Zbrodnia na sprzedaż. Radek Rychcik reżyseruje polsko-turecki "Aalst" w Powszechnym
Para dzieciobójców w ogniu pytań i w świetle teatralnych reflektorów. Czy publiczność to kupi? - pyta przed warszawską premierą "Aalst" reżyser Radek Rychcik. Laureat Paszportu Polityki tureckie słowa komponuje jak dźwięki, które zderza z electro-rockowym akompaniamentem.
Ta sprawa 15 lat temu wstrząsnęła całą Belgią. W styczniu 1999 roku para młodych ludzi z dwójką małych dzieci melduje się w hotelu na przedmieściach Aalst. Po tygodniu, w zajmowanym przez rodzinę pokoju, policja dokonuje przerażającego odkrycia. Proces rodziców, którzy zamordowali własne dzieci, wstrząsnął opinią publiczną i miesiącami nie schodził z pierwszych stron belgijskich gazet. Wkrótce ta historia trafiła także na teatralne afisze, a wraz z nią pytania o to, czy mamy prawo po raz kolejny zarabiać na fragmentach czyjegoś życia?
Radek Rychcik nie ma wątpliwości. - "Aalst" to historia do sprzedania. Bo wszystko jest na sprzedaż - mówi nam laureat Paszportów Polityki 2014, autor głośnych"Dziadów" i jeden z najważniejszych współczesnych reżyserów, którego spotykamy w Teatrze Powszechnym tuż przed warszawską premierą spektaklu.
Wyreżyserowany w Turcji z okazji 600-lecia nawiązania polsko-tureckich relacji dyplomatycznych kameralny spektakl "Aalst" ma formę przesłuchania. Na tonącej w mroku scenie dwa obite czerwonym pluszem fotele, porozrzucane gazety, na nich resztki ryb. Tuż obok podest dla muzyków. Para oskarżona o zamordowanie własnych dzieci odpowiada na pytania o motywy. Włączyć może się także publiczność.
Sztuka oparta jest na materiałach sądowych z procesu, wnikliwie pokazuje portret psychologiczny dzieciobójców, ale nie próbuje ich usprawiedliwiać. " Do tej pory napisałem o wielu nieprzyjemnych, a nawet przerażających osobach w moich opowiadaniach i sztukach, ale żadne z nich nie przygotowało mnie do miesięcy, jakie spędziłem w towarzystwie Michaela i Cathy Delaney" - to płynące z głośników zdanie otwiera warszawski spektakl.
Zobaczymy w nim trójkę tureckich aktorów młodego pokolenia: Bengü Ergin, Adihan Sentürk, Ertürk Erkek. Jeden z nich sam przetłumaczył belgijską sztukę Pola Heyvaerta i Dimitrija Verhulsta na turecki i przez dwa lata czekał na realizację. - Spodobał mi się ten upór. Musiało mu bardzo zależeć na tym tekście - mówi nam Rychcik, wspominając współpracę z tureckimi artystami. - Oni dobrze pamiętają wstrząsające co jakiś czas Turcją protesty, pokazywali mi nawet maski i fotografie, udział w demonstracjach uważają sa swoje najważniejsze role.
Styl wyświetlania galerii
wyświetl slajdy
Spektakl wyróżnia muzyka wykonywana na żywo, skomponowana specjalnie dla tego projektu przez działających na pograniczu electro i rocka Michała i Piotra Lisów z zespołu The Natural Born Chillers, są takze autorami muzyki do obsypanych nagrodami "Dziadów"z poznańskiego Teatru Nowego. Scenografię zaprojektowała Anna Maria Karczmarska.
Spektakl "Aalst"to efekt polsko-tureckiej współpracy w ramach programu kulturalnego obchodów 600-lecia polsko-tureckich stosunków dyplomatycznych w 2014 roku koordynowanego przez Culture.pl. Jego turecka premiera odbyła się 20 października w Stambule. W Warszawie spektakl zostanie pokazany dwukrotnie – 17 i 18 stycznia 2015.
Po "Szczurach" Mai Kleczewskiej jest to druga premiera prezentowana w Powszechnym w ramach cyklu "Wszystko na sprzedaż?" Oprócz Polski i Turcji, belgijska sztuka „Aalst” w 2007 roku była grana m.in. w Wielkiej Brytanii i Australii (w przekładzie na angielski Duncana Mc Leana).
źródło: materiały własne, Teatr Powszechny
[{"nid":"5683","uuid":"da15b540-7f7e-4039-a960-27f5d6f47365","type":"article","langcode":"pl","field_event_date":"","title":"Jak by\u0107 autorem - w kinie?","field_introduction":"Polskie warto\u015bciowe artystycznie kino i kino autorskie - to niemal synonimy. Niewiele znale\u017a\u0107 mo\u017cna wyj\u0105tk\u00f3w, kt\u00f3re potwierdza\u0142yby t\u0119 regu\u0142\u0119. Wyj\u0105tki te by\u0142y rzadkie w przesz\u0142o\u015bci, dzi\u015b s\u0105 nieco cz\u0119stsze, ale i dobrych film\u00f3w dzi\u015b mniej ni\u017c to kiedy\u015b bywa\u0142o.","field_summary":"Polskie warto\u015bciowe artystycznie kino i kino autorskie - to niemal synonimy. Niewiele znale\u017a\u0107 mo\u017cna wyj\u0105tk\u00f3w, kt\u00f3re potwierdza\u0142yby t\u0119 regu\u0142\u0119. ","topics_data":"a:2:{i:0;a:3:{s:3:\u0022tid\u0022;s:5:\u002259606\u0022;s:4:\u0022name\u0022;s:5:\u0022#film\u0022;s:4:\u0022path\u0022;a:2:{s:5:\u0022alias\u0022;s:11:\u0022\/temat\/film\u0022;s:8:\u0022langcode\u0022;s:2:\u0022pl\u0022;}}i:1;a:3:{s:3:\u0022tid\u0022;s:5:\u002259644\u0022;s:4:\u0022name\u0022;s:8:\u0022#culture\u0022;s:4:\u0022path\u0022;a:2:{s:5:\u0022alias\u0022;s:14:\u0022\/temat\/culture\u0022;s:8:\u0022langcode\u0022;s:2:\u0022pl\u0022;}}}","field_cover_display":"default","image_title":"","image_alt":"","image_360_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/360_auto\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=dDrSUPHB","image_260_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/260_auto_cover\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=X4Lh2eRO","image_560_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/560_auto\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=J0lQPp1U","image_860_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/860_auto\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=sh3wvsAS","image_1160_auto":"\/sites\/default\/files\/styles\/1160_auto\/public\/field\/image\/machulski_1.jpg?itok=9irS4_Jn","field_video_media":"","field_media_video_file":"","field_media_video_embed":"","field_gallery_pictures":"","field_duration":"","cover_height":"266","cover_width":"470","cover_ratio_percent":"56.5957","path":"pl\/node\/5683","path_node":"\/pl\/node\/5683"}]