Makieta Centrum sztuki w Estonii, projekt: pracownia WXCA, fot. materiały prasowe
Konkurs zorganizowało estońskie Muzeum Nowej Sztuki, Estońskie Stowarzyszenie Architektów oraz władze miasta Pärnu. Wyniki ogłoszono 11 grudnia 2013 roku.
Celem było wyłonienie projektu Bałtyckiego Parku Sztuki, artystycznego ośrodka, który ma powstać na lewym brzegu rzeki Pärnu i służyć prezentacji sztuki wszystkich krajów nadbałtyckich. Organizatorzy konkursu widzą w tym miejscu zespół różnej wielkości pawilonów, w tym położonych na lądzie obiektów całorocznych oraz kilku sezonowych, dryfujących na rzece.
Wizualizacja Centrum sztuki w Estonii, projekt: pracownia WXCA, fot. materiały prasowe
Część „lądowa” ma być ogólnodostępną przestrzenią publiczną, zaś pływające domy mają być wykorzystywane przez poszczególne kraje regionu nadbałtyckiego jako „pawilony narodowe”. Ośrodek ma służyć prezentacji różnych form działalności artystycznej (od sztuki ludowej po współczesne malarstwo, instalacje czy performens) twórców z Estonii, Łotwy, Litwy, Rosji, Polski, Niemiec, Danii, Szwecji i Finlandii.
Na ogłoszony 1 lipca konkurs nadesłano 78 prac z 21 krajów; oceniało je dziewięcioosobowe międzynarodowe jury. Jego członkowie uznali, że najlepsza i najciekawsza jest propozycja nadesłana z Warszawy przez pracownię WXCA (zespół w składzie: Zbigniew Wroński, Szczepan Wroński, Marta Sękulska-Wrońska, Małgorzata Dembowska, Krzysztof Moskała, Michał Czerwiński, autor wizualizacji: Sebastian Kochel).
Architekci zaprojektowali zespół brył, zgromadzonych wokół placu, częściowo przechodzącego w pomost na rzece. Od strony lądu ów plac zamknięty został głównym budynkiem Bałtyckiego Parku Sztuki, z pozostałych trzech stron otaczają go pływające pawilony narodowe. Wszystkie budynki mają podobne kształty prostopadłościanów, przekrytych łamanymi dachami. Główny budynek na lądzie wyposażono w podcienia, będące zadaszoną kontynuacją przestrzeni publicznego placu. Dzięki dużym przeszkleniom gmach ten niczym latarnia morska będzie też po zmroku wskazywał drogę do galerii.
Wizualizacja Centrum sztuki w Estonii, projekt: pracownia WXCA, fot. materiały prasowe
Jury konkursowe doceniło świadome i udane wpisanie kompleksu w urbanistyczną strukturę miasta i nawiązanie do obrysu stojącego tu niegdyś, zniszczonego w czasie II wojny światowej kościoła św. Mikołaja. Jurorzy uznali, że zespół budynków w atrakcyjny sposób przełamuje monotonię nabrzeża dzięki przesunięciu całego układu budynków wraz z placem na powierzchnię rzeki. Zwrócono uwagę również na same budynki, w których zauważyć można echo zarówno form średniowiecznych, jak i inspiracje historyczną zabudową magazynowo-portową. Jurorzy uznali, że to interesujący pomysł na nawiązanie do przeszłości tego hanzeatyckiego miasta.
Druga nagroda w konkursie została przyznana zespołowi, reprezentującemu londyńską pracownię Stanton Williams. Zaproponowali oni zespół pawilonów, ustawionych wzdłuż brzegu rzeki niczym zacumowane łodzie. Porośnięte trawą, surowe formy poszczególnych części kompleksu były inspirowane obronnymi formami średniowiecznego zamku, stojącego w Pärnu. Trzecią nagrodę przyznano projektowi dwóch hiszpańskich pracowni, Acha Zaballa Arquitectos Scp i Bilbao Architecture Team Spl. za wizjonerską propozycję budowy nad rzeką futurystycznych, obłych tuneli, kryjących wymagane regulaminem funkcje.
Źródło informacji: www.arhliit.ee
Autorka: Anna Cymer