Co stało się w polskiej muzyce w 2017 roku? Bardzo wiele, ale w tym podsumowaniu chciałbym się skupić na wycinku tego, co najciekawsze. Omówmy to w trybie ekspresowym, w końcu wszystkiego mogą Państwo osobiście posłuchać.
Tęgie Chłopy, grupa młodych muzyków miejskich mistrzowsko interpretujących muzykę wiejską, nagrali album koncepcyjny o weselu. Co ma do tego Augustyn Bloch, kompozytor i organista zmarł w 2006 roku? Znalazłem jego utwór na płycie ''Kroniki Filmowe. Polish Library Music 1963-78'', czyli na składance przygotowanej przez didżejski kolektyw Soul Service dla wytwórni GAD. Ciągle sięgamy do powojennej historii. Na przykład Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia, pionierskiej instytucji muzyki elektronowej w Polsce, które powstało w 1957 roku, czyli 61 lat temu. Badamy też historię kultury niezależnej XX wieku. Właśnie z tego powodu w moim miksie znalazł się Tibor Szemző, w końcu ''Polak, Węgier, dwa bratanki''. Jego prace mogliśmy zobaczyć na fenomenalnej wystawie ''Notatki z podziemia'' w Muzeum Sztuki w Łodzi, której kuratorami byli Daniel Muzyczuk i David Crowley.
Później: punkowi improwizatorzy, czyli The Kurws. Paweł Siwczak specjalizuje się w grze na instrumentach historycznych, ale w tym roku nagrał płytę z Dannym L. Harle'em, jednym z artystów zgromadzonych wśród wytwórni PC Music. Max Eilbacher jest Amerykaninem, ale wydaje go młody polski label – Mondoj – życzymy powodzenia! Dalej – weterani polskiego hip-hopowego jutuba, czyli Hewra. Zmiksowana z Bogusławem Schaefferem, czyli jednym z najciekawszych kompozytorów tworzących w Studiu Eksperymentalnym Polskiego Radia. W to wcina się Hubert Zemler, utalentowany perkustista ze swoim nowym projektem Melatony. Orkiestra Czasów Zarazy interpretuje polskie wątki w twórczości Georga Philippa Telemanna. Stefan Węgłowski, DJ Lenar i Andrzej Bieńkowski, kurator płyty ''Kolberg po żydowsku'', przypominają o żydowskich korzeniach polskiej muzyki i kultury.
Po poważnych tematach przychodzi czas na Tomasza Sroczyńskiego, młodego muzyka, który nagle nagrał swoją Pierwszą Symfonię. Jest to utwór bardzo patetyczny (polska ''Dunkierka'' Hansa Zimmera?), ale jednocześnie wyjątkowo dowcipny. Zmiksujemy to z muzyką post-klubową, czyli kolektywem Intruder Alert. Zajrzymy też do wytwórni 1000 hz, która wydaje muzykę afrykańską. A na koniec Teoniki Rożynek, utwór ''The Most satisfying Music'', czyli jedna z najlepszych rzeczy, którą usłyszałem na Warszawskiej Jesieni.
Lista utworów:
- Tęgie Chłopy – Śpiwa Stanisława (Wodzirej, 2017)
- Augustyn Bloch – Kosmos (GAD Records, 2017)
- Tęgie Chłopy – Sędkowian (Wodzirej, 2017)
- Tibor Szemző – A Fekete Lyukban (Budapest Film, 1990)
- Kwintet Rudzińskiego – Rahat Lukum (GAD Records, 2017)
- The Kurws – Tańce na wulkanie (Gustaff Records, 2017)
- Danny L Harle & Paweł Siwczak – Other Passacaglia (PC Music, 2017)
- Max Eilbacher – Unnamed (For Guitar and Tape) (Mondoj, 201)
- YUNG'O MUZYKANT (HEWRA) – ZAMOKUO (YouTube, 2017)
- Bogusław Schaeffer – Kantata IV (Bôłt, 2017)
- I m m u n e – Shine (Intruder Alert, 2017)
- Bogusław Schaeffer – Synthistory (Bôłt, 2017)
- Melatony (Hubert Zemler) – Pomorze (Pawlacz Perski, 2017)
- Orkiestra Czasów Zarazy – Marcia Funebre (Anonym XVIII) Dance Polonoise TWV (Telemann's Poland) (Ayros, 2017)
- Stefan Węgłowski – Modeh Ani (Kairos, 2017)
- Jan Rogoliński (ur. 1907) skrzypce, Józef Lament bębenek – Polka żydowska, oberek Mendla, opowiadają muzykanci (Muzyka Odnaleziona, 2017)
- DJ Lenar – Nit-Hein (Bôłt, 2017)
- Tomasz Sroczyński – Symphony No. 1 ''Resurrection'' (Allegro) (Sygnał Records, 2017)
- Astma – Hyacinth Trash (Intruder Alert, 2017)
- Kukaya – Malayirano (We're coming) (1000 hz, 2017)
- Teoniki Rożynek – The Most Satisfying Music (2017)