"Pod Mocnym Aniołem" – reż. Wojtek Smarzowski
Mocne uderzenie na sam początek roku. Smarzowski ekranizuje powieść Pilcha, deliria spotyka się z melancholią, pijackie widy zlewają się w jedno z marzeniem o wielkiej miłości, a na ekranie - plejada polskich gwiazd: Robert Więckiewicz w roli Jurusia, pisarza-alkoholika i Julia Kijowska jako jego ostatnia nadzieja na wielką miłość. W drugim planie – ulubieni aktorzy Smarzowskiego: Kinga Preis, Marian Dziędziel, Arkadiusz Jakubik, Robert Wabich, Marcin Dorociński. Po artystycznie chybionej "Drogówce" Smarzowski wraca do formy.
Premiera "Pod Mocnym Aniołem" już 17 stycznia.
O filmowym delirium wypranym z melancholii przeczytaj w recenzji filmu.
"Jack Strong" – reż. Władysław Pasikowski
Pasikowski, który "Pokłosiem" naraził się polskiej prawicy, tym razem może stać się bohaterem miejscowych patriotów. Wszystko za sprawą "Jacka Stronga", heroicznej opowieści o pułkowniku Kuklińskim, który dla ojczyzny ratowania porzucił PRL-owskie splendory i w 1972 roku został szpiegiem CIA.
Opowiadając jego historię, Pasikowski mówi o różnych wizjach patriotyzmu i cenie, jaką trzeba zapłacić za bohaterstwo. Jego "Jack Strong" to pierwszy w polskim kinie pełnokrwisty szpiegowski thriller. W dodatku - thriller zimnowojenny, choć zrobiony z kilkudziesięcioletnim opóźnieniem.
Premiera "Jacka Stronga" - 7 lutego.
"Kamienie na szaniec" – reż. Robert Gliński
Na powieści Aleksandra Kamińskiego wychowało się kilka pokoleń Polaków, ale od zrealizowanej w 1977 roku "Akcji pod Arsenałem" Jana Łomnickiego, historia Alka, Rudego i Zośki, nastoletnich chłopców walczących w czasie wojny z hitlerowskimi okupantami, nie doczekała się ekranizacji.
Czy filmowa adaptacja będzie czymś więcej aniżeli przeniesioną na ekran szkolną czytanką? Trudno powiedzieć. Przekonamy się o tym już 7 marca.
"Miasto 44" - reż. Jan Komasa
Największa rodzima produkcja, jaka trafi w tym roku na polskie ekrany. Przez osiem lat Jan Komasa przygotowywał projekt filmu o Powstaniu Warszawskim.
Miałem ambicję, aby na przekór wszystkim film wysokobudżetowy na ważny narodowy temat został zrealizowany przez bardzo młodego człowieka” – mówił producent Michał Kwieciński w rozmowie z Olą Salwą. - Chciałem dokonać rewolucji w polskiej kinematografii. Dziś Jasiek Komasa nie jest już taki młody, ma 32 lata, więc rewolucja będzie mniejsza, ale będzie”.
Komasa, który sławę zdobył jako twórca "Sali samobójców", staje przed największym wyzwaniem w swej reżyserskiej karierze.
Wiem, że film o wojnie można zrobić w szarościach, stonowany i spokojny jak "Pianista", ale świadomie wybrałem styl bajkowo-komiksowy, barwny” – mówił w "Polityce".
Miejmy tylko nadzieję, że w jego filmie nowoczesne będzie nie tylko filmowa forma, ale też sposób myślenia o rodzimej historii.
Premiera "Miasta 44" planowana jest na 19 września 2014 roku.
"Czerwony pająk" - reż. Marcin Koszałka
Zdjęcie z planu filmowego "Czerwony Pająk" w reżyserii Marcina Koszałki, fot. Adam Golec / Krakowska Komisja Filmowa
Marcin Koszałka, ceniony operator i dokumentalista, debiutuje jako reżyser kinowej fabuły. Debiutuje spektakularnie, bo "Czerwony Pająk" to historia mordercy z lat 60. XX wieku, znanego jako "wampir z Krakowa". Karol Kot który w 1967 roku został skazany na śmierć przez powieszenie, przed pięćdziesięcioma laty zamordował w Krakowie dwie osoby, a kolejnych dziesięć ciężko ranił. Kilka miesięcy po egzaminach maturalnych został złapany przez milicję.
W roli filmowego mordercy zobaczymy młodego-zdolnego Filipa Pławiaka, a w debiutanckim filmie Koszałki partnerować mu będą Małgorzata Foremniak i Adam Woronowicz. Data premiery filmu nie jest jeszcze znana, ale ma on trafić na ekrany jeszcze w tym roku.
"Hiszpanka" – reż. Łukasz Barczyk
Szkic do filmu "Hiszpanka" Łukasza Barczyka, fot. Studio Filmowe KADR.
Nie tylko Jan Komasa zaprosi widzów do opowieści o powstańczej przeszłości polskiego narodu. O innym narodowym zrywie - Powstaniu Wielkopolskim – opowie w "Hiszpance" Łukasz Barczyk. Jego film nie będzie jednak militarystycznym widowiskiem, ale psychologicznym thrillerem osadzonym w konwencji kina kostiumowego.