"Dystrybucja sztuki mediów znajduje się w sytuacji paradoksalnej: mimo że praca artysty powstaje w środowisku mediów elektronicznych, to w bardzo skromnym zakresie korzysta z właściwego im ogromnego potencjału upowszechniania." – pisał Dieter Daniels w książce "Od Monumentu do Marketu. Sztuka wideo i przestrzeń publiczna", poświęconej nowym wyzwaniom dla praktyki artystycznej. Publikacją tą w 2005 roku Centrum Sztuki WRO rozpoczęło historyczne opracowania poświęcone wybranym zagadnieniom polskiej sztuki medialnej. To i kolejne wydawnictwa łączyły teksty teoretyczne i historyczne z dołączonym zestawem płyt DVD. W tej formie ukazały się między innymi monografia Józefa Robakowskiego "Obrazy energetyczne i zapisy biomechaniczne" (2007) oraz "Ukryta Dekada. Polska sztuka wideo 1985-1995" (2010). Książkom tym przyświecały założenia opracowania historycznego oraz udostępnienia rzadkich prac wideo – w sposób umożliwiający zarówno zapoznanie z nimi wyspecjalizowanego grona specjalistów, jak i zainteresowanie szerszej publiczności.
Platforma Video.Wrocenter.pl – dostępna nieodpłatnie dla szerokiego kręgu odbiorców – i rozpoczynające jej funkcjonowanie internetowe przeniesienie "Od Monumentu do Marketu" w pełni wykorzystuje potencjał upowszechniania poprzez sieć. Oddaje niemal całkowicie zawartość pierwszego „książkowego” wydania, wzbogacając je o uzupełnienia i dodatkowe materiały. Dotychczas udostępnione zostały także elektroniczna wersja "AC/DC/IT. Krótka historia instalacja wideo" – opisująca i obrazująca 50 lat sztuki elektronicznej – oraz angielskojęzyczna książka "From Absolute Cinema to Future Film. Materials from the history of experiment in the moving picture art", która inicjuje nową serię zatytułowaną Widok. WRO Media Art Reader – poświęconą prezentacji materiałów o teorii, estetyce i historii sztuki nowych mediów.
W najbliższych miesiącach na Video.Wrocenter.pl zamieszczone zostaną również materiały wideo opracowane w ramach dwóch europejskich projektów realizowanych przez WRO – Artist Talk i DCA – Digitising Contemporary Art, jak również kolejne, przygotowywane właśnie publikacje z serii WIDOK. WRO Media Art Reader.
Centrum Sztuki WRO to artystyczno-kuratorski projekt realizowany od 1989 roku. Dysponuje stale uzupełnianą, największą w Polsce kolekcją sztuki mediów, obejmującą polskie i międzynarodowe prace od lat 70. XX wieku do współczesności: od wideo artu, poprzez zapisy i dokumentację performansów audiowizualnych, multimedialnych obiektów, instalacji interaktywnych, po projekty sieciowe. Jest organizatorem najstarszego w Polsce przegląd sztuki elektronicznej we Wrocławiu – Międzynarodowego Biennale Sztuki WRO. Początkowo jako Festiwal Wizualnych Realizacji Okołomuzycznych, WRO poświęcone było prezentacji dzieł audiowizualnych w sztuce wideo i komputerowej, w instalacjach, performance oraz działaniach multimedialnych. Teraz dołączyły do nich działania w sieci oraz strategie znane z obszarów innych niż sztuka. Na tegoroczną, 15. edycję Biennale (8-11.05.2013) zgłosiło się ponad 1,5 tysiąca osób z całego świata. Na jubileuszowy przegląd sztuki elektronicznej złożą się projekcje, wystawy, spotkania z artystami, działania w przestrzeni miejskiej oraz konferencja.
Źródło: Centrum Sztuki WRO, Gazeta Wyborcza, oprac. AS, 27.02.2013