Twórczość Piotra Mossa - polskiego kompozytora, mieszkającego od wielu lat we Francji, jest niezwykle obfita i różnorodna. W momencie publikacji płyty w 2011 roku obejmowała około trzystu utworów wszelkich możliwych gatunków, w tym także muzykę filmową i teatralną. Wspólne dla większości z nich pozostają takie cechy, jak różnorodność zastosowanych technik kompozytorskich, nowoczesny język brzmieniowy, sięganie do tradycji (często także w postaci bezpośrednich cytatów z dzieł obcych i własnych). Muzykę Piotra Mossa wyróżnia przy tym niezwykła emocjonalność, bliska estetyce neoromantyzmu.
Trzy prezentowane na płycie kompozycje pochodzą z krótkiego okresu siedmiu lat (2000-2007). Każda z nich reprezentuje jednak osobny nurt twórczości artysty (religijną muzykę chóralną, koncert solowy i symfonikę programową), a także - mimo wielu wspólnych cech - inny "odcień" indywidualnego stylu kompozytora.
Najwcześniejszy koncert na dwie harfy i orkiestrę zatytułowany "Voyage" z 2000 roku to poetycka podróż "do krainy fantastyki dźwiękowej" - tak opisuje ją sam Moss w książeczce dołączonej do płyty. Przebieg utworu kształtują przede wszystkim kontrasty, przeciwstawienia oraz zmienność emocji i brzmień - odcinki ekspresyjne zestawiane są z wyciszonymi, tragizm z liryzmem, patos z groteską, epizody wirtuozowskie z posępnym adagio, ciemne barwy wiolonczel z rozświetlonymi instrumentów dętych drewnianych. Kompozytor zastosował również kilka typowych dla swojej muzyki zabiegów: aluzje do walca, nokturnu, marsza żałobnego.
"Znaleźć tu można także ulubione przeze mnie epizody 'ptasie' -zaznacza w komentarzu - (w roli 'dyżurnego ptaszka', w finałowej części utworu występuje flet piccolo)."
Rok po "Voyage" powstała sakralna kompozycja "Meditation und Psalm" na chór i orkiestrę do fragmentu tekstu Agnus Dei. Utwór porusza niezwykłą ekspresją i dramatyzmem - dominują w nim ciemne, momentami niepokojące brzmienia, zakończone gwałtowną kulminacją.
Płytę zamyka pochodzący z 2007 roku cykl utworów inspirowanych romantycznymi obrazami Caspara Davida Friedricha: "Mgła", "Drzewo z krukami", "Wędrowiec ponad morzem chmur", "Kobieta o zachodzie słońca" i "Opactwo w lesie". Pięć części, które mogą być także wykonywane oddzielnie, tworzy razem rodzaj symfonii programowej. Muzyka nie ilustruje w nich jednak dokładnie malarskich scen, lecz jest nimi jedynie inspirowana, odnosząc się przede wszystkim do emocjonalnego ich wyrazu. Warto dodać, że nagranie utworu prezentowane na płycie dokonane zostało podczas polskiego prawykonania, które miało miejsce w 2009 roku w Katowicach na 3. Festiwalu Prawykonań w interpretacji znakomitej Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod batutą Michała Klauzy.
- "Piotr Moss: Meditation und Psalm / Voyage / Cinq tableaux de Caspar David Friedrich". Piotr Moss: "Meditation und Psalm" na chór i orkiestrę, "Voyage" koncert na dwie harfy i orkiestrę, "Cinq tableau de Caspar David Friedrich" na orkiestrę. Grażyna Strzeszewska (harfa), Anna Sikorzak-Olek (harfa), Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Chór Polskiego Radia w Krakowie, dyryguje Michał Klauza. DUX 2011 -DUX 0820, 70'58''
Autor: Anna Iwanicka-Nijakowska, styczeń 2012.