Okładka pierwszego numeru miesięcznika ''Ruch Muzyczny'', fot. materiały promocyjne
Nowi autorzy, tematy, inny cykl wydawniczy - wychodzące od 1945 roku czasopismo muzyczne przechodzi ewolucję pod kierownictwem nowego redaktora naczelnego Tomasza Cyza.
Wcześniej ''Ruch Muzyczny'' był dwutygodnikiem, teraz przechodzi w tryb miesięczny. Objętość każdego numeru będzie wynosiła około stu stron, ale pismo zostanie czarno-białe – było wydawane w takich kolorach od 1945 roku.
Stanowisko redaktora naczelnego piastowali kolejno: Stefan Kisielewski (1945-48), Zygmunt Mycielski (1960-68), Ludwik Erhardt (1970-2008) oraz Olgierd Pisarenko. Teraz pismem pokieruje Tomasz Cyz - członek redakcji ''Zeszytów Literackich", wcześniej redaktor naczelny internetowego ''Dwutygodnika''. Cyz jest autorem książki ''Arioso'', zbioru szkiców o związkach muzyki, teatru i literatury i e-booka ''Pasja 20,21. Powroty Chrystusa'' o wątkach pasyjnych w kulturze. Zajmuje się publicystyką muzyczną i literacką.
Pierwszy numer miesięcznego ''Ruchu Muzycznego'' otwiera wiersz ''Blues'' autorstwa Julii Hartwig, w magazynie znajdziemy też inne materiały napisane przez artystów, którzy nie zajmują się na co dzień muzyką. Swoje felietony zaprezentują: Wojciech Kuczok (poeta i pisarz, laureat nagrody Nike) i Justyna Bargielska (poetka i pisarka, laureatka nagrody poetyckiej Gdynia). Na łamach nowego ''Ruchu Muzycznego'' znajdziemy też felietony Michała Bristrigera, muzykologa i legendy polskiej krytyki muzycznej i Adama Suprynowicza, krytyka muzycznego, znanego przede wszystkim z fal radiowej Dwójki.
Nowy ''Ruch Muzyczny'' ma trzyczęściową muzyczną strukturę – pisze w artykule wstępnym Tomasz Cyz, nowy redaktor naczelny ''Ruchu'' – najpierw więc Punkt i Kontra – tematy wiodące – w których przyglądamy się wybranym zagadnieniom (na początek edukacja i ekonomia, potem m.in. reżyseria operowa, fonografia czy polskie filharmonie) oraz rozmowa – bo ważny jest człowiek. Następnie Przetworzenia – czyli recenzje z festiwali, koncertów, operowych premier, książek i płyt. Wreszcie Wariacje, poprzez które szukać będziemy obecności muzyki w teatrze, filmie, historii.
Tematem wiodącym pierwszego numeru nowego ''Ruchu'' jest edukacja muzyczna: zobaczymy cykl fotografii sal koncertowych w polskich szkołach muzycznych autorstwa Juliusza Sokołowskiego i wywiad z Jadwigą Mackiewicz, przez wielu nazywanych Ciocią Jadzią, która od lat 50. prowadzi koncerty dla dzieci w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Remigiuszowi Grzeli opowiada o wojnie, życiu w Warszawie i nauczaniu muzyki.
Ruch Muzyczny w druku, fot. materiały promocyjne
''Prasa muzyczna ma w Polsce swoją dawną już tradycję'' – możemy przeczytać w pierwszym wstępniaku powojennego ''Ruchu'', który cytuje w nowym ''Ruchu'' Cyz. I dalej: ''Nazwę pisma zapożyczamy od «Ruchu Muzycznego», wydawanego przez Józefa Sikorskiego w latach pięćdziesiątych XIX wieku – pisma, które szerzyło kulturę muzyczną w ciężkim okresie «nocy narodowej» – niewoli''. Odwołanie do tegoż ''Ruchu'' sprzed ponad wieku znalazło się też w tekście ''Od redakcji'' w kolejnym numerze z 1 maja 1957 roku, wydanym po kilkuletniej przerwie (pierwszy etap pisma to bowiem lata 1945-1948).
Źródła: Materiały promocyjne, październik 2013, opr. fl