ Piotr Polak.
źródła: Nowy Teatr, Polityka, Gazeta Wyborcza, Dziennik Gazeta Prawna, Culture.pl, oprac. AL