Jednym z powodów powrotu rodzimej porcelany, ceramiki i szkła na polskie stoły jest moda na kupowanie dobrze zaprojektowanych przedmiotów pochodzących od krajowych projektantów i producentów. Coraz więcej Polaków otacza się i urządza swoje domy polskimi produktami, a na rynku jest coraz więcej sklepów oferujących tylko polski design – ocenia ekspertka.
Porcelana, ceramika i szkło to jedna z bardzo mocnych gałęzi polskiego eksportu. Podobnie jak producenci mebli, polskie huty i fabryki ceramiki oraz porcelany eksportują większość swojej produkcji. Ale coraz częściej trafia ona także na rodzime stoły.
Obserwujemy powrót mody na polską zastawę stołową. Bierze się to przede wszystkim z faktu, że wrócił trend na patriotyzm konsumencki, więc Polacy chętnie otaczają się rodzimymi produktami.
Jak dodała Łosiak, do aranżacji stołu chętniej sięgamy także do stylu vintage, do projektów z lat 50., 60. czy 70. ub. wieku:
Okazuje się, że ta porcelana, która jeszcze niedawno stała u nas w meblościankach, w tej chwili wraca na stoły i przy niej się ucztuje.
Także przeżywające przed laty swoją świetność polskie fabryki porcelany, ceramiki i szkła wznowiły produkcję zatrudniając do współpracy uznanych projektantów i nakładając na istniejące już zastawy nowe wzory. Według niej przykładem może być m.in. Manufaktura w Bolesławcu, której produkty zaczynają być powszechnie rozpoznawalne dzięki współpracy z takim projektantami jak m.in. Oskar Zięta czy Dorota Koziara.
Oni wnieśli ten świeży powiew do tej ceramiki, która ma swoje ogromne tradycje historyczne i unikatową formę wytwarzania poprzez stempelkowanie.
Także inne polskie fabryki intensywnie współpracują z designerami: Huta Julia z Piechowic z Sebastianem Pietkiewiczem, Porcelana Kristoff z Wałbrzycha z Marią Jeglińską czy Magdą Pilaczyńską. Dzięki takiej współpracy – w ocenie Łosiak – nowe produkty są bardziej atrakcyjne i dopasowane do tego, co podoba się współczesnym odbiorcom.
Te trzy dolnośląskie fabryki szkła, porcelany i ceramiki połączyły swoje siły i stworzyły pionierski na rynku projekt "Polski stół", oferując zestawy śniadaniowe łączące różnorodność i specyfikę każdego materiału z unikalnym wzornictwem. "Polski Stół" to pomysł na połączenie tradycji z nowoczesnym stylem życia i kolejny krok w kierunku powrotu tradycyjnego, dolnośląskiego rzemiosła na współczesny stół.
Obok innych uznanych już producentów, którzy mocno się rozwijają, takich jak m.in. Polskie Fabryki Porcelany "Ćmielów" i "Chodzież", które poprzez Ćmielów Design Studio współpracują z jednym z najsłynniejszych polskich projektantów Markiem Cecułą, powstają kolejne średniej wielkości manufaktury tj. Vola, Ende czy Avant.
Coraz częściej graficy czy ilustratorzy zakładają swoje autorskie designerskie studia i tworzą unikatowe kolekcje porcelany nakładając wzory czerpiące inspiracje z natury, stylu vintage, sztuki ludowej, komiksów albo projektując naczynia, które budują więzi z użytkownikiem. Są też tacy, którzy eksperymentują z techniką druku 3D.