Paszporty "Polityki" to przyznawana corocznie nagroda, wyróżniająca twórców poszukujących, odważnych, przekraczających granice w sztuce, trafiających nie tylko do krajowego, ale także zagranicznego odbiorcy. Nominacje przyznawane są w siedmiu dziedzinach: film, teatr, sztuki wizualne, muzyka poważna, muzyka popularna, literatura oraz po raz pierwszy w tym roku – kultura cyfrowa.
"Tegoroczni nominowani (średnia wieku: 33 lata) podążają własnymi ścieżkami, są łatwo rozpoznawalni na tle tłumu, dalecy od tworzenia na zamówienie, ale też stronią od otwartego buntu. Uciekają od rzeczywistości, nie chowając się zarazem przed problemami. Nawet ci z nowej, wprowadzonej przez nas w tym roku – więc w tym sensie rewolucyjnej – kategorii Kultura cyfrowa potrafią wpisać je w tworzone przez siebie gry. Trzeba przypomnieć, że już sama nominacja – jako mocne wskazanie grupy ekspertów śledzących daną dziedzinę od strony dziennikarskiej lub akademickiej – jest z naszego punktu widzenia ważnym wyróżnieniem" – czytamy na stronie "Polityki".
Uroczyste ogłoszenie laureatów nastąpi podczas gali w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie w dniu 10 stycznia 2017 roku.
Zobacz, kogo i za co nominowali eksperci w kategorii Kultura cyfrowa w 2016 roku:
11 bit studios
Warszawska firma tworząca i wydająca gry wideo od 2009 roku. Weszła na rynek przebojem, strategiczną grą "Anomaly: Warzone Earth", ale jeszcze większy światowy rozgłos przyniósł im tytuł wprowadzony w roku 2014 – "This War of Mine". Rozgrywka również zawiera elementy strategiczne i polega na zapewnieniu przetrwania grupie cywilów, mieszkańców oblężonego podczas wojny miasta.
Nominowani zostali jako studio, którego trzon tworzą Grzegorz Miechowski, Michał Drozdowski, Przemysław Marszał i Paweł Miechowski). Bezpośrednim powodem nominacji jest wydana w 2016 r. poszerzona wersja gry: "This War of Mine: The Little Ones". Wprowadza ona do rozgrywki postacie dziecięce, jeszcze mocniej podkreślając emocjonalną stronę pomysłu, co – jak opisywał w uzasadnieniu kandydatury Bartłomiej Nagórski – "nie tylko jest swego rodzaju złamaniem tabu w grach wideo, ale w roku nasilenia walk w Syrii i dramatu uchodźców z Bliskiego Wschodu jest również wyjątkowo aktualnym komentarzem politycznym". A zarazem – na co zwracała uwagę Maria B. Garda – zmuszało graczy do podejmowania trudnych problemów moralnych.
Piotr Iwanicki (Superhot Team)
W tym wypadku tym pomysłem był projekt gry "Superhot" – tzw. strzelanki – w której czas płynie tylko wtedy, gdy nasza postać się porusza. Kiedy my zamieramy w bezruchu, świat (w tym wystrzelone kule!) zamiera, co przenosi akcent z refleksu na zamysł taktyczny. Gra ukazała się w 2016 r. i odniosła sukces zauważony bardziej na świecie niż w Polsce.
Chwaląc zuchwały pomysł studia Superhot Team, Paweł Olszewski pokusił się o muzyczne porównanie: "Gdy Kazik Staszewski wraz z kilkoma bardziej muzykalnymi chłopcami założył grupę o nazwie Kult, nikt nawet nie przypuszczał, że ta zbieranina naprawdę może stać się kultowa, wychowując na swoich utworach całe pokolenia Polaków. Trochę podobnie jest chyba z grą Piotra Iwanickiego i jego współpracowników".
Michał Staniszewski (Studio Plastic)
Michał Staniszewski od lat 90. współtworzy Studio Plastic o bardzo ciekawym rodowodzie, którym jest demoscena – społeczność artystyczna zajmująca się tworzeniem, jak sam zwraca uwagę, "cyfrowej sztuki czasu rzeczywistego". Owe dema to tradycyjnie coś w rodzaju zaprogramowanego przedstawienia, performance’u multimedialnego, który odegrany zostaje na wirtualnej scenie komputera i jest zależny od możliwości, jakie daje konkretna maszyna.
Paweł Olszewski, nominując Michała Staniszewskiego do nagrody, podkreślał, że jako jeden z nielicznych twórców gier wideo na świecie potrafi łączyć odważne autorskie pomysły z działaniami na rynku komercyjnym:
"Jego gry ukazują się na konsolach PlayStation, czyli w samym środku mainstreamu. Mimo wsparcia produkcyjnego Sony, ciężko je jednak nazwać mainstreamowymi".
Michał Radomił Wiśniewski nominował grę Bound Studia Plastic za "poetyckie podejście i zbudowanie emocjonalnego przekazu". Maria B. Garda doceniła też niebanalną, wielopłaszczyznową opowieść, której próżno szukać w grach głównego nurtu. Paweł Schreiber nominował Staniszewskiego za "udane połączenie estetyki demosceny, gry platformowej, sztuki modernistycznej i teatru tańca, a wszystko to w celu opowiedzenia skomplikowanej, niejednoznacznej historii o rozpadzie rodziny i próbie jej odbudowania".
W 2016 roku nominowali:
Marek Czerniak (Fundacja Indie Games Polska), Marzena Falkowska (Altergranie),Mirosław Filiciak (Uniwersytet SWPS, "Pixel"), Maria B. Garda (Uniwersytet Łódzki),Piotr Marecki (Korporacja Ha!Art), Bartłomiej Nagórski (Gram.pl, Polygamia.pl),Paweł Olszewski (Polygamia.pl), Paweł Schreiber (Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, "Pixel"), Jerzy Z. Szeja (Polskie Towarzystwo Badania Gier), Michał Radomił Wiśniewski ("Pixel", Dwutygodnik.com).
Ponadto zgłoszeni zostali:
Ahus, Mikołaj Kamiński (Sos Sosowski), Kissinger Twins (Kasia Kifert i Dawid Marcinkowski), Krakowski Park Technologiczny (festiwal Digital Dragons), Kacper Kwiatkowski i Grzegorz Mazur, Marcin Makaj, Michał Marcinkowski, MoaCube, Pangenerator (Barszczewski, Cybulski, Goliński, Koźniewski), Łukasz Podgórni, Yerzmyey
Źródła: polityka.pl. culture.pl, 7.12.2016