Artystka wywarła wpływ na dokonującą się wówczas zmianę języka sztuki. Posługując się fotografią jako medium obiektywnego zapisu rzeczywistości, rejestrowała najbardziej osobiste doświadczenie, jakim jest zbliżenie dwojga partnerów.
Zaproszeni autorzy Kazimiera Szczuka, Marika Kuźmicz i Krzysztof Pijarski w swoich esejach przyglądają się rożnym aspektom przemiany, jaka zachodziła w twórczości Natalii LL na przełomie lat 60. i 70. Analizują znaczenie tego procesu – dla samej artystki, dla sztuki tamtego czasu i dla kultury współczesnej.
Na wystawie "Doing Gender" znalazły się nieprezentowane dotychczas prace artystki, m.in. fotografie z cyklu "Topologia ciała" (1967). Zdjęcia te, stanowiące próbę obiektywnego zapisu obrazu ciała ludzkiego, były przełomowe dla twórczości Natalii LL. Artystka włącza w obszar sztuki analitycznej wątki egzystencjalne, erotyczne, a w szerszej perspektywie również społeczne. Owe zapisy fotograficzne oraz filmowe stanowiły jedne z oryginalniejszych na gruncie polskiego konceptualizmu. Pisze o tym Marika Kuźmicz w tekście "Ktoś inny to ja", pytając także o to, co w realizowanej przez artystkę koncepcji "rejestracji permanentnej" jest spontaniczne, a co zainscenizowane i czy fotografię od mistyfikacji na dobre oddzielić się daje.
Prace z cyklu "Fotografia intymna" pokazano po raz pierwszy w 1971 roku w galerii PERMAFO we Wrocławiu. Tekst Krzysztofa Pijarskiego "Robić to jak należy: poetyka upubliczniania Natalii LL" ukazuje nowatorstwo tamtego przestrzennego układu oraz znaczenie wprowadzenia widza do ciasnej przestrzeni boksu wystawowego.
Zdjęcia z cyklu "Rejestracje intymne" były manifestem nowej kobiecej seksualności — aktywnej, a nie pasywnej, jawnej, a nie ukrytej, radosnej, a nie "obowiązkowej". Natalia LL sama tę kobiecość kreowała, wprowadzając w granice tworzonego przez siebie obrazu swoje własne ciało. Tę rewolucję w sferze kobiecego podmiotu, która odbywa się na początku lat 70., także, choć nie tylko w polu twórczości Natalii LL analizuje w tekście "Rewolucyjny rok 1974" Kazimiera Szczuka. W sferze erotyki kobieta była kojarzona dotąd z uprzedmiotowieniem. Działania Natalii LL można interpretować jako ekshibicjonistyczne akty odwagi, które naruszają schematy obyczajowe w społeczeństwie polskim przełomu lat 60. i 70. Kobieta świadoma swojej seksualności oraz wynikającej stąd siły naruszyła konwencje układów społecznych opartych na jej podporządkowaniu i stawała się podmiotem.
Śmiałość i bezkompromisowość Natalii LL w przedstawianiu seksualności wytyczyły drogę polskim artystkom podejmującym te zagadnienia w latach 90. Wystawie "Doing Gender" towarzyszył pokaz filmu Karola Radziszewskiego "America Is Not Ready for This", będącego rezultatem poszukiwania przez niego śladów obecności Natalii LL w Nowym Jorku, gdzie podczas swojego pobytu w ramach stypendium Fundacji Kościuszkowskiej w 1977 roku miała okazję poznać najważniejsze postaci ówczesnej sceny artystycznej. Radziszewski przeprowadził szereg wywiadów z artystami i krytykami, którzy zapamiętali ją z tamtej podroży. Jego film to nie tylko wspomnienia o Natalii LL, ale też wyłaniający się w trakcie wywiadów obraz sztuki lat 70. Śladem tej współpracy jest w naszej książce rozmowa przeprowadzona przez Karola Radziszewskiego z Natalią LL, będąca fragmentem jego nagrań.
Książka stanowi uzupełnienie w badaniach i interpretacjach twórczości Natalii LL. Luka spowodowana była niepełnym obrazem jej twórczości z lat 60., wynikającym z decyzji artystki, która przez wiele lat nie ujawniała swoich prac z cyklu "Topologia ciała".
Promocja książki w ramach festiwalu Loop: 7 czerwca 2014, Carrer de Pelai, 28, Barcelona
Książka od 5 czerwca będzie dostępna w księgarni Central w MACBA w Barcelonie.