Content anchor

Studenci i absolwenci School of Form na London Fashion Week


Culture.pl

Studenci i absolwenci poznańskiej School of Form biorą udział w wystawie głównej w ramach International Fashion Showcase (17–21.02.2017). Festiwal ten towarzyszy jednemu z najważniejszych europejskich wydarzeń świata mody – London Fashion Week.

Na wystawie "Waste Not", zorganizowanej przez Instytut Adama Mickiewicza, Instytut Kultury Polskiej i School of Form, znalazły się kolekcje siedmiu młodych projektantów: Agaty Birek, Agnieszki Tomczak, Anny Kujawskiej, Jagody Frycy, Kasi Kwiatkowskiej, Michała Wiśniewskiego i Nataszy Rogozińskiej. Kuratorzy "Waste Not", Wojciech Dziedzic i Agnieszka Jacobson-Cielecka, spośród prac dyplomowych i semestralnych na wydziale fashion desing w School of Form wybrali te, które najcelniej odpowiadają na hasło tegorocznego International Fashion Showcase – Local/Global.

Katarzyna Kwiatkowska, Natasza Rogozińska – kolekcja "Entanglement"

Katarzyna Kwiatkowska, Natasza Rogozińska, kolekcja "Entanglement", fot. dzięki uprzejmości School of Form
Katarzyna Kwiatkowska, Natasza Rogozińska, kolekcja "Entanglement", fot. dzięki uprzejmości School of Form

Kolekcja dyplomowa ubrań "Entanglement", autorstwa Katarzyny Kwiatkowskiej i Nataszy Rogozińskiej, odnosi się do zjawiska produkcji masowej oraz wpływu przemysłu reklamowego na człowieka – jego ciało, umysł i życie osobiste.

"Otacza nas coraz więcej produktów wyprodukowanych nie wiadomo gdzie, przez kogo ani w jakich warunkach. Dlatego postanowiłyśmy stworzyć naszą kolekcję z odzieży podarowanej nam przez mieszkańców naszych dzielnic; odzieży, która nie była noszona (…). Jest to często odzież słabej jakości, bez wartości emocjonalnej, kupiona w pośpiechu. (…) Nasza kolekcja powstała dzięki połączeniu osobistych historii tych ludzi z próbą zilustrowania tego niepokojącego, towarzyszącego nam bezustannie emocjonalnego stanu, który potęguje system szybkiej produkcji i zawrotne tempo życia" – piszą Katarzyna Kwiatkowska i Natasza Rogozińska.

Agata Birek – kolekcja "Envelope"

Agata Birek, kolekcja "Envelope", fot. dzięki uprzejmości School of Form
Agata Birek, kolekcja "Envelope", fot. dzięki uprzejmości School of Form

Agata Birek to projektantka mody, urodzona w 1988 roku. Absolwentka School of Form  Poznaniu. Projektowała garnitury męskie dla Meyer & Mortimer on Savile Row w Londynie oraz koszule męskie dla koncernu LPP. Obecnie pracuje nad własną marką odzieżową. Jej kolekcja "Envelope" to pięć damskich i męskich płaszczy z wełny odzyskanej ze starych koców, z zachowanymi oryginalnymi wzorami.

"W niektórych przypadkach zostały zmodyfikowane ich kolory. (…) szew jest integralną częścią odzieży i jednocześnie wzorem ozdobnym" – pisze o swojej kolekcji Agata Birek.

Katarzyna Kwiatkowska, Anna Kujawska, Agnieszka Tomczak, Natasza Rogozińska – kolekcja "Handmade Production Project"

Katarzyna Kwiatkowska, Anna Kujawska, Agnieszka Tomczak, Natasza Rogozińska, kolekcja "Handmade Production Project", fot. dzięki uprzejmości School of Form
Katarzyna Kwiatkowska, Anna Kujawska, Agnieszka Tomczak, Natasza Rogozińska, kolekcja "Handmade Production Project", fot. dzięki uprzejmości School of Form

"Handmade production project" to kolekcja powstała pod wpływem analizy dwóch zjawisk ważnych dla dzisiejszego przemysłu modowego – produkcji masowej i tradycyjnego rzemiosła.

"Nasz pomysł polega na ponownym połączeniu kupionej i wyrzuconej odzieży z elementami inspirowanymi tradycyjnym rękodzielnictwem – techniką makramy. Do stworzenia kolekcji wykorzystałyśmy odzież używaną – chciałyśmy na nowo zaprojektować ubrania, odrzucone przez poprzednich właścicieli, nadać im nowy wygląd" – piszą studentki ostatniego roku Anna Kujawska, Katarzyna Kwiatkowska, Natasza Rogozińska i Agnieszka Tomczak.

Jagoda Fryca – kolekcja "Prymitywy"

Jagoda Fryca, kolekcja "Prymitywy", fot. dzięki uprzejmości School of Form
Jagoda Fryca, kolekcja "Prymitywy", fot. dzięki uprzejmości School of Form

Jagoda Fryca ukończyła studia licencjackie na fashion design w School of Form w Poznaniu. Obecnie studiuje na wydziale Contextual Design na Design Academy Eindhoven w Holandii. Jej praca dyplomowa "Prymitywy" to kolekcja siedmiu par butów wykonanych ze znalezionych tkanin, gumy, odpadów, galanterii, gorącego kleju oraz innych materiałów wyprodukowanych masowo. Z gotowych elementów Fryca zaprojektowała półfabrykaty, zapraszając użytkownika do stworzenia butów na własny użytek.

"Projekt kolekcji butów powstał w wyniku fascynacji amatorskim wytwórstwem rzeczy codziennego użytku oraz refleksji nad produkcją masową" – czytamy w materiałach prasowych.

Michał Wiśniewski – kolekcja "Relacje z rzeczami w czasie niedoboru"

Michał Wiśniewski, kolekcja "Relacje z rzeczami w czasie niedoboru", fot. dzięki uprzejmości School of Form
Michał Wiśniewski, kolekcja "Relacje z rzeczami w czasie niedoboru", fot. dzięki uprzejmości School of Form

Dyplomowy projekt "Relacje z rzeczami w czasie niedoboru" to kolekcja ubrań z frotte i ręcznie malowanego jedwabiu. Michał Wiśniewski stworzył ją, odnosząc się do polskiego street artu i tradycyjnego rzemiosła, niedostatku w wielu krajach dzisiejszej Afryki i w czasie komunizmu w Polsce.

"Inspiracją dla upięcia sylwetek były metody tworzenia odzieży stosowane przez afrykańskich rolników. (…) W jednym z projektów materac i siedziska połączono makramą i chińskimi węzełkami, tworząc część ubioru lub akcesorium. (…) wzory [na tkaninach] zostały zaczerpnięte z ręczników frotte i chińskich pudełek na ołówki" – czytamy w materiałach prasowych.

Anna Kujawska – kolekcja "Tradycja i abstrakcja"

Anna Kujawska, kolekcja "Tradycja i abstrakcja", fot. dzięki uprzejmości School of Form
Anna Kujawska, kolekcja "Tradycja i abstrakcja", fot. dzięki uprzejmości School of Form

Do stworzenia abstrakcyjnych form w kolekcji "Tradycja i abstrakcja" Anna Kujawska wykorzystała tradycyjne techniki rzemieślnicze – m.in. makramę, koronkę klockową i plisowanie tkanin.

"W świecie zdominowanym przez masową produkcję (…). Techniki i umiejętności lokalnych rzemieślników nie są przekazywane kolejnym pokoleniom. Aby zachować wiedzę naszych przodków, (…) konieczne jest uwspółcześnienie starych technik" – czytamy w materiałach prasowych.

Żródło: School of Form, oprac. AS, 13.02.2017

Jaki potencjał mają studenci polskich szkół projektowania? Co łączy Zahę Hadid i polski dizajn? Jak... Czytaj dalej about: Dizajn na świecie: na co czekamy w 2017 roku

 
Kategoria: 
Design